Vraag maar raak! Vraag 21

ik ben een hoogbegaafd dyslectisch meisje. ik zit in de eerste van de middelbare school. en sta nu 5 onvoldoendes (5,5,5,4,3) maar kan alleen over met 2 keer een 5. mijn mentor heeft tegen me gezegd dat ik over mag maakt niet uit met hoeveel onvoldoendes. dat vind ik natuurlijk heel fijn, maar aan alles wat ze goed zie en voel ik dat mijn mentor dat alleen doet omdat ze dan misschien meer geliefd word bij alle andere docenten(ze is niet echt de nummer 1 als je het aan iedereen van mijn school vraagt). er is een ding vaar ik een vraag over heb. ben ik echt totaal nutteloos? heb ik echt teveel gevraagd en ga ik het VWO echt niet halen. ik kan door mijn k*t dyslexie geen gymnasium doen. ik wil zo graag grieks en latijn doen, maar dat vinden mijn ouders en mentor echt geen goed idee. ik had er niet echt een keus is. het was gewoon zo: jij hebt dyslexie dus doe jij atheneum. mijn vriendje en vrienden doen ook atheneum. dus dat vind ik echt lastig. ik vind programmeren echt fantastisch dat komt bij atheneum er bij. ik ben een raar meisje ik hou van leren, programmeren, ontwerpen en maken van robots van karton. ik ben dus heel betá. ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren of ik voor gymnasium of atheneum moet kiezen. en misschien een paar leer tips om van die onvoldoendes af te komen. sorry van de spelfouten en/of interpunkie

Antwoord:

Uit deze uitgebreide vraag komt voor mij een mooie, sterke en onafhankelijke vrouw naar voren die momenteel worstelt met het onderwijs. De vraag is waarom die worsteling niet leidt tot betere schoolresultaten. Het lijkt mij dat, hoe vervelend ook om te hebben, dyslectie tegenwoordig niet iets is waardoor de resultaten ver onder het niveau blijven steken. Daar er ook sprake is van hoogbegaafdheid lijkt het mij zinvol om daar wat nader naar te kijken. Zoals bekend verondersteld is het voor een hoogbegaafde geen probleem om op VWO-niveau te kunnen denken en leren. Waar het vaak aan schort is dat de manier van leerstofaanbod en toetsing, de methodes, onvoldoende geschikt zijn voor een hoogbegaafde die vaak ‘anders denkt’. Hierbij kun je denken aan beelddenken, top-down-leren, etc..

Als ik de vraag nog eens lees kom ik tot de conclusie dat een leercoach, bekend met hoogbegaafdheid, een goede oplossing zal zijn. Mijn advies is dan ook om een dergelijke coach te vinden, bv via ikbenhoogbegaafd.nl/coaches en samen met hem of haar je leerstrategieën en ideeën over het onderwijs te bespreken. Het zal helpen als die coach ook enige kennis heeft over dyslectie maar dat zal niet doorslaggevend zijn. Je hoogbegaafdheid zorgt momenteel voor meer problemen.

Als je een voor jouw passende manier ontdekt om het schoolse leren beter onder de knie te krijgen, dan zie ik geen belemmeringen meer voor jou, om zeer ver te kunnen geraken in het onderwijs. Incl. de oude talen.

(Update: Na enige tijd kwam het bericht dat ze met een leercoach, al 2 tienen heeft gehaald op toetsen. Het komt goed met haar!)

Terug naar het overzicht van ‘Vraag maar raak!’.