Als VWO niet genoeg is…

Voor veel hoogbegaafde kinderen (en ouders) is het einde van de basisschool een verademing. Eindelijk mag het kind naar een toepasselijk onderwijsniveau! Daar zal het uitgedaagd worden en zich omringen met andere slimme kinderen. Geen verrijkingsmap meer, maar ingebakken uitdaging. En daarna op naar de universiteit, het wordt beter!

Nou, dat kan nog best tegenvallen. Toen ik laatst in gesprek met ouders zei dat er uit onderzoek is gebleken dat het gemiddelde IQ van VWO-leerlingen ongeveer 115 is, waren ze erg verbaasd. Ik wil zeker niet zeggen dat de gemiddelde VWO-leerling niet intelligent is, we hebben het nog steeds over de 15% hoogste IQ’s van de bevolking. Toch is mijn voorspelling regelmatig dat ook VWO onderwijsniveau inhoudelijk niet uitdagend genoeg zal zijn voor hoogbegaafde kinderen. En ook hier is de kans dat een kind sociaal minder aansluiting krijgt dan zijn medeleerlingen.

Hoogbegaafdheid als indicatie voor zorgbehoefte bij een kind leeft minder in het voortgezet onderwijs dan in het basisonderwijs. Misschien is bij de scholen ook de opvatting dat VWO niveau voldoende moet zijn. In de onderwijsmethoden zitten ook minder voorzieningen voor extra uitdaging ingebakken dan in het basisonderwijs.

Op het voortgezet onderwijs komt er natuurlijk meer kijken bij school dan alleen de inhoudelijke informatie. Wanneer een extra uitdaging in het curriculum er niet in zit, is het misschien een mogelijkheid om je op de extracurriculaire dingen te richten. Leren plannen, organiseren en creatief nadenken kunnen een kind ook aardig bezig houden. Wanneer dat het doel van onderwijs wordt voor een kind, en de inhoudelijke lesstof enigszins een bijzaak (mits goed beheerst), heeft het kind weer wat te doen op school. Ook bieden middelbare scholen vaak activiteiten als een leerlingenraad, debat team, schoolmusical of andere clubs. Het kan erg stimulerend zijn om daarmee bezig te zijn, terwijl je ook leuk contact hebt met medeleerlingen.

Ik spreek hier deels uit eigen ervaring. Ik kwam er aan het einde van mijn studie psychologie op de universiteit pas achter dat de manier van onderwijs op mijn scholen en universiteit compleet niet bij mij aansloot. Het lukte me allemaal wel, maar het was inhoudelijk niet uitdagend genoeg en de werkvormen pasten niet bij mij. Daardoor ben ik me op allemaal commissies en extra activiteiten gaan richten, wat mij enorm veel heeft geholpen. Het was voor mij een enorme tegenvaller dat het niveau van de universiteit ook niet genoeg was. Wanneer ik vroeg om meer uitdaging, was deze mogelijkheid er eigenlijk nooit. Nu ik zelf colleges geef op de universiteit merk ik dat ik minder hoge eisen aan mijn studenten mag stellen dan ik zelf zou willen.

Misschien is deze tegenvaller wel onvermijdelijk. Toch hoop ik dat er op middelbare scholen en universiteiten ook gestreefd gaat worden naar een optie voor hoger niveau onderwijs.

Drs. Lisanne van Nijnatten, Edu & ik

Eén gedachte over “Als VWO niet genoeg is…”

  1. “Het was voor mij een enorme tegenvaller dat het niveau van de universiteit ook niet genoeg was.” Dit is een vreemde opmerking, want als je heel slim bent en slimmer dan de andere VWO-ers kom je daar al op het VWO achter. Het laatste wat dergelijke slimme leerlingen in de praktijk doen is psychologie studeren omdat dat bekend staat als makkelijke studie. Echt slimme leerlingen gaan moeilijke studies doen en vaak dubbele of driedubbele. Psychologie is vaak de keuze voor jongeren die zichzelf beter willen leren begrijpen. Ik vraag mij daarom af of het hier wel echt om hoogbegaafdheid gaat of om iemand die zoekende is naar haar identiteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *