Vraag maar raak! Vraag 79

Ik ben juf van een “plus klas “ ik zou graag tip hebben om lln aan opdracht te krijgen. Het is moeilijk voor hem om een keuze te maken, te prioriteren, door te zetten
Groet, Maaike

Antwoord:

Hallo Maaike, dat is een moeilijke vraag want ik denk dat er rekening gehouden moet worden met het verleden en de toekomst, uitmondend in zijn gedrag.

Allereerst wil ik zeggen dat ik van mening ben dat plusklassen ed. voor hoogbegaafde kinderen eigenlijk bezigheidstherapie is. Ze kunnen het natuurlijk wel leuk vinden. Eens iets anders, een extra aai over de bol maar het verandert niets aan het verleden en het biedt geen uitdagende toekomst. Het is tijdelijk.

De oplossing is wel bekend. Geef ze onderwijs in hun tempo en zorg dat je hun ontwikkeling bijhoudt. Dat biedt het reguliere en andersoortig onderwijs niet. En dat levert frustratie op bij de leerling, wat frustratie oplevert bij de leerkracht en dat levert weer frustratie op bij de directeur en het schoolbestuur. Doen we nog niet genoeg, dan? hoor je ze denken. Nee dus.

Ik heb geen oplossing voor je, Maaike, misschien wat advies. Als leerkracht moet je functioneren in het systeem. Laat hem wat vrijer en geef hem ruimte. Minder micromanagement en minder voor hem denken en doen. Daag hem eens uit in grote lijnen en lange stappen. En luister naar hem want hij zal ongetwijfeld aangeven waarom hij doet wat hij doet. Het draait dan om het antwoord op de niet gestelde en niet te stellen vraag: Wat zit er in voor mij?. Wat levert het hem op in de nabije en latere toekomst? En dan het antwoord formuleren vanuit zijn positie en zijn eigenheid.

Terug naar Vraag maar raak!