Omschrijving maken van goed onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen

Beste lezer, wil je even meedenken?

Ik wil in navolging van de omschrijving van de hoogbegaafde, van Maud van Thiel, hetzelfde doen en komen tot een breed gedragen omschrijving van een optimale leer- en ontwikkelingslijn voor hoogbegaafde kinderen van 0 t/m 18 jaar.

Deze omschrijving kun je dan gebruiken om goed onderwijs te stimuleren voor hoogbegaafde leerlingen.

Mijn startpositie zou zijn dat er een groep is van 72.000 kinderen (2%) waarvoor deze omschrijving gebruikt kan worden. Dit zijn er per leeftijdsjaar bijna 4000 leerlingen verspreid wonend in Nederland. Ik wil dan niet beperkt worden door gebruiken, regels en algemene pedagogiek of didactiek want ook voor een Laurent moet dit een bruikbare omschrijving zijn om te leren en te ontwikkelen in een eigen tempo. Ook de hoogbegaafden met diagnoses, UHB-ers, HSP-ers, beelddenkers, etc. moeten meegenomen worden in deze omschrijving.

Mij lijkt een samenzitten, praten en tot overeenstemming komen door de hoogbegaafden zelf, een goede manier. Hoe zou zoiets te organiseren zijn en via welke wetenschappelijke methode, er praten waarschijnlijk veel hoogbegaafden mee, is hier een lijn in te creƫren om tot een omschrijving te komen die de meeste hoogbegaafden wel kunnen accepteren.

Natuurlijk is er nog de financiering. Met een goed plan denk ik dat het kan om fondsen te werven bij de overheid, fondsen, filantropen en van de hoogbegaafden zelf.

Ik hoor graag van je via contact,

Willem Wind.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *