Ik wil een taboe doorbreken. Help jij mee?
De optimale manier van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen (top 2% qua IQ) is momenteel dat de onderwijstijd gehalveerd wordt en dat de resterende tijd gevuld wordt met overbodige activiteiten. En dat alleen in het basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs moeten ze zichzelf maar zien te redden.
Het taboe is dat er niet gepraat mag worden over het idee om de onderwijstijd niet te halveren per schooljaar maar dat de leerling klaar is met de basisschoolleerstof in de helft van de schooltijd. En dat hetzelfde gebeurt in het voortgezet onderwijs.
Om aan te geven waarom ik denk met een taboe te maken te hebben is dat ik zo’n 20 jaar geleden een lezing er over wilde geven. De organisatie vond het interessant en leuk maar om 2 redenen wilden ze hun medewerking niet geven. Ten eerste omdat het toch niet ging gebeuren, zo’n snelle onderwijstijd en ten tweede wilden ze de ouders en ook de leerlingen geen valse hoop bieden omdat het toch niet ging gebeuren.
Ik denk dat de huidige organisaties in de hb-wereld nog steeds deze argumenten gebruiken. Zolang we er niet over praten is het gevaar bevroren. Het gevaar dat ouders en leerlingen hoop krijgen en iets willen waarvan de organisaties vinden dat dit slecht is voor hen.
De definitie van een taboe, zo lijkt me.
Hoe kunnen we dit taboe doorbreken? Het bestaat al heel lang en behoorlijk diep geworteld in het denken over onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Dit taboe is daarmee een onderwerp geworden waar ouders en leerlingen niet over willen praten om zichzelf en de samenleving te beschermen. Want het mag gewoonweg niet.
Het is moeilijk maar dat geldt voor elk taboe.
Heb jij een idee om dit taboe te doorbreken?
PS het taboe is dat we er niet over mogen praten. Over de invoering of uitwerking is er geen taboe.
We kunnen bv. dit concrete plan gebruiken om het taboe te doorbreken. Dat is mijn idee. Tot nu toe stuit dit op een muur van stilzwijgen.
Wat is jouw idee?
Ik hoor graag van jou. Groet, Willem.
BestecWillem, ik ben vóór invoering ban ke concrete plan.
Mijn argumentatie, nu even heel n het kort:
Als ik niet oppas stroomt mijn praktijk voor basis_GGZ vol met kinderen die zich niet prettig voelen. Met de graag of ik dat maar even kan fixen.
Nee dus, dat kan ik niet, zolang dat onderwijs potverdorie niet of nauwelijks iets aanpast.
Er is heel dringend een beter onderwijsaanbod nodig.
potverdorie
O sorry beetje veel.typefouten. Te snel geschreven