Het verhaal van A.
Als jong meisje was ik al altijd sneller. Ik had bijvoorbeeld hele slechte ogen en las ’s ochtends het woordpakket van het bord, wat ik ’s middags op moest schrijven. Niemand wist dat. Niemand wist dat ik slechte ogen had. Ik dacht dat het normaal was, en iedereen het zo deed.
Al jong wilde ik aardig gevonden worden. Ik wilde bij de leukste meiden van de klas horen. Wat mij ook altijd lukte. Gelukkig was ik niet, want ik was niet mezelf. Ik durfde niet in een extra groepje. Ik verbood mijn moeder mij in een extra groepje te doen. Ik was ontzettend muzikaal. Ik leerde mezelf blokfluit spelen, waarna ik in groep 5 begon met dwarsfluit spelen. Dit heb ik 4 jaar gedaan.
Toen ging ik naar de middelbare school, VWO uiteraard. Ik wilde weer bij het populairste meisje van de klas horen en dat gebeurde: het werd mijn beste vriendin. In de eerste stond ik een 8,9 gemiddeld. Het hoogste van de klas. Ik vond het leuk. Tot mijn klasgenoten het door kregen: ze is anders. Ze is slimmer dan ons. Ze weet altijd het antwoord. Er ging een zucht door de klas als ik weer het antwoord zei. Vanaf toen ging het slechter en slechter. Ik zei verkeerde antwoorden, ik maakte domme opmerkingen, ik vulde mijn toetsen verkeerd in, ik vulde mijn citotoetsen verkeerd in.
Aan het einde stond ik nog een 6 gemiddeld. Maar dit was niet alles. IK wilde lijken op dat ene populaire meisje. Ik paste alles aan, aan haar. Terwijl ik mijn eigen weg ook kon gaan. Dat deed ik niet. Ik kwam altijd boos thuis. Heel erg boos. Ik huilde thuis. Ik was ontevreden. Ik verpest alles en mijn zelfbeeld was echt een drama. Ik was onzeker. Ik was anders. Ik was altijd anders. In deze tijd heb ik hulp gehad, maar niemand heeft me ooit verteld wat er aan de hand was. Ik ben gescreend op ADD en ADHD. Maar beiden bleek ik niet te hebben. Uiteindelijk wilde ik zelfmoord plegen. Dit is gelukkig niet gelukt. Het weekend sliep ik altijd bij vrienden, omdat ik thuis niet te handelen was. Bij vrienden of familie ging het altijd goed echter.
Toen ik naar HAVO ging, ging alles beter. De mensen daar accepteerden mij meer. Natuurlijk schakelde ik soms te snel en lachten mensen mij uit, omdat ik in gedachten al 3 stappen verder was. Natuurlijk had ik niet veel uitdaging. Maar het ging goed met me. Verbazingwekkend. Mede omdat ik een rustige, stabiele vriendin had, die heel gedreven en taakgericht was.
Toen kwam mijn studiekeus. Alles meisjes kozen voor verpleegkunde of PABO. Ik koos voor bedrijfskunde. Tegenstrijdig misschien, maar ik houd van prestatie. Wat vond ik het lastig om te kiezen. Wat vond ik het lastig om te beslissen. Uiteindelijk heb ik gekozen.
Eindelijk accepteer ik mezelf. Al ben ik 4 keer gezakt met autorijden en haal ik allemaal achten voor mijn toetsen. Al snap ik alles eerder en al weet ik altijd het antwoord. Al neem ik soms de leiding waar ik dat helemaal niet mag doen. Al doe ik soms iets wat andere mensen te hoog gegrepen vinden. Al vinden anderen mij apart.
Maar ik heb een achterstand. Ik heb nooit gedaan waar ik goed in was. Ik ben nu ontzettend hard aan het studeren en wil een master gaan doen. Dit om alsnog mezelf te bewijzen. Ik weet dat het niet nodig is, maar toch wel.
Als laatste iets wat ik anderen wil meegeven: wees jezelf. (Ja, dat is heel erg afgezaagd weer.) Maar ik meen het: en besef wat die woorden betekenen. Jezelf zijn betekent ook dat je niet bang bent als mensen je uitlachen. Dit ben jij namelijk. Zo ben jij gemaakt. En je mag dankbaar zijn. Je mag juist dankbaar zijn. Je bent creatief; wat een zegen. Je hebt een ontzettende portie doorzettingsvermogen. Daarnaast heb je een groot analytisch vermogen.
En de vrede Gods heerse in uw harten, tot welken gij ook geroepen zijt in een lichaam; en weest dankbaar.
Mensa (NL) gaf me vorig jaar de Award in de categorie ‘werk’. De KernTalentenmethode blijkt het ideale instrument voor complete zelfkennis én wordt ook aanvaard door hoogbegaafden! Geen hokjes, geen vakjes, wel een genuanceerd en volledig verslag van een grondige analyse. Voor een evenwichtig zelfbeeld. Voor zelfaanvaarding. Voor levenslang positieve keuzes op je sterke KernTalenten.
Ilse Hendrickx start een training voor mensen uit het onderwijsveld op 11 oktober in Leuven (BE): http://coretalents.be/nl/evenement/train-professional-ilse-hendrickx