Worden hoogbegaafden genegeerd?

Dit was mijn respons op de vraag van een journalist waarom ik vind dat hoogbegaafden genegeerd worden:

Het beste voorbeeld kwam van Frans Corten op een symposium. Hij vergeleek ons emancipatietraject met die van de homoseksuelen. Het COC gaf al jaren een blaadje uit en stilaan kwamen daar advertenties in vanuit de doelgroep. Op het moment dat deze groep geaccepteerd werd door de samenleving kwamen er advertenties in hun blad van de grote bedrijven en anderen die niet binnen de doelgroep opereerden.

Afbeeldingsresultaat voor hiquarterlyMensa geeft ook bladen uit en wil graag adverteerders hebben. Soms staat er eentje in vanuit de doelgroep. Nooit heb ik een advertentie gezien van een bedrijf van buiten de doelgroep. Dat zegt wel wat.

Hoogbegaafden hebben goed onderwijs nodig voor hun eigen ontwikkeling. Ze overzien veel en kunnen makkelijk met abstractheden omgaan op jonge leeftijd. Zonder goede begeleiding gaan ze zelf zaken invullen en/of bedenken of ze komen er niet uit(uit de keuzemogelijkheden) en groeien enigszins verward op. Ik ga er van uit dat gemiddeld een hoogbegaafd kind klaar is met het BO op 8 jarige leeftijd en dat het VO in 3-4 jaar kan worden afgerond. Zoveel wordt daar niet geleerd, wel wordt veel geoefend in omgaan met abstracte zaken. Voor ons simpel dus. En ik heb van een rector magnificus begrepen dat universiteiten, ook de OU, de opdracht hebben om de massa te onderwijzen en dat er geen uitzonderingen mogelijk zijn. Daar zijn hoogbegaafden niet welkom.

Hoogbegaafden worden met bovenstaande genegeerd in het onderwijs en geprest om normaal mee te doen op straffe van uitsluiting(thuiszitters ed.).

Op de werkvloer is de manager het meest in de weer om iedereen binnen diens plek in de hiërarchie te laten functioneren. Voor een hoogbegaafde is dat een behoorlijke beperking. Er zijn weinig plekken waar je een beetje naar behoren kunt functioneren. Op Facebook is een groep actief: hoogbegaafden met een uitkering.

In de meeste organisaties worden hoogbegaafden niet gewaardeerd als zichzelf. Dat constante aanpassen heeft effecten op de gezondheid, de relatie en de opvoeding van meestal ook hoogbegaafde kinderen. Kinderen die zich ook ernstig moeten aanpassen op school met soms het effect dat ze zich af gaan vragen waarom het leven nog leuk kan zijn of worden.

Ik ben al weer 20 jaar bezig met deze emancipatie en ik zie nog niet al teveel vooruitgang. Het woord wordt vaker gezegd en met minder schroom. Er zijn initiatieven maar alle blijven ver onder de maat van wat
een gemiddelde hoogbegaafde nodig heeft. Ik kom tot de conclusie dat hoogbegaafden genegeerd worden. Er wordt niet méé gepraat, wel over en er wordt niet op hun acties of initiatieven gereageerd. En dat zal met de publiciteit van dit onderzoek niet anders zijn. Even een piek en dan gaat Nederland weer over tot de orde van de dag en daar horen hoogbegaafden niet in thuis. Wel slimmeriken en bijzondere types, zolang de 360.000 hoogbegaafden maar buiten beeld blijven.

Willem Wind.

9 gedachten aan “Worden hoogbegaafden genegeerd?”

  1. Ik ben uitermate blij met mijn (hoog)begaafdheid. In Nederland had ik al heel snel te weinig uitdaging, maar in de VS, Californië – waar ik als 10-jarige het geluk had om te mogen vertoeven eind jaren ’70 toen mijn vader er na zijn promotie aan de universiteit uitgenodigd werd voor vernieuwend onderzoek – was het een verademing om in mijn snelle en associatieve denken gestimuleerd te worden ipv afgeremd. Ik groeide en bloeide er enorm op! Die ervaring nam ik gelukkig mee terug naar Nederland en is ergens in mij aanwezig gebleven als een bewijs van “Het kan wél!”. Inmiddels ben ik na een burn-out weer stevig in contact met mijn creativiteit. Hoe anders is het onze zoon vergaan… hij heeft twee basisscholen versleten en is thuis komen te zitten, want voor zijn creatieve, autonome wijze van leren en zijn was er geen oor, oog en plek. In mijn beleving biedt het Nederlandse onderwijs veel minder ruimte dan destijds voor kinderen die anders leren dan gemiddeld. Sterker nog, het onderwijs is inmiddels zelfs sterk “gepsychiatriseerd”, met alle gevolgen van dien voor andersdenkende en -lerende kinderen en jongeren (en uiteindelijk, voor alle kinderen en jongeren). Zij zijn en worden steeds meer getekend door beperkende labels en kunnen en mogen steeds minder hun eigen wijze zelf zijn. Hoogbegaafden merken dit meer dan ooit… en vallen dan ook steeds meer en massaal uit uit ons reguliere onderwijs. Anders dan Willem de Boer stelt, denk ik dat hoogbegaafden er helemaal niet op uit zijn om mainstream te willen zijn of worden. Zij willen net als iedereen gewoon kunnen zijn wie ze zijn en daarin gezien en geaccepteerd worden. En niet onder druk gezet worden om in of zich aan te passen. Laten we daar dus nu eens snel mee ophouden en ruimte creëren waarin iedereen kan gedijen, met al onze verrijkende verschillen!

  2. Acceptatie van het slimme kind en willen differentieren met onderwijs zou key moeten zijn. In plaats daarvan wil het samenwerkingsverband dicteren. Terwijl wettelijk ouders en kind gerespecteerd zouden moeten worden in hun keuzes. Een vastlopend kind is een gedwongen kind.

  3. Beste Willem

    Ik snap niet waar jij dat vandaan haalt, dat een gemiddeld hoogbegaafd kind klaar zou zijn met het basisonderwijs op zijn achtste. Daarmee leg je de lat uitzonderlijk hoog en doe je diegenen tekort die daar niet in zouden slagen. Ik denk dat jij het hebt over uitzonderingen met een IQ van 140 of nog hoger. Maar ik kan me vergissen, want ik ben geen expert.

    Mijn ervaring is anders; gemiddeld qua schoolrestulaten rond mijn 7de, piekend tussen 11 en 18. Daarom heb ik de neiging te denken dat hoogintelligente kinderen weinig evolutie kennen, als het ware slim geboren worden door toedoen van hun genen en geen bijzondere vooruitgang kennen, omdat zij geen extreme “groeidrift” hebben. Terwijl hoogbegaafden als zij vrij jong zijn juist relatief slecht presteren omdat ze – simpel uitgedrukt – proberen met meerdere ballen tegelijk te jongleren en ze daardoor veel steken laten vallen.

    Dit wordt bevestigd door het volgende.

    “Hoogbegaafdheid zit tussen de oren, blijkt uit onderzoek dat vorig jaar in Nature stond. De Amerikaanse onderzoeker Philip Shaw deed 15 jaar lang hersenmetingen bij ruim driehonderd normaal- en hoogbegaafde kinderen. Hij ontdekte dat de hersenschors van hoogbegaafde kinderen vier jaar langer rijpt. Bij normaal begaafde kinderen bereikt de hersenschors zijn maximale dikte op 7-jarige leeftijd. Bij hoogbegaafde kinderen op 11-jarige leeftijd, en dan is die dikker dan die van normaal begaafde kinderen. Daarna wordt de hersenschors weer dunner, vermoedelijk doordat de hersencellen efficiënter gaan werken. In Talent, het tijdschrift over (hoog)begaafdheid vertelt Shaw: ‘De veranderingen waren het duidelijkst te zien in de frontale hersenschors. Dat deel is belangrijk bij logisch redeneren, het plannen van acties en andere complexe activiteiten. De meest dynamische veranderingen in de hersenschors vonden we bij de intelligentste kinderen.’

    http://hoogbegaafdenadhd.blogspot.be/2014/02/hoogbegaafd-en-te-eigenwijs-voor-werk.html

  4. Beste Willem,

    Bedankt voor je stuk.

    Ik voel je diepe teleurstelling en bezorgdheid toen ik je stuk had gelezen.

    Je ziet in de praktijk nog steeds mensen onnodig vastlopen in hun sterke verlangen naar een ondersteunende
    omgeving. Een gemeenschap die effectief kan begeleiden in persoonlijke ontwikkeling, heldere communicatie,
    uitdaging op maat & creativiteit. Een plek waar vaardigheden en
    talenten op waarde worden geschat en gestimuleert. En misschien zelfs wel een gevoel van saamhorigheid heerst.

    Klopt dat?

    En begrijp ik goed dat er meer orde en structuur ontstaat als iemand het lukt om op een dieper niveau
    contact te leggen met de kern van bijzondere vaardigheden en verlangen? Door bijvoorbeeld gesprekken met iemand
    die de slagen van de zweep kent? En dat door de toegenomen duidelijkheid, weggestopte energie & plezier weer de kop op steekt?

    Wat een bijzonder slim kado 🙂

    Groet,
    Dennis

    1. Beste Dennis,
      Je omschrijft het mooi wat ik bedoel. Het is wel ideaal en niet altijd haalbaar maar we kunnen nog een héél eind opschuiven naar dat ideaal.
      Er ontstaat natuurlijk wel rust als je begrepen wordt door je omgeving. Dan heb je een positieve energie die je voor het verder opbouwen van je leven kunt gebruiken. Ik denk overigens dat het niet zozeer een dieper niveau is maar een ander niveau. Daar is het goed om soms erg ‘simpel’ de zaken te beschrijven en soms moeten er zelfs woorden bedacht worden om te beschrijven wat we bedoelen. Het anders-zijn bepaalt volgens mij de elementen van een goede omgeving.
      Ik zie de opmerking van het kado maar als compliment. Bedankt! Ik mis namelijk de tussenstap(pen) die je tot die opmerking liet komen..:) Daardoor kan ik het op meer dan 1 manier uitleggen.
      Groet, Willem

  5. Het zou beter zijn als je door je daden en ideeen en inzet een verschil maakt. Hoogbegaafd zijn is mooi maar beter is als je vanuit je eigen kracht iets teovoegd. Dat kan zijn thuis of in werk of waar dan ook.

  6. Je wil graag reacties dus ik geef er 1:

    “Hoogbegaafden worden met bovenstaande genegeerd in het onderwijs en geprest om normaal mee te doen op straffe van uitsluiting(thuiszitters ed.)”

    Ik las in eerste instantie uitzitten ipv. uitsluiting! Waar het hoofd vol van zit [waar het hart vol van is] gaat het brein soms woorden zien die er niet staan denk ik…. [sorry, mijn variatie op een spreekwoord]

    Ik ‘heb’ geen thuiszitter maar een uitzitter, inmiddels 3 niveaus afgestroomd en niet meer te motiveren. Hij, wij [ouders] en school negeren inmiddels zijn ‘hoogbegaafdheid’ al zo’n anderhalf jaar. Soms maak ik me zorgen of dat schadelijk is maar er is ook niet veel aan te doen, als je kind niets meer wil en ook het hele woord hoogbegaafd niet meer wil horen en als scholen zeggen dat de hoogbegaafdheid wel over zal zijn. Dan moet je wel negeren.

    Zo’n plaatje van de slimmerIquiz maakt het nog erger. Als ze echt hoogbegaafd zijn dan komen ze er wel, zie modelplaatje van slimme kids! Negeren dus die zg. hb iq score van zoonlief, die is vast over de datum…

    1. Nou.. Homoseksuelen zijn behoorlijk mainstream geworden vanuit de bosjes..:)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *