Vraag maar raak! Vraag 6

Mijn dochter heeft net een onderzoek gehad naar haar intelligentie. Ze is 7 jaar zit in groep 4 en scoorde op deze test een iq van 126. Op school merken we dat ze vanaf het moment dat ze op de basisschool begonnen is steeds inactiever wordt, minder nieuwsgierig en onder haar kunnen presteert. Wat voor insteek moeten we op school aangaan? Moeten ze haar benaderen als een hoogbegaafd kind? Ons is verteld dat de uitslag van de test een moment opname is en dat omdat ze al in een onderpresterende modus zit dit ook van invloed kan zijn geweest tijdens het onderzoek. School lijkt weinig tot geen expertise te hebben op dit gebied. Wat te doen? En hoe aan te pakken?

Antwoord:

Een IQ-test en onderzoeken worden gedaan als er problemen zijn. Als zij al vanaf de kleuterschool met weinig plezier naar school gaat is het niet verwonderlijk dat haar IQ-test een wat lagere uitkomst geeft. Een IQ-test is vergelijkbaar met hoogspringen. Een depressief mens zal per definitie lager springen want die kan het maximale niet uit het lijf krijgen. Zo ook een hoogbegaafd kind dat al jaren weinig plezier beleeft in het leven. Daarbij is het testen van hoogbegaafden een vak apart. Zonder een goed begrip van hoogbegaafden, kan de test makkelijk mislukken en kan de uitkomst de prullenbak in.

Mijn advies is om samen met school een deskundige inzake hoogbegaafdheid in te schakelen die zowel je dochter als de leerkrachten kan begeleiden naar een betere toekomst voor je dochter. Een deskundige kun je vinden op de kaart op deze site of via één van de links onderaan die pagina. Een andere mogelijkheid is om een andere school te zoeken die je dochter wel goed kan onderwijzen. Scholen met voltijds hb-onderwijs vind je hier. Veel sterkte en ga door met je dochter zo te ondersteunen!

Terug naar het overzicht van ‘Vraag maar raak!’.