16 interviews

Mooie openhartige interviews met hoogbegaafde mensen. Klik op het plaatje en bekijk het interview op Youtube.

 

Een openhartig gesprek met Ronald, al jarenlang lid van Mensa en actief binnen deze vereniging. Hij heeft zijn gave ten nutte gemaakt maar nooit uitgebuit want dat was nooit nodig, vond hij. Bekijk het hele interview en ontdek wie Ronald is.
Hoogbegaafde Aldura Venema wist jarenlang niet dat ze uitzonderlijk intelligent was. Langzaam kreeg die werkelijkheid gestalte in haar hoofd. Met zoeken en opstaan weet ze nu anderen te inspireren om met een zeker gemak gewoon hoogbegaafd, gewoon mens, te zijn.
Yvonne Mooijman is een hoogbegaafde vrouw die veel plezier beleeft met het leven. Een vrouw met heldere en duidelijke overtuigingen waar de nuchterheid vanaf spat. Een vrouw met ballen en met veel compassie met de medemens. Voor een coach is dat een mooie combinatie. yvonnemooijman.nl/weblog/take-care/specialisaties/
Wilma Voets, een hoogbegaafde vrouw die wat te vertellen heeft. Actief binnen Mensa en helper bij het sterfbed. Een vrouw die het leven neemt zoals het komt maar ook haar stempel durft te zetten, een mooi evenwicht.
Een interview met Marion de Groot, een hoogbegaafde wereldreizigster die graag met taal en mensen bezig is. Ze is actief binnen Mensa maar zet zich vooral in voor de verbetering en ontwikkeling van “de mens” en de samenleving. Een vrouw met meerdere kanten.
Interview met Marga Spaanjaars, een hoogbegaafde vrouw die weet wat ze wil. Dat was vroeger wel anders. Ze werkt nu als zelfstandig coach. De wereld een beetje leuker maken..
Een openhartig gesprek met Gerdien Verbiest, hoogbegaafd en actief binnen Mensa. Een vrouw die worstelt met en plezier heeft in het leven. Een mooie combinatie en een plezier om naar te luisteren.
Een openhartig en intrigerend interview met hoogbegaafde Jolanda Simons. Een interview over van alles omdat een hoogbegaafde alles wel meeneemt in reacties en overwegingen. Vooral de vrouwelijke insteek zal u boeien! www.2bwe.nl
Een mooi interview met hoogbegaafde, Willem de Boer. Een geëngageerd mens die zowel oog heeft voor de individuele hoogbegaafde als voor organisaties die beter met hun hoogbegaafde werknemers zouden moeten omgaan. Ten nutte van beiden. www.willemdeboer.org
Een mooi interview met kunstenares Laurence Jung-Hee Steenbergen over hoogbegaafd-zijn en de voor- en nadelen daarvan. Zij geeft een interessant inkijkje in haar aanpak en daaruit voortvloeiend succes als kunstenares.
Een vlot gesprek met een onafhankelijke hoogbegaafde. Een mooi mens die leeft naar haar spreuk op de muur: Shoot for the moon, even if you miss, you’ll land among the stars!
Interview met neuronoom Helmer van Weelderen. Openhartig gesprek met een gedreven hoogbegaafde die ons een andere blik gunt op intelligentie en anders zijn. www.frisseblikadvies.nl
Een bijzonder interview met een bijzondere hoogbegaafde, Wilfred Bastiani. Naast boekenschrijver is hij een zoeker en vinder van het leven. apprenti-psychology-education.weebly.com
Een mooi en openhartig interview met hoogbegaafde Jan Everts. Eigenaar van hoogbegaafdencoach.nl
Een openhartig interview met Johan Dejong over hoogbegaafd-zijn, spiritualiteit en het leven. In opdracht van www.ikbenhoogbegaafd.nl
Willem Wind interviewt Ruud Rensink, ondernemer (Mindmap), hoogbegaafd en voorzitter van Mensa NL. Een openhartig interview met een gedreven mens. In opdracht van www.ikbenhoogbegaafd.nl

 

Interviewer Willem Wind laat vooral de mensen praten over hun jeugd, hun beleving van school en wat er nadien allemaal is gebeurd rond het thema hoogbegaafdheid.

De interviews duren rond de 25 minuten en zijn prachtig en doeltreffend gemonteerd door Paul Wind.

14 gedachten aan “16 interviews”

  1. M’n compliment voor je website. Je gaat in op de dingen die ik wil lezen, maar niemand schrijft. Je hebt echt veel tijd, energie en ‘liefde’ in gestoken. Dat zie meteen aan alles links.

    En dat, enkel door je ‘wandel bericht’ op LinkedIn, net.

  2. @J: Ik heb het vaker gezien, mensen die hoog-intelligent waren en toch hun draai niet in de maatschappij weten te vinden. En misschien heb ik geluk gehad in het leven, misschien niet hoog-begaafd, maar dan toch nog begaafd genoeg om mijn draai, werk, gezin en liefde wel te vinden. Dat alles laat, maar beter laat dan nooit. Mijn advies, “J”, doe waar je zin in hebt en doe vooral niet wat je niet wilt. Laat je door niemand de les lezen als je denkt dat je het beter kunt en weet. En laat je zeker door niemand het idee geven dat je “niets” waard bent. Elk mens heeft zijn eigen gaven en zijn eigen waarde.

    Smile and be happy, ‘cause you’re you!

    Met vriendelijke groet,
    Machiel van Veen.

  3. Mooi , eindelijk openheid zodat sensitiviteit eindelijk gezien en gehoord gaat worden,
    door het niet horen word je in hokjes geplaatst in de maatschappij, nu nog anno 2014,
    in m,n puberfase al, en het licht schijnt nog niet door in de maatschappij.
    naar de maatschappij toe krijg ik geen voet aan de grond nu,
    afstand naar de werkmarkt te groot/ daar sta je met je creatieve slimme brein,
    khoor er nog steeds niet tussen, en toch word je geduwd, je moet werken, maakt niet uit wat. zet je gevoel maar aan de kant, wees zo weinig mogeljk jezelf.
    terwijl ik schilder 10 jaar nu en daar m,n leven ligt wat ik moet leven,
    alleen krijg ik de schakel nog niet van hoe ik dat omzet naar geld op m,n rekening ervan krijgen.
    zijn zoals ik echtben zonder masker, mag zijn zoals ik ben, anders denk.

    1. Op de basischool werd ik afgeremd als ik te snel ging in lezen etc. dan begreep ik niet dat klasgenoten het nog niet begrepen hadden de leerstof.
      dan moest ik vertragen v.d leerkracht.
      Saai, saai en totaal niet begrepen door wie dan ook tijdens m,n opgroeien,
      onderprestatie krijg je dan echt, met de pet er naar gooien omdat je niet gehoord en begrepen word, lage cijfers behalve uitschieters soms bij wel wat inzet.
      je gaat zo twijfelen aan jezelf door het systeem van school. als je cijfers lecht zijn dan ga je toch geloven dat je dom moet zijn volgens het leersysteem.
      een leerkracht die doorhad dat ik anders dacht in rekenen en alles dan vlogen m,n cijfers omhoog, simpel omdat er in gespeeld word op anders denken en kunnen.
      1 leerkracht tijdens m,n hele schooljaren.
      Nu merk ik nog steeds dat ik mijn sensitiviteit en al weten van dingen nog steeds moet bewijzen met woorden.
      en zit ik nog niet in het vlak waarin ik kan zitten, zelfs met 48 jaar . de maatschappij begrijpen doe ik nog steeds niet, ksnap niet dat ze niet begrijpen, anders denkenden vanuit de rechterhersenhelft andere combis maken en voelen. dat het systeem nog achterloopt en loopt op de linkerhersenhelft.

    1. Klopt…heeft alles te maken met hoogintelligent en niet persé met hoogbegaafdheid. De mythe blijft hierdoor in stand. De zijns-kenmerken zijn m.i. niet aan te tonen/te vangen in een getal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *