Afstudeeropdracht Pedagogiek van Esmée Corbeij

Esmée heeft haar afstudeeropdracht bij Fontys Hogescholen Pedagogiek gewijd aan hoogbegaafdheid.

Ze heeft veel literatuur bestudeerd en acht experts geïnterviewd. Uit de literatuur heeft Esmée een conclusie geformuleerd die ik hier kopieer.

Conclusie theoretisch kader:

“De begeleiding van hoogbegaafde jongeren vindt nog veelal plaats op basis van misvattingen of beperkte kennis van hoogbegaafdheid, waardoor zij niet weten dat zij hoogbegaafd zijn en kansen mislopen, zich niet (h)erkend voelen en hun identiteit niet goed vorm kunnen geven, of misdiagnoses krijgen en hierdoor geen passende begeleiding krijgen. Het risico op vastlopen of zelfs identiteitsverlies is groot. Theorieën over zelfactualisatie bieden een passend kader om de ontwikkeling van een hoogbegaafde adolescent in kaart te brengen en te begeleiden. Er is behoefte vanuit de praktijk aan inzicht in wat deze jongeren verder helpt een weg te vinden in hun identiteitsvorming en hun zoektocht naar zingeving, zodat zij zich minder alleen voelen in dit proces, en wat bijdraagt aan het op eigen kracht, zelfbewust kunnen voortzetten van hun ontwikkeling (Houkema, 2020). Aanbevelingen kunnen worden gedeeld met beleidsmakers in het onderwijs: zowel voor opleidingen voor leerkrachten in het PO en VO, als voor studiecoaches en opleidingen voor psychologen en psychiaters.”

Ze heeft de 8 experts bevraagd om de hoofdvraag te beantwoorden: “Wat hebben hoogbegaafde jongeren volgens deskundigen nodig ten aanzien van het op eigen kracht vormen van hun identiteit?”.

De antwoorden en haar conclusies en aanbevelingen kunt u lezen in haar verslag die u hier kunt downloaden: Afstudeeropdracht Esmée Corbeij (in PDF) De moeite van het lezen waard.

Ik hoop dat er eens iets gerealiseerd wordt. Woorden en kennis veranderen de wereld van hoogbegaafde leerlingen niet. Beter en passend onderwijs wel.

Willem Wind

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *