Met enige regelmaat krijg ik vragen van studenten. Het leek me goed om eentje hier anoniem te publiceren.
Beste Meneer Wind,
Ik ben momenteel bezig met mijn minor, educational needs, waar ik me aan het specialiseren ben op hoogbegaafdheid. Ik vroeg mij af of het mogelijk zou zijn om u een aantal vragen te stellen om mij zo verder te kunnen ontwikkelen over dit onderwerp.
Het gaat om de volgende vragen:
- Wat is de rol van de omgeving bij hoogbegaafde kinderen?
- en verschillen ze hierin tegenover andere kinderen van dezelfde leeftijd?
- Wat zijn de grootste risico’s voor hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs?
- Hoe is het in de klas te herkennen?
- Op welke gebieden hebben ze de meeste steun nodig?
Dit zijn vragen waar ik nog vraagtekens bij heb nadat ik in de literatuur ben gedoken of graag een ander perspectief van zou willen zien.
Ik wil u alvast bedanken voor uw medewerking en ik wens u nog een fijne week.
Mijn antwoord:
Beste,
Leuk dat je meer wilt weten.
2/3 van de hoogbegaafde leerlingen is ongelukkig tot zeer ongelukkig. https://ikbenhoogbegaafd.nl/resultaten-van-het-onderzoek-naar-het-welbevinden-van-hoogbegaafde-leerlingen-po-en-vo/
Dit was al zo toen ik jong was en het is nog steeds zo.
En in 2 klassen van 25 leerlingen zit er maar 1 hoogbegaafde leerling. Een zeer kleine doelgroep, dus.
Waar ze tegenaan lopen is de lesmethode, gericht op de groep en te ondergaan door elke leerling. En tegen het jaarklassensysteem waardoor ze niet op eigen snelheid verder mogen/kunnen.
Daarbij denk ik dat vrijwel elke leerkracht het hoogbegaafde kind wel herkent. Het probleem van elke leerkracht is dat ze niet kunnen doorverwijzen naar een ander onderwijsmodel want dat is er niet. Er is geen SO voor hoogbegaafde leerlingen. Dus moet de leerkracht doen wat die kan en dat is een aai over de bol, wat extra’s geven en vaak ‘nee’ zeggen en het kind opmonteren met iets als ‘straks op het VO…’.
Al de zaken die tot nu praktijk zijn, zijn aardig tot leuk voor het 1/3 deel van de doelgroep die er toch wel, met veel verveling, er komt in het onderwijs en voor de veel grotere groep met een intelligentie vanaf 120 of zo.
Om echt iets te doen voor hoogbegaafde leerlingen die nu vastlopen is er nieuw onderwijs nodig waarin de lesmethode niet leidend is maar de leerling’s eigen manier en afschaffing van het jaarklassensysteem. Waarbij ik het belangrijk vind om ze niet te isoleren want dat is voor geen kind goed. Mijn concept van Top-down Onderwijs biedt alles wat hiervoor nodig is. https://ikbenhoogbegaafd.nl/top-down-onderwijs/
Ieder kind heeft recht op een ononderbroken ontwikkeling. Hoogbegaafde kinderen hebben dat recht (nog) niet en het wordt tijd dat ze dat recht krijgen. Anders blijft deze column actueel en dat is niet goed voor de hoogbegaafde en niet goed voor de samenleving. https://ikbenhoogbegaafd.nl/de-spagaat-van-elke-hoogbegaafde/
Intelligentie is zeer erfelijk bepaald, vooral via moeders kant.
Dit betekent dat je als leerkracht ook naar de broertje/zusjes moet kijken en naar de ouders en grootouders. En naar ooms en tantes. En in de praktijk worden jongens eerder opgemerkt door vervelend gedrag dan meisjes. Vergeet dus niet de meisjes. De verhouding meisjes/jongens moet 50/50 zijn anders klopt er iets niet.
Volgens mij heb ik je vragen beantwoord maar als je nog vragen hebt dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Willem Wind.
Reactie van de student:
Beste Willem Wind,
Heel erg bedankt voor uw antwoord op mijn mail en alle nuttige informatie.
U heeft me zeker verder geholpen.
Ik vind uw concept voor Top-down onderwijs inspirerend, nog veel succes hiermee.