Graag je aandacht voor alle hoogbegaafde leerlingen.
Tot nu toe wil vrijwel iedereen de status quo handhaven en eerst wachten tot een hoogbegaafde leerling zichtbaar vastloopt en depressief wordt voordat er iets gebeurt. En dat is dan zoals een depressief vogeltje uit de kooi halen, laten zien en ervaren dat het echt kan vliegen om vervolgens dat vogeltje weer in de kooi te stoppen want daar horen vogeltjes.
We willen ze klein houden, de vastloper in de kleuterklas maar ook de hoogbegaafde leerling die leuk meekomt op school. Vele aaien over hun bol is de huidige oplossing. Ik vind het jammer dat ze daar niet kaler en kaler van worden. Maar dat zou ‘ons’ ook geen reden geven om ze niet klein te houden. Kaal is stoer, toch?:)
‘Wij’ zijn de ‘ouders van’ ofwel de hoogbegaafde volwassenen zelf. Maar ‘wij’ zijn ook het onderwijs, de GGZ, de Overheid, de werkgevers, de meeste hulpverleners, de verenigingen en stichtingen, etc., etc..
Eigenlijk zou de Inspectie van het Onderwijs het huidige hoogbegaafdenonderwijs moeten afkeuren vanwege verspilling van onderwijstijd. Alsof hoogbegaafde leerlingen iets zinnigs leren van al die spelletjes en andere aaien over de bol die ze nu krijgen.
Men wil deze status quo niet veranderen noch er over praten. Helaas moet ik zeggen.
Over welke groep heb ik het?
Ze zijn allemaal uitzonderlijk intelligent tov hun mede-leerlingen.
Ze hebben van nature geen of nauwelijks problemen.
Ze willen sneller onderwijs, eigenlijk willen ze gewoon onderwijs op hun snelheid. Ze hebben daar allemaal grote behoefte aan.
* Groepsgrootte: 70.000 leerlingen.
* Locaties: netjes verspreid over geheel Nederland.
* Organisatie: als een schoolvorm die ieder schoolbestuur in haar verzorgingsgebied moet gaan aanbieden.
* Niveau: basisschool en voorgezet onderwijs.
*Leerstof: gebruik bv. de compacte leerlijnen die er al zijn, maak nieuwe en biedt ze aan zonder de nu gebruikelijke enorm lange pauzes er tussen.
Help mee en spreek je steun uit tbv onze kinderen.
prima!