De frustraties van hoogbegaafden in het onderwijs

En hoe je als hoogbegaafde wél sneller en beter Spaans kunt leren

Mariëlle Moonen ENTENDIDO

Hoogbegaafd: wie, ik?
Ik heb pas kortgeleden ontdekt dat ik hoogbegaafd ben. In eerste instantie geloofde ik er niets van. Tja, ik kon makkelijk leren, haalde hoge cijfers en had de universiteit en drie hbo-opleidingen afgerond, maar daar had ik toch zeker hard voor geleerd…. Ik vind mezelf helemaal niet zo slim en zeker niet hoogbegaafd. Hooguit wat autistisch, omdat ik zo anders denk dan veel andere mensen.
Maar zoals met alle nieuwe onderwerpen, begon ik er toch maar eens over te lezen. En verrek, ik herkende toch wel heel veel. Natuurlijk wilde ik wel ‘hard’ bewijs dat het dan ook zo was. Dat valt nog niet mee, maar na een diagnostisch traject bij een specialist durf ik het dan toch te geloven.
Wat een opluchting, om na 52 jaar eindelijk te snappen dat je gewoon ‘anders bedraad’ bent. En dat er ook andere mensen zijn die denken of handelen zoals jij. Natuurlijk zijn we ook allemaal verschillend, maar ik begin mezelf wel steeds beter te begrijpen met die andere bril op.

Als hoogbegaafde in het onderwijs
Nu begrijp ik waarom ik op 44-jarige leeftijd mijn comfortabele baan in het onderwijs opzegde om tolk/vertaler Spaans te worden en daarbij meteen kon instromen op niveau B2, in plaats van beginnersniveau A1. Nu snap ik waarom ik als een van de weinigen mijn opleidingen in één keer haalde én met hoge cijfers. Ik dacht eigenlijk dat die anderen gewoon niet genoeg hun best deden. Ik begrijp nu ook beter waarom ik altijd zo’n kritiek heb op opleidingen en docenten, die er zich naar mijn mening met een jantje-van-leiden van afmaken. Ik besefte niet dat ik zelf de lat zo hoog leg. En zo zijn er nog wel meer kwartjes die dagelijks vallen. In het kader van dit artikel wil ik me echter beperken tot mijn ervaringen met het onderwijs.

Veel hoogbegaafden ervaren aansluitingsproblemen in het onderwijs. Zelf was ik niet blij met docenten die de lesstof of oefeningen gingen herhalen, wat je ook allemaal zelf thuis kunt doen. Veel docenten waren op hun beurt niet blij met mijn (pro)actieve houding, want slordigheden en onjuistheden vielen mij meteen op en daar ‘viel ik ze ook mee lastig’. Ik heb dan ook een voorkeur ontwikkeld voor individueel onderwijs op afstand. Maar ook daarbij geldt dat het allemaal veel te langzaam gaat en eenheidsworst is. Het onderwijs is gewoon niet afgestemd op andersdenkenden of hoogbegaafden. Dat kan echter anders!

Passend onderwijs voor hoogbegaafden
Als eerstegraads docente heb ik geleerd dat je het lesaanbod moet differentiëren. Dat je eerst de beginsituatie van de leerlingen moet bepalen en daarop je les(doelen) moet aanpassen. Voor uitzonderingen, zoals hoogbegaafde leerlingen, is in een klassikale situatie vaak weinig ruimte, temeer omdat die een andere aanpak vergen. Aangezien een hoogbegaafde volwassene ook nog eens zijn eigen wensen en behoeften heeft, is individueel onderwijs vaak geschikter.

Spaanse les speciaal voor hoogbegaafden?
Ik heb dan ook besloten om mijn lessen Spaans speciaal te gaan aanbieden aan hoogbegaafde volwassenen. Op maat en online aangeboden door een docente die zelf ook hoogbegaafd is, ik dus. De les wordt aangepast aan jouw specifieke wensen, behoeften en beginniveau. Ik differentieer in de lesstof, lesmethode en tempo. Ik ga dieper in op de materie en op vragen die bij jou opkomen. Je mag dus proactief zijn en voorstellen doen. Graag zelfs! Jij bepaalt hoeveel zelfstudie je doet en hoe uitgebreid we in de lessen over bepaalde thema’s en grammatica praten. En de docente begrijpt deze keer waar jouw drive vandaan komt, omdat ik die herken.

Wil je meer weten? Stuur dan een mailtje naar info@entendido.nl met jouw vragen. Als je geen vragen hebt, maar wel wilt reageren kan dat ook onder dit artikel.
¿Hasta pronto?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *