Zeven tips om met faalangst om te gaan, Wilma van Galen

Een opleiding niet gaan volgen omdat je als de dood bent dat je niet in staat bent om het niveau aan te kunnen, een gesprek niet aangaan omdat je bang bent dat je met een mond vol tanden komt te staan; niet solliciteren op die leuke baan omdat je weet dat je dan ook regelmatig voor een groep moet spreken, gigantisch balen als je een minuscuul foutje hebt gemaakt…… et cetera.

Angst is nuttig omdat het ons helpt om gevaarlijke situaties te herkennen en is cruciaal om te overleven.
Faalangst is daarentegen niet nuttig.
Het is de angst om te falen, te kort te schieten of om aan bepaalde verwachtingen van jezelf of anderen niet te kunnen voldoen.

Faalangst is onder te verdelen in cognitieve, sociale en motorische faalangst en het ontstaat door ‘faal-ervaringen’ uit het verleden, reacties op (goede en minder goede) prestaties in het verleden en door een gebrek aan zelfvertrouwen; een negatief zelfbeeld.

(Hoog)begaafden hebben nog wel eens last van cognitieve faalangst doordat ze in hun jeugd niet hebben leren omgaan met faalervaringen.
Daarnaast kan de andere manier van leren (top-down) en ‘andere struikelblokken’ (beelddenken, dyslexie, kloof tussen verbaal en performaal) ervoor zorgen dat je intelligentie niet boven water komt en je het gevoel krijgt, vaak te falen..
Sociale faalangst kan ontstaan door de ervaring van niet begrepen worden, er niet bijhoren.

Het kan zich uiten in: zweten, bevende handen en knieën, misselijkheid, snelle ademhaling, hartkloppingen, maag- en buikpijn, rode vlekken in het gezicht, regelmatig naar de wc moeten, slaapproblemen, hoge spierspanning, hoofdpijn; geagiteerdheid, tobben, ervaren van wanhoop, agressief worden of de clown spelen, concentratie problemen, geen zelfvertrouwen en een negatief zelfbeeld; uitstellen, onderpresteren, (bepaalde) mensen en activiteiten uit de weg gaan en perfectionisme.

ZEVEN TIPS OM MET FAALANGST OM TE GAAN

Onderzoek welke zaken je hebt laten liggen in je leven, vanwege je faalangst en wat je gewonnen zou kunnen hebben wanneer je je niet had laten afremmen door je angst..
Is je angst wel zo’n goede raadgever geweest? Hoe vaak ben je bang geweest voor iets en hoe vaak is je ook uitgekomen?

Onderzoek waar je precies bang voor bent en stel voor hoe fout iets wel niet kan gaan. Wanneer je het meest gevreesde beeld voor ogen hebt, kan je jezelf een aantal vragen stellen: heb je ooit met iets dergelijks te maken gehad en hoe is het toen afgelopen, hoe ziet je leven er volgende week/maand/jaar uit na een eventuele ramp, hoe gaan andere mensen met een dusdanig catastrofe om , zou je hulp kunnen vragen wanneer iets compleet fout loopt, wat zou je een ander in dezelfde situatie adviseren?

Onderzoek je angstige gedachten. Klopt het wat je denkt? Mag jij als mens fouten maken?
Is er ook een positief optimistisch alternatief te bedenken?.

Ga de confrontatie aan. Stop met weglopen / er om heen draaien / onderpresteren: word realistisch. Formuleer een doel en neem kleine stapjes. Gebruik voor iets, waarbij dat mogelijk is, een kookwekker en start met 25 minuten aan iets werken.

Beteugel je angstige gevoelens wanneer je vlak voor je iets gaat doen dat angst oproept: adem door je buik , zet je voeten op de grond of ga even op je handen zitten zodat je weer echt in je lijf komt te zitten; zoek sociale steun zodat je wat druk van de ketel afhaalt of ga iets fysieks doen zodat je de overtollige adrenaline af kan voeren. Sowieso, zorg goed voor je lijf.

Accepteer dat een beetje angst erbij hoort maar stop met het je laten weerhouden van hetgeen jij graag wilt doen. Maak je zoals dat ook bij ons mens zijn hoort, toch een fout of vergissing; spreek je uit.

Werk aan je zelfvertrouwen en je zelfbeeld; spreek jezelf op een positieve manier toe, affirmeer (inspiratie> http://affirmaties.webklik.nl/page/affirmaties) en hou een dagboek bij waarin je dagelijks minimaal één ‘succesmoment’ noteert.

Omdat faalangst vaak zo ingesleten is, kost het veel tijd en aandacht voordat het hanteerbaar wordt. Maar als je deze tips ter harte neemt, kan je vandaag al je eerste stap zetten. Krijg je al buikpijn, een gevoel van misselijkheid en zwetende oksels bij het idee? Of weet je niet waar te beginnen..
Bel eens voor een (intake) gesprek.

Wilma van Galen

Eén gedachte over “Zeven tips om met faalangst om te gaan, Wilma van Galen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *