Open Space Onderwijs in een notendop

Open Space Onderwijs bestaat uit twee componenten. Een leerdeel waar 1/3 van de tijd aan besteed kan worden en een ontwikkeldeel voor de rest van de tijd. Van de leerlingen wordt verwacht dat ze op eenzelfde manier blijven leren zoals ze hebben leren lopen of praten, met ondersteuning, het zelf onder de knie zien te krijgen. Met lopen en praten is dit gelukt, waarom zou dit niet kunnen met andere zaken?

In de tijd van het ontwikkeldeel krijgt de leerling alle mogelijkheden om zelf de eigen talenten te vinden die hem of haar verder laten komen in het leven. Of dat in sport is, in ‘wetenschappelijk’ knutselen, in muziek maken of in het schrijven van boeken of toneelstukken, ze kunnen het allemaal kort of lang uitproberen omdat zij zelf de keuze maken en ‘het proberen’ uitvoeren. Daarnaast is het inspirerend om andere leerlingen zich te zien uitleven in hun talent.

Het leerdeel bestaat uit onderwerpen. Elk onderwerp is een gegroepeerd deel van datgene wat de overheid en dus maatschappij graag wil dat een kind leert en later kent. Voor het basisonderwijs zijn er ongeveer 14 onderwerpen en voor het voorgezet onderwijs zijn er ongeveer 35 onderwerpen te groeperen. Open Space Onderwijs gaat uit van het maximale en laat aan de leerling over hoe ver die komt per onderwerp. Het leren kan op initiatief van de leerling, in groepjes of individueel door hen uitgewerkt worden.

Elk onderwerp wordt belicht in ongeveer 10 methodes van het onder de knie krijgen. Voor leerlingen die talig zijn of juist wiskundig sterk zijn tot beelddenkers en alles wat daartussen zit. Per onderwerp komt er ook duiding waar en hoe het onderwerp gebruikt wordt in het hier en nu en ook duiding waar het onderwerp vandaan komt en hoe het geëvolueerd is tot wat het is vandaag de dag. Er wordt geen oefenmateriaal toegevoegd opdat de leerling niet de eigen motivatie verliest om het zich op de eigen manier eigen te maken. Voor elk onderwerp zijn er zelf tal van oefeningen te bedenken, te vinden op het internet of aangereikt te krijgen van medeleerlingen of ouders.

Elk onderwerp wordt afgesloten met een test. Hier wordt getraceerd hoe goed een leerling er in is geslaagd om dat onderwerp onder de knie te krijgen. De leerling krijgt een duidelijk idee op welk niveau hij of zij het onderwerp kan gebruiken in de toekomst. En daarmee kan de leerling ook bepalen in welke richting zijn ontwikkeling het beste kan zijn. Zo wordt de leerling zelfsturend in diens ontwikkel- en leertraject.

Open Space Onderwijs biedt een onderliggende structuur zodanig dat de leerling weet wat het kan doen en zich volledig kan richten op het zelf leren en ontwikkelen. Het is te vergelijken met de ondersteuning die je een kind biedt als het leert lopen en praten. De leerling wordt de ruimte gegeven om alle onderwerpen te bekijken en er aan te werken als de leerling en het onderwerp samenkomen.

De leerkracht c.q. pedagogisch begeleider helpt leerlingen op aanvraag, overziet de algemene en specifieke ontwikkeling per leerling en evolueert dit, indien nodig, met de leerling. Daarnaast is hij of zij de bewaker van de onderliggende structuur en een aanspreekpunt voor de ouders.

Voor meer informatie en contact: www.openspaceonderwijs.nl

2 gedachten aan “Open Space Onderwijs in een notendop”

  1. Beste Willem Wind,

    Een prachtige kans biedt de leermethode Juan y Rosa voor die kinderen die straks in dit nieuwe onderwijs systeem willen kiezen voor Spaans erbij. In deze leermethode bepalen namelijk de leerlingen zelf hoe snel ze de stof willen doorlopen. Er staan veel oefeningen in en er worden veel diverse leerstrategieën aangeboden maar de leerling bepaalt wat hij kiest om te doen zodat hij de leerdoelen haalt waarmee ieder hoofdstuk begint. Kent u de leermethode?
    Het is gemaakt met maar een kind in gedachte bij elke stap die gezet werd tijdens het ontwikkel proces van dit boek: de hoogbegaafde leerling van de basisschool. En bij elke stap die gezet werd de vraag gesteld: zou dit de hoogbegaafde leerling leuk vinden en zou dit hem verder kunnen helpen?

    Vertel me wat ik kan doen om je te helpen bij het neerzetten van dit Open Space Onderwijs systeem. Ik wil je sowieso een hele set aanbieden van zes jaar uitdaging door de serie van Juan y Rosa.

    Hartelijke groet,
    Antoinette Gerichhausen

    1. Beste Antoinette, bedankt voor je reactie. Je leermethode Spaans lijkt goed aan te sluiten.
      Voor Open Space Onderwijs of tegenwoordig Top-down Onderwijs heb ik weinig hoop meer. Het onderwijs is niet geïnteresseerd omdat er geen sprake is van het kneden van leerlingen of vooraf vastgelegde leerroutes en methodes die onafhankelijk zijn van een leerling. En zolang het onderwijsveld dit project niet aandurft komt er ook geen geld en ondersteuning uit die hoek.
      Wat dan overblijft is het zoeken naar geld, hulp is er meer dan genoeg. Veel geld want dit project moet dan beschermd worden tegen het onderwijs. Ik doe mee met de lotto maar als ik win is het nog de vraag of dat genoeg is. Desalniettemin weet ik dat er genoeg scholen e.d. zijn die dit leersysteem willen huren. Er is zeker markt voor.
      Met vriendelijke groet, Willem Wind

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *