Top-down Onderwijs

Voorheen bekend als Open Space Onderwijs en de ‘Boxschool’.

(in English) Met Top-down Onderwijs wil ik een nieuwe onderwijsvorm in de markt zetten. Zoals ook Montessori, Freinet of Vrije School in hun tijd nieuwe vormen van onderwijs waren. Zij hadden toen een nieuw inzicht in kinderen waarop zij hun onderwijs hebben opgebouwd. Top-down Onderwijs kent een nieuw inzicht in kinderen van nu, waarop wij een compleet, nieuw en coherente onderwijsvorm hebben ontwikkeld.

Top-down Onderwijs is geschikt voor vrijwel elke leerling. De geschatte doelgroep voor Top-down onderwijs varieert van minimaal 50.000 leerlingen in het PO en VO tot 200.000 leerlingen. Ter vergelijking, de Vrije School heeft in PO en VO in totaal 30.600 leerlingen.

Het centrale thema is ‘Voorbereiden op het eigen volwassen leven’.

Het is Top-down onderwijs, resulterend in eigen tempo leren, eigen leermethode gebruiken en zelf meten hoe goed de leerstof beheerst wordt. In een schoolse setting is dit leertijd welke gemiddeld 1/3 van de schooltijd beslaat. 2/3 van de schooltijd bestaat uit ontwikkeltijd welke grotendeels zelf ingevuld kan worden door de leerling. Als voorbeelden kan dit gaan om sport, muziek, vakwerk, ICT, etc, etc.

Elk onderwerp met goed resultaat afgesloten, kun je zien als een bouwsteen. Sommige stenen sluiten bij elkaar aan op hetzelfde niveau, andere bouwstenen liggen op hun plaats op eerdere bouwstenen. Zo bouwt een leerling voor zichzelf een toren van kennis en vaardigheden waarop hij/zij verder kan door bouwen in het volwassen leven. Het leerdeel is gebaseerd op het verplichte curriculum van de Overheid.

Dit concept behelst basisonderwijs, voortgezet onderwijs en een algemene bachelor-opleiding. Dit onderwijs kan aangeboden worden in de diverse, huidige schoolgebouwen. Het concept is klaar gerealiseerd te worden, het enige dat mist zijn de financiën.

Dit concept is ook gebaseerd op de definitie die Maud van Thiel gecreëerd heeft met haar onderzoek en uitgelegd in haar boek: ‘Hoogbegaafd? Dat zie je zo!‘.

“Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.”

Dit is een definitie vanuit de positieve insteek, waartoe hoogbegaafden in staat zijn. Top-down Onderwijs is zodanig ontwikkeld dat hoogbegaafden die dit volgen, alles uit zichzelf kunnen halen zonder dat hun omgeving ze dwingt zich teveel aan te passen. Andere leerlingen plukken daar ook de vruchten van in hun groei naar zelfstandige volwassene.

Hier vindt u informatie over hoe leerlingen en andere belanghebbenden dit onderwijsconcept zullen ervaren en waarom elke leerling en belanghebbende, voordeel heeft bij deze organisatievorm.

HELPEN: U kunt helpen met het realiseren van dit onderwijsconcept door hier uw naam te laten plaatsen. Hiermee geeft u aan dat u het een interessant concept vindt en dat u dit graag beschikbaar ziet komen voor alle leerlingen.
U kunt helpen door een onderwijsorganisatie met BRIN-nummer te enthousiasmeren om samen met mij en vele anderen, dit concept te realiseren.
U kunt helpen als (hoofd)investeerder want net als schoolboeken een interessante markt is, is dit concept prima te vermarkten in diverse sectoren van onderwijs en zorg.

Uw vragen en/of opmerkingen kunt u kwijt op onderaan deze pagina. U kunt contact opnemen met ondergetekende en u kunt het ondernemingsplan vrijblijvend aanvragen.

Een korte uitleg in een notendop over dit prachtige concept voor Top-down onderwijs vindt u hier.

In Zorg Primair, het onderwijsvakblad van CNV Onderwijs is het artikel geplaatst: ‘Top-down Onderwijs uitgelegd

Psycholoog Lisanne van Nijnatten heeft een mooi filmpje gemaakt. Ik ben zelf voorstander van andere oplossingen maar de uitleg is wel passend. Hierbij moet ik nog wel opmerken dat dit niet opgaat voor alle hoogbegaafde leerlingen. 1/3 van die leerlingen kan uitstekend overweg met bottom-up leren. En ik heb nogal wat vraagtekens bij de rest van haar verhaal. Het is en blijft dwingend ingekaderd door het reguliere onderwijs gedachtegoed waardoor er nog altijd uitvallers en thuiszitters er bij komen. Meer kennis zorgt niet voor oplossingen. Echte gerealiseerde variatie in het onderwijs vanuit die kennis zorgt wel voor oplossingen die het aantal uitvallers en thuiszitters zal minimaliseren.

OPROEP: Ik wil graag met een Kunstuiting vertellen wat top-down onderwijs is. Zelf denk ik te rationeel om dit vorm te geven. Ik zoek daarom een kunstenaar met een idee. Ik kan wel meehelpen met de uitvoering. Een andere insteek is dat een groep leerlingen iets maakt waardoor er interesse ontstaat in top-down onderwijs. Heb jij een mooie kunstuiting in gedachten of begeleid je een groep geïnteresseerde leerlingen? Neem dan contact met mij op.

Willem Wind. (wie ik ben leest u hier)

8 gedachten over “Top-down Onderwijs”

  1. Als er iets voor volwassenen van de grond komt schrijf ik me in ieder geval in! *gedachtensprong* misschien is het ook aardig om niet direct in een compleet onderwijsconcept te denken, maar in aanvullende modules, leergangen oid. om leerlingen en ouders de positieve effecten ervan te laten zien, gericht op vakken/vaardigheden die nu juist buiten het kerncurriculum liggen maar wél waardevol zijn voor zowel de ontwikkeling als het zelfbeeld van top-down lerenden.
    Op dit moment is er trouwens veel beweging in het basisonderwijs met nieuwe concepten ontstaan uit het lerarentekort. Top-down sluit denk ik goed aan bij bepaalde vormen van bv. unit onderwijs. Misschien zijn er schoolleiders/besturen die jouw concept (deels) willen implementeren wanneer zij toch zoekende zijn hierin.
    Wat je schrijft over verschil in niveaus van verschillende vaardigheden/kennis doet me denken aan een basisschool hier in de buurt. Juist door een laag niveau konden de leerlingen op die school zich niet optimaal ontwikkelen, omdat het gemiddelde niveau hen ook tegenhield in het ontwikkelen van hun sterktes. Die school heeft een totaal nieuw concept gekregen, innovatief wil ik wel zeggen. Misschien interessant om eens mee in gesprek te gaan en waar er één is, zijn er vast meer.

    Succes met je missie. Zoals ik al schreef; ik zou ervoor tekenen.

    1. Bedankt Anoniem, voor je reactie en mooie woorden.
      Ik neem ze mee. Om verder te komen wil ik wel eerst een serieus contact hebben in het onderwijs en dat heb ik nog niet. Maar we blijven proberen en wie weet..

  2. Het Vlaamse ministerie van Onderwijs zocht vernieuwers voor het onderwijs. Dus heb ik dit Top-down concept aan hen voorgelegd. Maar ze zochten iets anders. Dit is een deel van hun antwoord:

    “Op basis van uw website kunnen we besluiten dat u vooral een bepaalde onderwijsmethode wil promoten. Gelet op de vrijheid van onderwijs die grondwettelijk gegarandeerd is, zijn het de onderwijsverstrekkers zelf die daarvoor de verantwoordelijkheid dragen. Vanuit het beleid wordt een kader vastgelegd dat scholen en leraren moet toelaten kwaliteitsvol onderwijs te realiseren.
    Toch wil ik u danken voor het onder mijn aandacht brengen van uw onderwijsvisie en -methode.”

    Het is dus aan de onderwijsverstrekkers in Vlaanderen maar even goed in Nederland, om te kiezen voor Top-down Onderwijs. En ze kunnen dit ook meehelpen realiseren.

    Anderzijds is het voor ondernemers interessant want je mag en kunt onderwijsmethodes zelf creëren en verhuren aan scholen. Dat doen de grote 4 uitgevers van leermethodes ook al en die verdienen er een mooie boterham aan. Je moet natuurlijk wel je uitwerking van het concept zo uitvoeren dat het binnen of op de grenzen van het kader, gesteld door de Overheid, past. Maar dat is goed te doen al vergt het iets meer investering.

    1. Het project dat door de Vlaamse Overheid is uitgeschreven vertrekt eigenlijk vanuit het bestaande bottom-upsysteem. Cru gezegd: de overheid wil hier en daar wel een moertje aandraaien of een schroefje toevoegen, maar geen systeemwijziging. Dat blijkt ook uit de projecten die geselecteerd zijn: die kan je achteraf als module, kangoeroeklas, enz. meestal gaan toevoegen aan een bestaand systeem. Van een verandering ten gronde is geen sprake. Daardoor zal het project op lange termijn geen soelaas bieden aan de groep die er het meest nood aan heeft. Eigenlijk liggen er ook op het eind van dit project geen geïntegreerde scenario’s klaar waarmee je zowel bottom-up- als top-downleerders in één en dezelfde klas kan bedienen.

    2. Dag Tom, bedankt voor je reactie.
      Wat ik graag wil is niet een onderwijshervorming maar de invoering van een nieuwe schoolvorm. Een schoolvorm waar ouders en leerlingen voor kunnen kiezen als zijnde goed voor hen.

  3. Met zijn allen kunnen we dit wel realiseren. Kijk dan niet naar de overheid maar naar jezelf.
    Bv. met een Investfunding om top-down onderwijs te realiseren in de organisatievorm van Open Space Onderwijs en dat als onderwijsvorm zoals Montessori ook is, te introduceren in Nederland. Met een aantal jaren zijn de eerste scholen actief en al lerend en verder ontwikkelen, maken we samen een nieuwe schoolvorm. En die wordt betaald door de overheid zoals dat normaal is.
    Het is een schoolvorm waar iedereen welkom is, er wordt top-down lesgegeven en dat is onze norm.

    Dit is een mogelijke route om uit de stand-off te geraken. Op eigen initiatief en binnen de regelgeving. Simpel als we genoeg mensen meekrijgen, niet te doen als nauwelijks iemand hierin meedoet. Doe jij mee? Steun dit dan als Vriend van Open Space Onderwijs.

  4. Veel respect voor die geen die dit op poten hoofd gezet.
    Ik roep al vele jaren dat er kinderen zijn die buiten de boot vallen omdat het regulier onderwijs niet bij hun aansluit.
    Zo voel ik mijzelf namelijk ook al heel lang. Ik ben 31, met een op jonge leeftijd vast gesteld IQ van 120.

    Maar heb nooit een opleiding kunnen afmaken, waarom niet, heb ik mij altijd afgevraagd.

    Tegen de tijd dat je realiseert dat het mogelijk komt door te weinig uitdaging(waar ik nu nog wel eens aan twijfel) is het voor je gevoel al te laat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.