Luistertips

Alle links om naar te luisteren vind je hier op een rijtje. Dat kan een podcast zijn of een gesproken blog, een interview of iets anders waar je naar kunt luisteren en soms kijken. Het gaat altijd over hoogbegaafdheid. Soms wordt er ook doorverwezen naar een verzameling podcasts.

Klik op het plaatje en je kunt al snel gaan luisteren.

Femke Hovinga is specialist in hoogbegaafdheid, en specifiek hyper hoogbegaafdheid; de zeldzame intelligentie van een IQ van 145+ . Femke is een multitalent, ze heeft ervaring als ondernemer in bedrijfskundige vraagstukken, is wetenschappelijk gefundeerd en is ervaringsspecialist van hoogbegaafdheid van 0-99. In deze aflevering vertelt ze openhartig over haar eigen ontwikkeling, maar ook hoe het onderwijs kan aansluiten bij kinderen met hyperhoogbegaafdheid.
Hoogbegaafd horen we vaak in het onderwijs. Er zijn allemaal beelden over deze uitzonderlijke intelligentie. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Ze zijn heel slim máár presteren vaak onder én hebben veelal andere uitdagingen nodig. Hoe is het als kind, ouder of school om om te gaan met een kind met hoogbegaafdheid? In deze serie gaat audiocollectief Meesterwerk op zoek naar de verhalen achter deze term. We willen de wereld van kansen, belemmeringen, ingewikkeldheden en mogelijkheden rondom hoogbegaafdheid ontdekken. Samen met Annet Stegeman spreek ik oa kinderen, ouders, onderzoekers en begeleiders.
Renata Hamsikova (IEKU Advies) heeft onder andere de opleiding ECHA Specialist in Gifted Education aan de Radboud Universiteit in Nijmegen gevolgd. Als lid van de European Council for High Ability is haar specialisatie het coachen van uitzonderlijk begaafde kinderen en hun ouders, die tegen specifieke (opvoed)problemen aanlopen.
Ze heeft verscheidene podcasts gemaakt. Je vindt ze allemaal op haar website. Klik hiervoor op het plaatje.
Vanessa Wood dialogs with Jared about the similarities of psychomotor overexcitability and ADHD through his life experiences. For the best understanding, identification and support, Giftedness and overexcitabilities must be considered first or in addition to ADHD or other co-existing behaviors and/or development.
16 mooie openhartige interviews met hoogbegaafde mensen. Klik op het plaatje en bekijk het interview op Youtube.
Interviewer Willem Wind laat vooral de mensen praten over hun jeugd, hun beleving van school en wat er nadien allemaal is gebeurd rond het thema hoogbegaafdheid.
De interviews duren rond de 25 minuten en zijn prachtig en doeltreffend gemonteerd door Paul Wind.
In deze aflevering spreken we met Janet van Horsen en Anouke Bakx over (nieuwe) wetenschappelijke inzichten over hoogbegaafdheid.
Janet van Horssen is levenslooppsycholoog, auteur van (o.a.) het recent verschenen boekje de kleine Hoogbegaafdheid voor Dummies en doet promotieonderzoek aan de Radboud Universiteit naar de ontwikkeling van zelfkennis en zelfbegrip van hoogbegaafden gedurende de levensloop.
Anouke Bakx doet onderzoek naar hoogbegaafdheid en docentprofessionalisering bij de Fontyspabo’s en aan de Radboud Universiteit. Ze startte de werkplaats POINT en is bestuurslid van Het National Talent Centre of the Netherlands.
Willy de Heer geeft in haar proefschrift een overzicht van de wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan hoogbegaafde of zeer makkelijk lerende kinderen. Ingegaan wordt op de noodzaak van aangepast onderwijs voor deze kinderen. Willy is óók voorzitter van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs. De Taskforce stelt vast dat het huidige systeem kinderen geen gelijke kansen biedt, hierdoor niet voldoet aan de wet- en regelgeving en een duurzame oplossing in de weg staat. Het is de hoogste tijd dat het eeuwenoude leerstofjaarklassensysteem wordt vervangen door een ontwikkelingsgericht onderwijssysteem.
Thijs Thissen is leerkracht in groep 3 en bouwcoördinator op de Jacobaschool in Heemstede. De afgelopen jaren heeft Thijs zich verdiept in het thema Hoogbegaafdheid. Thijs vertelt in deze aflevering over het belang van vroeg signaleren en hoe een school dit kan doen. Vervolgens vertelt Thijs wat het vraagt van een leerkracht én het gehele onderwijsteam in samenspraak met ouders om het goede te doen voor een kind met HB, maar eigenlijk ook voor ieder kind.
In deze aflevering ontmoeten wij Colette van Triest. Vanuit haar praktijk Hart voor Talent adviseert, begeleidt en traint Colette ouders, kinderen én scholen op het gebied van hoogbegaafdheid. Hoogbegaafde kinderen worden niet altijd gezien in de klas. Colette vertelt hoe zij bijdraagt om deze kinderen weer in hun kracht te krijgen.
In deze aflevering spreken wij moeder Linda en Marcus. Zij delen hun perspectief op opgroeien met deze uitzonderlijke vorm van intelligentie. Een openhartige inkijk in de ontwikkeling van Marcus in relatie tot het onderwijs.
Zoon- of dochterlief doorziet dingen razendsnel, heeft steeds nieuwe uitdagingen nodig en verveelt zich al snel op school. Dan kom je erachter: mijn kind is hoogbegaafd. Hoe daarmee om te gaan? In deze zestiende aflevering van Bij ons thuis praat host Evert Barten erover met Anton Bongiovanni. Hij is therapeut hoogbegaafdheid en eigenaar van adviesbureau AntrAciet, dat is gespecialiseerd in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen en hun ouders. Presentatie: Evert BartenGast: Anton Bongiovanni, therapeut hoogbegaafdheid bij AntrAcietProductie en montage: NLS Music Bij ons thuis is een wekelijkse podcast van het Reformatorisch Dagblad over christelijke opvoeding.
Er zijn nog steeds veel misverstanden over hoogbegaafdheid. Altijd als eerste klaar zijn in de klas, te gemakkelijke huistaken krijgen. Hoge cijfers op je rapport. Dat moet een kind toch gelukkig maken?
Helaas is er ook verveling, demotivatie, onderprestatie en frustratie. Hoogbegaafde kinderen zijn vaak erg kwetsbaar en hebben nood aan een aangepaste begeleiding. Op school, maar ook thuis. Wist je dat in een klas van 25 kinderen gemiddeld genomen één hoogbegaafde leerling te vinden is?
Hoogbegaafdheid mag nooit een probleem zijn, het is een gave die je moet leren benutten zegt prof. dr. ir. Kathleen Venderickx, zelf hoogbegaafd, van de UHasselt en bestuurder van Exentra VZW. Daarom komt ze naar #weetikveel. 
Via deze link kom je vele gerelateerde interviews en artikelen tegen. Bekijk ze allemaal.
Alleen maar tienen halen en op je twaalfde naar de universiteit. Zo zien we hoogbegaafdheid al snel. Maar dat is niet het hele verhaal: vaak lopen hoogbegaafden in ons onderwijs tegen talloze obstakels aan, waardoor ze gedragsproblemen ontwikkelen. Hoogbegaafden met een migratieachtergrond hebben een dubbele achterstand, omdat hun intelligentie vaak niet erkend wordt. Dat gebeurde hoogbegaafde student Anouar Yujil, die moest stoppen met zijn gymnasiusopleiding. Via een omweg schopte hij het toch tot het HBO.
Hoe kunnen we zorgen dat hoogbegaafden hun plek vinden? We vragen het aan Anouar, docent en programmamaker Karim Amghar en oprichter van stichting IQ-plus Sima de Bruyn-Daoud.
Van NPO radio 1.
In dit interview hebben we het over:
  • Kenmerken van hoogbegaafdheid
  • Hoe mijn reis daarin is geweest
  • Hoe je volledig jezelf kunt zijn als hoogbegaafde ondernemer
  • Hoe je een succesvol bedrijf opbouwt én daarin vrijheid kunt ervaren terwijl je volledig je missie leeft.
Er staat nog veel meer informatie (ook om te beluisteren) op deze website.
Podcast 1: hoe het allemaal begon.
Sinds een paar jaar weet ik dat ik hoogbegaafd ben. Daardoor zie ik mijn levensverhaal op een hele andere manier en begrijp ik mijn keuzes beter.
Er zijn diverse podcasts van Liesbeth Rombouts via deze link te vinden.
Dit is 1 van de vele podcasts van Geniaal op Rechts
Eigenlijk houden wij helemaal niet van hokjes!
Hokjes-diagnose-adhd-add-dyscalculie-autisme-hoogbegaafdheid.
Wat al deze mensen met deze diagnoses gemeenschappelijk hebben, is dat zij allemaal conceptuele denkers of rechterhersenhelft denkers zijn. Dat is iets anders dan een lijndenker zijn, wat de meeste mensen zijn. In plaats van mensen in een hokje te stoppen of daar een bepaalde diagnose of label op te plakken, spreekt Dr. Thomas Armstrong liever van neurodiversiteit: ofwel een natuurlijke ontstane variatie in denkstijlen en de verwerking van prikkels in het brein. Ook hij spreekt niet van stoornissen en dat doen wij ook niet.
In deze podcast vertelt Paul over zijn schooltijd, zijn dyslexie, zijn werk en zijn besluit om ondernemer te worden. Ondertussen sijpelt in alles door hoe het conceptuele denken zijn leven heeft beïnvloed.
De aflevering van 'Ik durf het bijna niet te vragen' over hoogbegaafdheid.

Zijn alle hoogbegaafden een Einstein? Kijk je neer op domme mensen? Ben je een nerd? Jonge en volwassen hoogbegaafden geven antwoord op vragen van kijkers over hoogbegaafdheid.
Rudmer Heerema over aangepast onderwijs voor hoogbegaafde kinderen
Dolores Leeuwin kwam er op latere leeftijd achter dat zij hoogbegaafd is. Wat doet dit met je? En hoe kijk je terug op je eigen onderwijs en vorming?
Dolores Leeuwin is een veelzijdige presentatrice (oa Het Klokhuis) en actrice die op een fundamentele manier de vraagstukken van deze tijd bespreekbaar weet te maken. Dolores heeft het Youtube kanaal “Wie ben jij dan?” waarin zij hoogbegaafde kinderen aan het woord laat. Dolores beluistert wat deze jongeren drijft, wie ze zijn, wat ze nodig hebben en hoe zíj ontwikkelingen in de wereld bezien.
Lely heeft veel tips voor dyslectische en hoogbegaafde leerlingen, voor hun ouders en voor het onderwijs. Lely werkt bij een onderzoeksbureau en werd altijd nogal ongeduldig als haar collega's niet snapten waar zij heen wilde. Ze werkte altijd heel hard en werd daar erg moe van. Nu werkt ze nog harder, maar heeft ze meer energie.
Een podcast van Dynamika Podcasts.

 

Mis je er eentje? Geef dat dan a.u.b. even door via contact.