Taaldenkers willen graag lesstof opbouwen en denken stap voor stap terwijl beelddenkers leren vanuit begrip en gevoel. Ons huidige onderwijssysteem is vooral ingericht om taaldenkers te bedienen. De lesstof wordt stap voor stap opgebouwd en vaak herhaald zodat alles netje wordt geautomatiseerd. Beelddenkers, en daarmee ook bijna alle hoogbegaafde kinderen, hebben automatiseren niet in hun bagage en kunnen daar niets mee. Waar ze wel goed in zijn is: aanpassen, niet opvallen, compenseren en de fout bij zichzelf leggen.
In mijn boek ”BEELDDENKERS, Als kwartjes vallen…” beschrijf ik waarom beelddenkers anders denken en leren, dan taaldenkers. Met deze kennis is het niet moeilijk meer om te begrijpen waaròm deze kinderen vastlopen en zich dom voelen terwijl ze toch duidelijk laten merken dat ze genoeg capaciteiten bezitten om goed te scoren. Kom erachter hoe alle eigenschappen verweven zitten in het denkproces van de beelddenker en snap welke tools zij wel kunnen inzetten om tot goed leren te komen en hoe jij, als leerkracht of ouder, zodanig les kan geven of op kan voeden dat het kind wèl zijn eigen talenten kan ontwikkelen. Het boek is geschikt voor ouders, leerkrachten en andere zorgprofessionals die met kinderen werken. Te koop via bol.com of natasjaesmeijer.nl