Platform Hoogbegaafdheid, Onderwijs en Werk i.o.

Er is al jarenlang behoefte aan een landelijke vereniging van hoogbegaafden die gevraagd en ongevraagd adviezen kan geven aan de overheid, het onderwijs en de werkgevers. Die effectief de belangen behartigt van hoogbegaafden.

De overheid, het onderwijs en de werkgevers zitten hier al jaren op te wachten om met deze adviezen hun beleid vorm te geven ten gunste van hoogbegaafden. Zoals zij al doen voor de vele andere groepen in de samenleving. Zonder deze adviezen van belangenverenigingen tasten zij in het duister en kunnen geen goed beleid maken.

Daarom dit initiatief om een belangenvereniging op te richten voor hoogbegaafden. Om dit goed te doen zijn er minimaal 1.000 potentiële leden nodig die samen deze vereniging vorm gaan geven.

U kunt zich aanmelden als potentieel lid met dit formulier:

    Uw naam

    Uw emailadres

    Na het ontvangen van de bevestigingsmail bent u potentieel lid. Uw email adres wordt pas gebruikt als er 1.000 potentiële leden zich aangemeld hebben. De lijst van potentiële leden wordt niet bekend gemaakt en er zijn geen kosten aan verbonden.

    Met vriendelijke groet,

    Initiatiefnemer Willem Wind.

    13 gedachten aan “Platform Hoogbegaafdheid, Onderwijs en Werk i.o.”

    1. Beste Willem,
      Ik reken me pas een jaar tot jouw doelgroep. In die tijd heb ik vaak oproepen of initiatieven gezien van jou om HB-ers samen te brengen en mer zichtbaar te maken in de samenleving. Je hebt ook een idee van een reizende bus geopperd, weet ik. Dit laatste idee , weer een nieuwe vereniging die het beter zal gaan doen, is even sympathiek. Wat ik nog vaag vindt is hoe en waarom dit beter zal gaan werken dan eerdere initiatieven? Ik zie dat je verwijst naar toekomstige leden, maar dat is te vage hoop en te weinig concreet met betrekking tot het hoe en wat precies. Daar hoor ik graag meer over. Of bespreek het met je als je dat liever wilt. Alvast bedankt voor je zorgvuldige aamfacht.

      1. Beste Harry, bedankt voor je reactie en mooie woorden.
        Wat ik zou willen zien bij PHOW is de eigen inbreng van de leden en dan is het ongepast van mij om van alles al in te vullen voor die leden.
        Waar lopen leden tegenaan en wat is volgens hen een werkbare oplossing.
        Maar we kunnen altijd een beeldbellen en het er over hebben. Contact via mail is geen probleem: w.wind@ikbenhoogbegaafd.nl of via de webform onder contact op deze website.

    2. Casus 3
      Deze casus komt via een mail over een onderwijsprobleem.
      Een basisschool gaat over naar een Zweeds model, inclusief, en daar past hun voltijds hoogbegaafden onderwijs niet meer in. Zij stoppen dus met dit onderwijs en laten het uitdoven. In hun werkgebied bieden ze nu voor 24 leerlingen voltijds hoogbegaafden onderwijs aan, het zouden er minstens 80 leerlingen moeten zijn. Maar zij stoppen er dus mee.

      Wat zou PHOW kunnen doen?
      PHOW kan gesprekken starten met het schoolbestuur want PHOW heeft een belang in hun beslissing. Wij komen ook op voor hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs. PHOW kan verder acties ondernemen als de gesprekken op niets uitlopen. Zij kan naar de inspectie want dat schoolbestuur biedt onvoldoende passend onderwijs terwijl dat wel hun opdracht is. Ook het ministerie en de minister kunnen gevraagd worden om op te treden. Tevens is een rechtsgang mogelijk maar wellicht is praten met andere schoolbesturen in de buurt een betere eerste optie. Dit alles binnen het mandaat dat de leden van PHOW geven en in samenspraak met de getroffen ouders en leerlingen.
      PHOW kan dus veel doen als zij actief gaat worden met minimaal 1000 leden.

    3. Casus 2
      Hallo , ik ben Alex
      Een jongen die het niet meer weet. Ik ben 16 jaar en doe nu 4 havo voor de tweede keer. Ik zal het nu even kort hebben over mijn leerproblemen die zich het laatste jaar heeft opgedaan. Het begon allemaal op de basisschool rond groep 8. Er werd altijd van mij uitgegaan dat ik geen leerproblemen heb. Leren hoefde ik amper tot niet en ik had hier nooit moeite mee. Ik was vooral bezig met buitenspelen. Ik kreeg na een paar toetsen uiteindelijk als advies havo/vwo. Ik merkte toen al dat een paar leerlingen extra aandacht kregen omdat zij meer zou kunnen doen en hoger konden presteren. Vaak zaten de ouders hier achteraan. Ik als kind maakte me hier niet druk om. Iedereen ging er vanuit dat ik de havo makkelijk zou kunnen afronden en dat misschien vwo ook een optie was. In de brugklas kwam dat al gauw naar voren. Leren wist ik niet hoe dat moest. Ik pakte mijn boek en ging gewoon lezen. Vaak was dit al voldoende om een hoog cijfer te halen wat voor mij rond de 6/7/7.5 lag. Leren was niet mijn grootste zorgen en school was niets meer dan gezellig met anderen in de klas zitten. Dat vervolgde eigenlijk het hele traject. Zelfs tot 3 havo. Waar ik merkte dat mijn medeleerlingen moeite had zag ik niet wat er zo moeilijk aan was. ik merkte wel dat even voor het slapen leren voor een toets niet de beste optie was, maar net aan een voldoende wist ik er wel mee te scoren. . Ik mocht als profiel NT kiezen zonder dat er moeilijk over werd gedaan. Totdat 4 havo kwam. Voor het eerst in mijn leven haalde ik een 2.4 voor wiskunde B, een 3.6 voor natuurkunde en een 4.8 voor scheikunde. Even leren voor het slapen gaan pakte niet heel goed uit. De volgende toetsweek gebeurde hetzelfde met iets minder extreme cijfers maar alsnog onvoldoendes. Ik kon het niet geloven, ben ik dan dom ? Vroeg ik me af. De docenten hadden er geen duidelijke verklaring voor. Alleen dat ik meer opdrachten moest gaan maken. Uiteindelijk gaf ik school op ik wilde dat het anders liep. Ik raakte in een soort depressie en ik kon amper mijn bed uitkomen. Gelukkig had ik daar een oplossing voor. Werken bij de Appie toen nog en dat heeft zich langzaam verder ontwikkelt. Tot bijna elke dag naar de sportschool en minstens 5/6 keer per week werken. Aangezien ik amper tot niets aan school besteedde moest ik mezelf met iets anders vermaken. Youtube blijkt een grote bundel met oneindige informatie te zijn. Mijn favoriete onderwerpen zijn, over het matrix leven. Dat we misschien wel in een simulatie leven. En hoe speelt wiskunde hierbij een rol? Is het leven dan niets meer dan een grote berekening die bestaat uit formules en kansen? En wat speelt natuurkunde voor rol hierbij? En wat heeft scheikunde hiermee te maken? Helaas heb ik niemand om hier over te speculeren ov te brainstormen. Bij mijn vader kan ik af en toe wat speculaties kwijt. Maar daar houd het bij op. Uiteindelijk ga je nadenken over het politieke systeem waar we inzitten. Over andere mensen , op wat voor een manier leven die. Leven zij eigenlijk wel? Zijn ze zich bewust van zichzelf? Wat betekent school voor mij ?En met deze vragen heb ik geworsteld. Ik ga hier natuurlijk even niet dieper op in want dan kan ik jarenlang blijven typen. Maar waar het dus omgaat is dat ik afscheid van school heb genomen en ik doe nu 4 havo voor de tweede keer aangezien door het coronavirus ik maar de helft ongeveer van het jaar heb meegemaakt. Ik vroeg mezelf af hoe kan ik weer die mooie cijfers halen die ik eerst haalde? Ben ik dan zo diep gezonken dat ik niet meer antwoord op die simpele vragen kan geven. Dus ik dook maar weer de school boeken in aan het begin van het jaar waren mijn cijfers weer aardig gemiddeld. Maar nu halverwege het jaar neemt mijn motivatie weer voor school af en er is weer een 3 voor wiskunde gehaald. Ik vroeg aan mijn mentor en docent wiskunde waar dit aan lag en zij gaven een vaag antwoord dat ik gewoon mijn huiswerk moet maken en vragen moet stellen. mijn mentor maakte mij duidelijk dat ik het allemaal wel begrijp alleen ik voldoe niet aan de criteria. En hij zei ook dat ik me meer moet letten op de structuur van hoe ik mijn werk maak en de afwerking ervan. Is het dan zo simpel dacht ik, is dat alles ? En ik ben er mee gaan oefenen, en ja ze hebben wel gelijk. Maar was het dan al die tijd zo simpel? Ik heb pas over een maand weer een toetsweek dus ben benieuwd wat de resultaten worden. Maar Is dit alles ? Gewoon domweg berekeningen oefenen zonder dat je begrijpt wat je aan het doen bent. En ik merkte dit al vaker. Ik heb een vriend die van het vwo afkomt en nu ook bij mij in de klas zit. En hij haalt wel simpel een voldoende. Als ik dan iets aan hem vraag in de les snapt hij niet hoe het precies zit. altans hij heeft geen enkel idee wat het nou echt betekent, bijvoorbeeld bij natuurkunde krachten en hoe dat werkt. Hij gaat dan leren en haalt een hoger cijfer dan mij terwijl hij niet eens begrijpt wat hij aan het uitrekenen is. Ik ben onderzoek gaan doen aangezien dit een probleem begint te worden, en ik heb een vermoeden dat er meer in mij zit maar dat het er niet op school uit kan komen en ik niemand heb die dat stimuleert. Ik zou graag mijn opvattingen van het leven met iemand willen delen die het begrijpt en misschien dat zelfs kan verbeteren. Ik zou graag meer uit mezelf willen halen en nu ik 16 ben begrijp ik dat dit niet vanzelf komt helaas als je niet tussen de juiste mensen zit. Na een tijdje onderzoek op internet herken ik mezelf heel erg in mensen die hoogbegaafd zijn. Mijn manier van denken en de opvattingen over de wereld lijken ongeveer op elkaar. Zo ben ik ook op deze website gekomen. Ik heb mezelf heel lang afgevraagd waarom ik ben zoals ik ben en waarom ik hier ben op de wereld . Het wordt tijd dat ik ook een keer serieus wordt genomen en het maximale uit mezelf ga halen.

      Beste Alex,
      Je verwoordt heel mooi de worsteling van menig hoogbegaafde leerling. Het is vooral niet nadenken en gewoon het simpele doen in het onderwijs om voldoendes te halen. En daarmee je diploma.
      PHOW kan een andere vorm van onderwijs realiseren waar jij, en vele andere leerlingen, wel het maximale uit jezelf kan halen. Maar daar hebben we ‘ledenkracht’ voor nodig. Veel leden die invloed kunnen uitoefenen door de macht van het getal. PHOW kan beginnen als er 1000 leden zijn maar ook dat zijn te weinig leden om het verschil te maken. Daarvoor moeten er minstens 5000 leden zijn.
      Bedankt voor je verhelderende verhaal, word lid en maak samen met vele anderen het verschil.

      1. Hoi Alex,
        Herkenbaar. Ik ben 39 jaar, hoogbegaafd. Triest dat 23 jaar later nog steeds zo is dat scholen iemand met een hoog IQ geen VWO kunnen laten doen.
        Ik had het ‘geluk’ dyslectisch te zijn en een moeder te hebben de me heeft leren woordjes stampen etc. Het nadeel van hoogbegaafd zijn is dat je simpel ziet of voelt wat er moet gebeuren, en de uitvoering is dan nog maar een ‘afterthought’. Helaas is die uitvoering nou juist wat ik (en jij ook zo te lezen) zo moeilijk vind omdat het saai is. Een layout maken, bronnenlijst opstellen, agenda bijhouden, huishouden. Allemaal saai maar nodig om succesvol te zijn.
        En ja het klopt veel mensen doen klakkeloos wat ze moeten doen zonder te snappen wat ze aan het doen zijn of waarom en zien ook niet in waarom iemand daar een probleem mee zou moeten hebben.

    4. Casus 1
      Dochter (18), uhb, gaat al sinds haar 11e niet meer naar school. Ze heeft ernstige angst- en paniekproblemen, die haar belemmeren in het dagelijkse leven. Kort gezegd: ze komt de deur niet uit. Ze heeft sinds kort hulpverlening (en medicatie) geaccepteerd van het FACT, dat onder GGZ valt, maar de hulp werkt niet. Haar angsten zijn onverminderd. Ik denk dat de expertise ontbreekt bij GGZ, maar ik weet ook geen alternatief. Wie of wat helpt een uhb vastgelopen onderpresteerder met ernstige faalangst, een negatief zelfbeeld, schooltrauma, schuldgevoelens? Waar kan zij terecht voor een therapie (of iets anders) die WEL helpt?

      Wat kan PHOW doen?
      De leden bepalen maar ik zou graag willen zien dat PHOW regio-consulenten inzet. Op aanvraag kunnen leden hen om advies vragen. Een regio-consulent kent de regio en de mogelijkheden aldaar en snapt waar en wat de problemen en gevoeligheden zijn. Hij of zij kan samen met de aanvrager(s) naar oplossingen zoeken. Bv. middels een coach of GGZ-instelling die wel adequaat kan helpen of een organisatie als Walhallab oid kan aanbevelen. En helpen met bv. de financiering hiervan.
      Deze regio-consulent kan dit soort situaties anoniem, bundelen zodat er beter zicht komt op hoe vaak dit waar voor komt en daar adequaat beleid op uitwerken.
      PHOW kan in een lang en goed voorbereid traject organisaties als de GGZ stimuleren om beter en adequater te handelen als er hoogbegaafdheid in het spel is. Bv. door hen specialisten op te laten leiden binnen hun organisaties.
      Maar dit probleem ontstond met de schoolgang. PHOW kan zich inzetten dat er een onderwijsvorm gerealiseerd wordt waar hoogbegaafde leerlingen niet uitvallen of vastlopen. Of andere oplossingen realiseren zodat hoogbegaafde leerlingen niet meer uitvallen op school én goed passend onderwijs krijgen.
      PHOW kan steeds meer doen met meer leden. Het aantal leden bepaalt het succes van PHOW.

      1. Interessante info! Maar een concreet antwoord op mijn vraag ontbreekt 😉 Zou u dat alsnog kunnen geven? Of kan ik met iemand contact opnemen?

      2. Beste Andrea, een concreet antwoord kan ik niet geven noch uitvoeren want PHOW is niet actief. PHOW kan pas actief worden als er minstens 1000 leden zijn. En die zijn er nog lang niet.
        Voor hulp zou je kunnen kijken op de kaart met alle hulpverleners op het gebied van hoogbegaafdheid op deze website: https://ikbenhoogbegaafd.nl/coaches/
        Met vriendelijke groet, Willem Wind.

    5. Mooi initiatief. Ik ben zelf ook vooral bezig met het HB zijn in de samenleving, en het ook vooral positief benaderen. HB zijn heeft vele unieke en leuke kanten, hoe gaan we daar voor onszelf en voor de samenwerking het beste gebruik van maken? Ben erg benieuwd hoe dit initiatief vorm gaat krijgen, en ben zeer bereid daaraan mee te werken en denken.

    6. Onderwijs aan hoogbegaafden is een item voor ons gezin. Dochter is uitgevallen in het onderwijs, zwaar getraumatiseerd in specialistische begeleiding terecht gekomen.

    7. Bedankt Lex. Je hebt vele vragen. De antwoorden komen van de leden want die gaan alles bepalen.
      Maar om ergens een begin te maken sta ik voor een actieve vereniging die de samenleving zodanig wil veranderen dat hoogbegaafden beter kunnen functioneren als hoogbegaafde.
      Iets doen voor individuele leden is meer voor andere verenigingen etc.. TOHTZ gaat voor de groep en het oplossen van overlappende of gezamenlijke problemen van leden.
      Ik heb wel ideeën over procedures waarmee leden actieplannen kunnen voorleggen aan de andere leden en hoe het beste kan worden gediscussieerd over deze plannen. En hoe deze uitgevoerd kunnen worden want dat is het belangrijkste. Naast actieplannen kunnen leden ook wijzen op misstanden waarop verder geanticipeerd kan gaan worden. Veel zal gaan via internet en via consultaties bij de leden. Maar ook dat is aan de leden om vast te stellen of te wijzigen.
      Samenwerken is natuurlijk gewenst indien mogelijk. TOHTZ moet wel kunnen blijven voldoen aan haar doelstelling en waar mogelijk samen met anderen sterker worden. Het 1+1=3 principe.
      Iedereen kan lid worden. Rijk, blond, dom, oud, jong, actief of inactief, autochtoon en allochtoon, etc..
      Maar alles is eerst afhankelijk van het aantal leden. Komen we initieel niet boven de 1000 leden dan is verdere actie zinloos en mag iedere hoogbegaafde zijn of haar eigen gevecht(je) blijven voeren. Maar.. samen sta je sterker! Zeker met TOHTZ. Word lid!

    8. Mooi initiatief. Vooral het maatschappelijke aspect trekt me. Wel vind ik de informatie nog erg summier. Wordt het een praatclub of een maatschappelijk actieve vereniging, die bij uitstek de specifieke kenmerken van HB uitnut? Naar welke groepen HB ga je zoeken? De succesvolles, de verstoppers of de onsuccesvollen? Ga je de leden iets bieden, zoals consulten, hulp bij werk zoeken, of bij startups? Is er een maatschappelijk ideaal aan de horizon of lijkt het meer op een vakbond/belangenbehartiging? Met welke initiatieven of organisaties verbind je je? (of niet) Wat is de positie tov. the usual suspects zoals Mensa? Zijn er ballottagecriteria? Hoe gaan de vergaderingen verlopen, fysiek of digitaal? etc. Ik volg het met belangstelling.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *