Vrienden van Open Space Onderwijs

Hier kunt u uw naam laten plaatsen als u dit statement kunt beamen:

“Ik plaats mijn naam hier om duidelijk te maken dat ik graag wil dat Open Space Onderwijs werkelijkheid word. Ik wil ander onderwijs voor leerlingen die ‘anders’ zijn en dit concept komt dicht in de buurt van mijn wensen. Ik steun dit graag met mijn naamsvermelding.”

U krijgt een email zodra uw naam geplaatst is.

    Uw naam

    Uw emailadres

    Onderaan deze pagina kunt u ook aangeven waarom u uw naam hebt geplaatst of een reactie plaatsen.

    1. Willem Wind
    2. Kune Huijben
    3. Roelof Speelman
    4. Marlies Wind-Verhoeven
    5. Tina Broekema
    6. Johan Frentz
    7. Rosa Gerlach
    8. Doreth Broenink
    9. Van den Hout
    10. Annemie Dielis
    11. Esther Bijmold
    12. Tahnee Masbaitoeboen
    13. Anne Fontyn
    14. Sandra Vrijsen
    15. Linda Suur
    16. FA Cannemeijer
    17. Elena Torres Ruano
    18. Korine Laarhoven
    19. Elza Zuidema-Suurd
    20. Tine Driessen
    21. Pauline Groeneveld
    22. Anita Verdouw
    23. Suzanne van Haaften
    24. Nienke Engel
    25. Erica van Dam, Omhoogbegaafd
    26. Yvonne Slaghekke
    27. Renata Kaagman
    28. Mariette van den Bogaard
    29. c. schipper
    30. Lex Hupe
    31. Ineke Scholten
    32. Wilfred Bastiani
    33. Kristel Bijmans
    34. Kirsten Swinkels
    35. Yvonne Koster / BijlesXtra
    36. Ran
    37. Karina Stoffelen
    38. Cláudia Bolders
    39. M. Slegten
    40. Moniek Slagter
    41. Anni Koster
    42. Daniël van der Waals
    43. Christel Baars
    44. Chantalle Metz
    45. Darila van der Linden
    46. nm gerritsen
    47. C. Madsen
    48. Jacqueline Blaak
    49. L. S. Bressers Tuinstra
    50. Laetitia Jongkind
    51. Josefien Harmsen
    52. Johanna
    53. Rein Kuipers
    54. Dini muts
    55. Pierre Justin Café
    56. Erwin van de Kolk
    57. Tanja vd Bent van Papilio
    58. Brigitte
    59. Simone van Dijk
    60. Mareille
    61. Daphne Trompé
    62. Heidi Kuipers
    63. Moniek Nijboer
    64. Johanna
    65. Eliza van der Meijden
    66. Sandra Verlinde
    67. Ingrid de Haan
    68. Belinda de Hosson
    69. Selma de Waal
    70. Richard Westendorp
    71. Neli Prota
    72. Florine Frakking
    73. Lingling Yang
    74. Antoinette Gerichhausen
    75. Marieke Biersteker
    76. Korien
    77. Bertus Biersteker
    78. Terena Spijker-Kroon
    79. Karin Simonis
    80. Peter van Nederpelt
    81. Carin van Wijgerden
    82. Rodney owen Ernst
    83. Marike Jansen
    84. Nanette Winnubst
    85. Politieke Beweging WilNu
    86. Anita Klootwijk
    87. Masoumeh Gharaei
    88. Annemieke Voorn
    89. Ellen Bouma
    90. Monique pomp
    91. Anouk
    92. Alex Willemse
    93. Maaike van der Sande
    94. Joanne Streets
    95. Mark van de Sande
    96. Poiha Lam
    97. Raphaelle Schupp
    98. Kasper Boers
    99. Kai de la Lande Cremer
    100. Iwan Haex
    101. Linda Weltevreden
    102. Heidi Luijendijk
    103. M. Overbeeke
    104. Rita Maria
    105. Wendy van Leusden
    106. S. Cheng
    107. Mirjam
    108. Marjolein Blok
    109. Joyce Blok
    110. Neli Prota
    111. Judith Witteman
    112. Arina van de Pol
    113. Jan Koster
    114. Rinske Koop
    115. Saskia Huisink
    116. Leana Spahija
    117. Erik van Wijngaarden
    118. B.F. Gigengack
    119. Angela Wisse
    120. Brigitte van Scherpenzeel
    121. Sabrina Rahmanovic B ES (nee Todorovic)
    122. Dayenne Labrijn
    123. Mariette
    124. Michiel van Dorp, Life Vista Mentoring
    125. Martine
    126. Jessica van der Zanden
    127. Carolien
    128. Linda
    129. Frank de boer
    130. Kim vd Weele

    18 gedachten aan “Vrienden van Open Space Onderwijs”

    1. Onbewuste hoogbegaafdheid heeft mij – achteraf bezien – in mijn ontwikkeling vanaf dag één in de weg gezeten en er toe geleid dat ik een hartgrondige hekel aan school kreeg; zonde, want daarmee gooide ik deuren op slot waar achteraf graag eens achter had willen kijken.
      Eenmaal bewust van mijn eigen hoogbegaafdheid – rond mijn 54e – heb ik er gelukkig voor kunnen zorgen dat onze zoon de zelfde weg zou gaan…
      Het onderwijsveld zou bij uitstek onbewust hoogbegaafde kinderen (en hun ouders) moeten herkennen en erkennen, opdat zij zo vroeg mogelijk een ontwikkelingspad kunnen kiezen dat écht bij hen past en hen helpt om hun volle potentie te ontplooien; goed initiatief !

    2. Als moeder van een hoogbegaafde dochter vind ik het ontzettend jammer dat dit onderwijs er niet al lang is. Een glimp ervan wordt momenteel in Amsterdam gerealiseerd met de Day a Week School. Maar één dag in de week de hele stad doorreizen als je snel overprikkeld raakt en de gym of tractaties in je eigen klas missen is dan ook weer niet ideaal. Mijn slimme gevoelige meid werd zowel op de basisschool als op het VO niet goed begeleid. De lesstof was en is zo makkelijk en langzaam voor haar dat ze zich stierlijk verveelt. Ze doet daardoor niet haar best en haalt geen hoge cijfers. Op school zegt de mentor dan domweg, wanneer ik vraag om extra uitdaging: “Moet ze eerst maar hogere cijfers halen.” Erg verdrietig. Nu zit mijn dochter zelfs op het speciaal onderwijs, bij gebrek aan goede scholing, waar ze in elk geval wat meer rust en ruimte ervaart. Maar nog altijd is het niveau (havo/vwo) veel te laag. Extra uitdaging qua muziek of cultuurlessen lukt vaak niet om erbij te doen, omdat al haar energie al op is door school. Het moet en kan veel beter voor deze kinderen in Nederland! Ik doe mee.

    3. Als pedagogisch coach in de kinderopvang en moeder van meerdere ‘anders lerenden’ kan ik mij zeer in deze aanpak vinden.
      Door de invoering van Passend Onderwijs lijkt de scholing juist meer te zijn gaan knellen. Tegelijk zien wij elk jaar meer kinderen met ontwikkelingsproblematiek én anders lerenden op onze BSO. Deze kinderen komen na een vaak door hen als frustrerende of nutteloze ervaren schooldag bij ons op de opvang, overprikkeld en geëmotioneerd. Wanneer zij invulling mogen geven aan hun eigen speel- en leerproces vanuit een top-down aanpak zien wij hen (en trouwens bijna alle kinderen) opbloeien.
      Ik meen een paralel te zien in de huidige vorm van ons onderwijs en het snelle verlies van vrije en kritische denkers die een onderwerp van allerlei kanten kunnen en willen bezien. Het lijkt mij hoog tijd voor een herziening of op zijn minst een uitbreiding van ‘smaken’ onderwijs verspreid over heel Nederland.
      Ik blijf graag op de hoogte, veel dank en succes Willem!

    4. Het is hoognodig dat het onderwijs geherstructureerd en toekomstbestendig wordt. Als politieke beweging zijn wij voortdurend op zoek naar goede, haalbare initiatieven. Dus ook op het gebied van onderwijs. Zittenblijvers en zeker uitvallers moet je als samenleving nooit willen accepteren.
      Eén van onze speerpunten is al onderwijs gericht op persoonlijke ontwikkeling. En Open Space Onderwijs sluit hier perfect op aan. Wij zouden dan ook heel graag het gesprek willen aangaan.
      Onze complimenten!

    5. Het meeste is hierboven al gezegd. One size fits all staatsonderwijs is je reinste vernietiging van menselijk kapitaal. Het doet mij bijna maoïstisch aan. Ieder kind dat boven het maaiveld uitsteekt, of net even iets anders leert dan de gemiddelde leerling wordt eigenlijk mentaal mishandeld. Natuurlijk dat een kind daar ongelukkig van wordt.

      1. Het huidige onderwijsgedrocht moet dan ook zo snel mogelijk overboord. Als politieke beweging WilNu pleiten we al voor onderwijs gericht op persoonlijke ontwikkeling. Géén zittenblijvers en al helemaal géén uitvallers!
        Geluk staat voor op. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor de ouders/opvoeders.

    6. Ik steun dit onderwijsconcept omdat het consequent uitgaat van het leggen van verbindingen. Door de leerling zelf in combinatie met de ondersteuning van professionals die verbindingen koesteren.
      Het is het in alle geledingen terugkomende thema en volgens mij hét kernpunt van het ‘anders’ voelen en zijn – zie onder andere ook Abel Abelson (auteur ‘Opstandig Hoogbegaafd’) : hoogbegaafden leggen horizontale verbanden terwijl ‘gemiddelde’ mensen hiërarchische leggen. Zo ervaren hoogbegaafden de wereld als één – weliswaar complex – geheel van met elkaar verbonden gelijkwaardige fenomenen, waar ‘gemiddelden’ de wereld als in verticale zuilen opgedeelde, niets met elkaar van doend hebbende losse verschijnselen zien. En de ‘gemiddelden’ maken helaas vaak dezelfde denkfout als voorheen de hetero-mensen: ze zijn in de meerderheid, dus bepalen zij volgens hen de norm en gebruiken die meteen om degenen die daarvan afwijken de maat te nemen.
      Als onderwijs door blijft gaan met wat helaas veel ouders ook al doen, namelijk het nieuwsgierige kind verbieden vragen te stellen naar het verband tussen dingen, dan hindert het het kind in het leggen van de ‘breinpaadjes’ die juist gezocht worden door de zenuwknopen en hun uitlopers. Breinpaadjes die niet aangelegd mogen worden, betekenen niet alleen geen verbindingen tussen hersenelementen. Het betekent ook geen, veel minder en/of onrealistische verbindingen van het kind met de wereld en het niet ervaren van de wereld als het samenhangend geheel dat het wel degelijk is. De wereld blijft een chaotische kermis van losse elementen waarin het kind zichzelf eveneens onverbonden ervaart. Een wereldbeeld dat het na het onderwijs en de ouders ook voor het verdere leven krijgt opgedrongen door de ‘gemiddelde’ mens.
      Waardoor het kind óf al heel jong in zichzelf geïsoleerd raakt (en daar getuige vele ervaringsdeskundigen hier) óf alle talent verliest ten faveure van sociaal geaccepteerd worden in een verticale zuil die geen horizontale verbinding met andere zuilen toestaat.
      Het niet mogen en kunnen aanleggen van verbindingen in de hersens met het lerend ontdekken van verbanden in een wel degelijk samenhangende wereld, leidt onherroepelijk tot zich steeds herhalend persoonlijk drama en op grotere schaal tot menselijk drama zoals klimaatverandering en coronacrisis.
      Ik heb in heel korte tijd mijn longen uit mijn lijf gekrijst, mijn haren uit mijn kop getrokken bij het boek van Abel Abelson en ‘Mijn vaders hand’ van Bart Chabot. En begrijp nu pas dat dát is waarom ik net als velen steeds aan de rand van depressie ben: ik heb de leerkracht gehad om in het gezinsisolement waarin ik vanaf kindsbeen zat, toch de verbindingen te leggen: door boeken, radio, televisie, sport met volwassen begeleiders buiten de bubbel van mijn gezin en school. Maar snap nu pas dat ik nooit echt tot bloei kwam omdat ik steeds weer in aanraking kwam met ‘gemiddelden’ die mij verboden om de al aangelegde verbindingen te volgen, vast te houden, te uiten. Het probleem van onderwijs zit ook op alle andere plekken en ook daarvoor zullen alternatieven voor hb-mensen moeten komen. Omdat ‘gemiddelden’ helaas zeer dominant zijn in het verspreiden van hun ‘los-zand’-wereldbeeld: hun hersens hebben de verbindingen niet die de verbanden zien, en wat zij niet zien, dat ís er volgens hen dus ook niet. En dus moet de hb-er wel psychisch gestoord zijn dat hij die verbanden wel ziet.
      Zo, dat moest echt, echt eens van mijn schouders. En nu zal ik mijn gedachten laten gaan over hoe ik kan bijdragen aan het opzetten van steun voor zowel het Top-down onderwijsconcept als een coronaproof manier om volwassen HB-ers uit isolement te krijgen.

      Sandra Verlinde

    7. jouw concept spreekt mij enorm aan. Jan Koster heeft het zeer goed verwoord en sluit mij daar bij aan. Niet uit luiheid maar ik ben wars van dubbelingen. Ik ben docent forensische onderzoeken bij de Politieacademie in Apeldoorn. Wij zijn daar nu bezig met het veranderen van het klassieke onderwijssysteem. Wij stappen over naar blended learning waarbij de student persoonlijk leiderschap over de opleiding krijgt en waar de student op eigen tempo de onderdelen kan doorlopen. De docent wordt ook meer de coach, mentor, begeleider van het leerproces van de student. Dat is een mooie verandering, maar wij zijn er nog steeds niet. Jouw concept is voor mij inspiratie die ik meeneem en daarnaast wil ik jou steunen in jouw geweldige initiatief. Op naar landelijk vernieuwend onderwijs en dit kan een blauwdruk zijn.

    8. Willem, jouw concept spreek ons niet alleen aan, wij gaan er mee aan de slag.

      Vanuit deze frustratie, woede en verdriet. Wij kunnen vaststellen dat
      – Het huidige onderwijssysteem failliet is;
      – Passend Onderwijs faalt;
      – Plusklassen en andere extra voorzieningen voor HB niet voldoen;
      – Het aantal dropouts en thuiszitters dramatisch toeneemt;
      – SWV-en zonder visie alleen maar schuiven met geld;
      – Het schoolgebouw niet tegemoet komt aan de vorming van kinderen en jongeren;
      – Er een kloof is tussen onderwijs en zorg;
      – Er meer aandacht is voor kennis dan voor gedrag;
      – Nadruk ligt op leren dan op leven;
      – Het talent van kinderen en jongeren onbenut blijft;
      – Kinderen en jongeren worden afgerekend op wat je niet kunt.

      Vinden wij dat
      – Het onderwijssysteem op de schop moet;
      – Het talent van kinderen en jongeren alleen maar uitgangpunt kan zijn;
      – Vorming van kinderen en jongeren meer is dan formeel leren;
      – Leren overal en altijd moet kunnen plaatsvinden;
      – Coaches en facilitators de rol van leerkracht moeten overnemen;
      – Er meer maatwerk en flexibiliteit moet komen, ofwel gepersonaliseerd leren;
      – Kleine concrete uitwerkingen van Het Nieuwe Normaal nodig zijn;
      – Van klein naar groot, in ‘proeftuinen’ of ‘broedplaatsen’;
      – Gebruik maken van netwerken, specialismes en verbindingen;

      Een aantal ouders en professionals in Oost Brabant en Limburg hebben zich verenigd om de positie van dropouts, thuiszitters, hoogbegaafden en autisten te verbeteren. Met een haalbaar realistisch plan, veel netwerken en een deel van de Slob-gelden willen wij in 2020 stappen zetten om onze droom te verwerkelijken.

      Onze droom? Wij gebruiken ervaringen die wij nu opdoen met afstandsleren. Zetten dat in een stevige digitale infrastructuur. Waarin aandacht voor cognitie en voor sociaal emotionele ontwikkeling gelijk opgaan. Met meer maatwerk en flexibiliteit in opvoeding en vorming. Als in gepersonaliseerd onderwijs. Waar kinderen en jongeren hun eigen doelen stellen. Voor leren en leven. In een track and track systeem hou je je eigen ontwikkeling bij. In een portfolio vink je waar nodig of gewenst erkende certificaten en diploma’s af. Op centraal gelegen fysieke hotspots kunnen kinderen en jongeren gecoacht worden. Hybride leerwerkomgevingen waar je je eigen doelen kunt halen. Chill ingerichte, flexibele plekken. Die vooral niet doen ruiken en voelen naar een schoolgebouw. Door de regio rijdt een truck met een trailer als een mobiele hotspot. Om coaching naar de kinderen en leerlingen te brengen. Wat is nodig om die droom werkelijkheid te maken? Niet alleen voor dropouts en thuiszitters? Maar voor al die kinderen en jongeren die niet passen in ‘het systeem’?

      Wie helpt die droom te realiseren? Te beginnen in Oost Brabant en Limburg?

      1. Hi Jan,

        Hoe mooi om hier weer de reden van onze ontmoeting in 2017 terug te lezen.
        Ik ben heel erg benieuwd hoe het met het realiseren van jullie droom gaat.

        De wens van de ouders hier hebben we waar gemaakt tegen de hindermacht van de gevestigde orde in.

        Hier is bij https://www.buurtcollegemaasenpeel.nl/ in Panningen, in het zuiden van Noord Limburg , waar we ook de buurgemeenten van Peel en Maas” bedienen: Horst a/d Naas, Venlo, Leudal, Nederweert en Asten-Someren.

        Ook in Venray is de wens van ouders waar gemaakt. Helaas in Venlo en Weert nog niet.

        Ik ben erg benieuwd welke elementen dit Open-Space cq Top Down onderwijs in jouw ogen gaat bieden die Agora Onderwijs (nog) niet biedt.

    9. Vanaf september start ik met de ECHA opleiding aan de Radboud Universiteit.
      Mijn interesses liggen in het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen. Ook pleit ik voor een passend onderwijs voor deze doelgroep. Daarom steun ik dit graag met mijn naam vermelding.

      1. Steun ook graag dit iniatief, m.i. hebben niet alleen (hoog)begaafde leerlingen, maar ook degene met lees- en leerproblemen hebben hier echt baat bij!
        Als dromer met dysgrafie vind ik het daarom wel belangrijk dat docent er wel voor zorgt, dat alle leerlingen betrokken worden bij beeldvorming vooraf en niet dat er een aantal nog met vorige taak of verrijkingsstof bezig zijn.

    10. Ik plaats mijn naam hier om duidelijk te maken dat ik graag wil dat Open Space Onderwijs werkelijkheid word. Ik wil ander onderwijs voor leerlingen die ‘anders’ zijn en dit concept komt dicht in de buurt van mijn wensen. Ik steun dit graag met mijn naamsvermelding.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *