Wat denk je hiervan?

Over (vroeg)herkenning van hoogbegaafde leerlingen op de basisschool. Is er onvoldoende kennis? Of speelt er meer mee.

Het probleem is niet zozeer gebrek aan kennis of het niet zien. Het probleem is dat na herkenning de leerkracht een paar uur per week extra bezig is met 1 kind en dat de leerkracht de leerling nooit kan doorverwijzen naar een betere plek. Zo’n kind moet dus de leerkracht overtuigen en de leerkracht moet daar open voor staan. Dat is wel heel erg veel gevraagd van een leerkracht die ook nog 30 andere kinderen moet begeleiden. En het vraagt nogal wat van de leerling in kwestie. Die moet een sterk zelfbeeld hebben en over veel overtuigingskracht beschikken. Dat lukt de meesten niet.

Beide maakt de leerkracht al snel handelingsonbekwaam en zorgt er voor dat leerlingen niet/nauwelijks herkend worden. Ammehoela, zegt de leerkracht, jezelf opzadelen met zoiets terwijl je het ook makkelijk kunt negeren en anders de kwestie delegeren aan de ouders. Dat is wat er nu veelal gebeurd.

Het beste is een nieuwe school realiseren die passend onderwijs biedt aan hoogbegaafde leerlingen. Dan worden ze niet meer genegeerd en klein gehouden in het reguliere onderwijs.

De plannen liggen klaar en ik wil iedereen wel uitleggen wat het inhoud en hoe je dat kunt implementeren. Neem contact met me op via bv. w.wind@ikbenhoogbegaafd.nl

De plannen vind je onder het kopje ideeën in het menu.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *