Vraag maar raak!

Stel je vraag anoniem in het tekstvak en binnen vier dagen heb je hier antwoord.

Wat wil je weten over hoogbegaafd-zijn of hoogbegaafdheid?

Discussies verwijs ik graag door naar de facebookgroep of de rubriek ‘Discussies‘.

TIP: Zoek geavanceerd met de nieuwe zoekmachine.(rechts)

Vraag 56

Zo'n jaar geleden werd ik geconfronteerd met het fenomeen Hoogbegaafheid. Het werkwoord in de vorige zin is zorgvuldig gekozen, het is tot nu toe een stevige rollercoaster van sterke herkenning, verdriet maar vooral van reflectie / herijking van de sociale interactie gedurende mijn leven (ik ben inmiddels 50) geweest. Veel zaken die voorheen relatief onsamenhangend voor mij waren blijken in één (zei het complex) plaatje te passen. Enfin, het beeld wat veel HB-ers kunnen bevestigen, heb ik inmiddels gelezen en gehoord.

Op zoek naar de juiste begeleiding zie ik dat er (i.t.t. mijn kindertijd) er gelukkig veel initiatief ontplooid wordt om kinderen en hun ouders te begeleiden. Ook voor volwassenen is er genoeg te vinden, vooral van psychologen t/m communicatieadviseurs en alles wat daar tussen zit, maar gefocust op de relatie tussen HB en de "niet-HB" wereld. (een containerbegrip, maar voor het verhaal dat ik hier post voor nu goed genoeg).

Wat mij opvalt is dat er op het vlak van HB en arbeid wel veel te vinden is mbt reïntegratie, workshops voor bedrijven die HB-ers in dienst hebben etc, allemaal initiatieven waarbij het werkveld als uitgangspunt wordt genomen en HB een kans / complicatie is. Ik ben echter tot nu toe geen initiatief tegengekomen waarbij HB als uitgangspunt wordt genomen richting de arbeidsmarkt, dus bijvoorbeeld een bureau dat hoogbegaafden detacheert in verschillende werkvelden en vooral de extra's die deze groep kan bieden promoot. Dit zou volgens mij een enorme kans zijn: de complicatie zit immers vaak in het feit dat het lastig uit te leggen is wat de impact van hoogbegaafdheid is. Wordt die stap overgeslagen (omdat dit de reden is waarom zo'n bureau benaderd wordt) dan kun je als HB-er helemaal los qua creativiteit, snelheid, originaliteit etc.

Zie ik deze over het hoofd, of is er een kink in de kabel om zoiets op te zetten? Of een andere reden?

Antwoord:

Een leuke vraag want ik heb jaren geleden eens geprobeerd een uitzendbureau op te zetten voor hoogbegaafden. Ik heb toen een gesprek gehad met de Nederlandse directeur van een internationale uitzendorganisatie. Hij was zeer geïnteresseerd in mijn verhaal, we hebben meer dan een uur gepraat en ik ging helemaal los op de creativiteit, oplossingsgerichtheid en snelheid van hoogbegaafden. Dat zij een grote toegevoegde waarde hebben voor een organisatie waarbij er ook aandacht moest zijn voor hun anders-zijn. De directeur had interesse om hiermee verder te gaan en organiseerde voor mij een gesprek met de leiding van een groot regiokantoor van zijn organisatie. En daar kwam ik de realiteit tegen. In de vorm van een vrouw die me vertelde dat bedrijven alleen interesse hebben in vakmensen met een gedegen opleiding en het liefst veel specifieke ervaring. Ze hebben geen interesse in betweters, opschudders, mensen met een helikopterview of overnemers zonder geld. Als een bedrijf iemand inhuurt, willen ze direct specifiek resultaat en daarmee willen ze geen risico’s lopen. Het uitzendbureau stuurt niemand op goed geluk naar een bedrijf toe. Zij zullen klanten verliezen als de persoon die ze uitzenden niet het gevraagde resultaat boekt.

Eén van de redenen dat bedrijven voorzichtig zijn met het in dienst nemen van hoogbegaafden is dat áls ze er al eentje kennen, het er eentje is met problemen. Burn-out, bore-out, depressief, te laag functionerend, etc.. Want die moet bijna wel hoogbegaafdheid gebruiken als reden voor diens problemen. (bedrijfsarts/onderzoeken, e.d.) En het bedrijf betaalt de prijs in ziekte of gedoe op het kantoor. Bedrijven kennen nauwelijks goed functionerende hoogbegaafden want diegene die prima functioneert vertelt niet dat hij/zij hoogbegaafd is. Hij/zij is een beetje anders maar wel leuk en meegaand. Een echte teamspeler!

Vraag 55

beste Willem,

even over vraag 21. dat was ik. en ik zit nu in de 2e. ik heb jammer genoeg niet de moed gehad om te zeggen dat ik grieks en latijn wou doen, dus zit ik op atheneum. ik heb een maand geleden een IQ test laten afnemen omdat ik heel erg twijfelde over of ik wel zo slim was. en daar uit bleek dat ik toch een hoog IQ heb (niet dat het er toe doet maar het is 143) en ik krijg nu wel veel hulp. maar ik vind het onzin om mijn vinger op te steken ook al weet ik 9 van de 10 keer wel het goede antwoord. omdat ik leer voor me zelf en ik heb hun niks te bewijzen. maar daardoor weten ze niet goed wat ik wel en niet weet. iedereen in mijn klas weet dat ik dyslecties ben maar niemand weet hoe hoog mijn IQ is. op school deden we een IQ test ik heb hem expres verpest omdat niemand er dan achter zou komen. (de uitslag was 95) ik wil graag dat ze het weten want niemand snapt mijn gedachten gang. help!

Antwoord:

Een vraag met vragen, je krijgt mijn beste advies. Grieks en Latijn zijn handig/noodzakelijk als je de medische kant op gaat of rechten gaat studeren. Als je dat wilt, kun je school/ouders vragen om je over te plaatsen. Met je intelligentie zul je zonder veel moeite de achterstand kunnen inhalen. Je motivatie telt in dezen.

Iets wat ik graag had willen horen, vroeger, is dat je leert op school voor de leerkracht. Dat moet je insteek zijn, wil je succesvol studeren. Ook later op de universiteit of HBO leer je voor de leerkracht/professor. Dat je daarbij ook wel eens iets onthoudt en daardoor kunt zeggen dat je wat leert, is mooi meegenomen. Je focus moet zijn dat je leert voor de leerkracht want zo zit het systeem in elkaar.

Een leuke domme actie, passend bij een hoogbegaafde is het falen op die IQ-test. Je ging wel wat ver in dat falen want je haalde nog niet eens de 100. Mijn dochter deed dat ook eens en die haalde netjes 114, passend bij haar schoolstandje. Maar niet getreurd, het geeft een mooi verhaal van je overdenkingen en de daaruit komende rare keuzes die een hoogbegaafde wel vaker maakt. Iets om trots op te zijn want het laat zien dat je ook maar een mens bent.

Voor het uit de kast komen in de klas, op school, je hebt geen andere opties helaas, zijn er drie manieren. Als eerste kun je cold-turkey, pat boem op een dag tegen iedereen zeggen dat je hoogbegaafd bent. Dit hoef je maar tegen een paar ‘roddelaars’ te zeggen en de hele school weet het. Erg handig vond ik dat vroeger. Ten tweede kun je via je mentor een plan van aanpak maken om op een meer overdachte wijze uit de kast te komen. Als het goed is weet je mentor wel manieren hiervoor, er zijn meer leerlingen die zich willen/moeten outen om te kunnen blijven functioneren op een school. Ten derde kun je een spreekbeurt o.i.d. gebruiken om het onderwerp hoogbegaafd-zijn te bespreken met de klas. Ergens in die spreekbeurt komt dan wel de vraag: “ben jij hoogbegaafd, dan?”. Een simpel “ja” is dan voldoende en je kunt uitleggen wat het is. En je kunt in beide laatste situaties ook een hoogbegaafde volwassene uitnodigen om er iets over te zeggen. Ik zou dat zeker in overweging nemen.

Ik merk dat je vooral denkt in prestaties en talenten bij hoogbegaafd-zijn. Daar heb je ook wel een punt maar in het geheel der dingen is het veel belangrijker dat anderen onthouden dat je ‘anders’ bent. Je kijkt anders naar de wereld, naar andere mensen, naar situaties. Je hebt al snel andere oplossingen voor problemen en je leert bv. anders. Niet beter of slechter maar wel anders. Dat is iets wat anderen makkelijker accepteren dan als je de nadruk legt op sneller nadenken of sneller leren/begrijpen, meer talent hebben of dat je daardoor hogere cijfers haalt. Dat zet de ander op een lagere plek dan jij en dat voelt altijd vervelend aan. En dan gaan ze klieren en ook sterk letten op je performance op school. En daar is altijd wel iets te vinden wat beter had gekund. Dat je anders bent hebben ze nu meestal al door en deze insteek bevestigt hun vermoeden alleen maar waardoor het klieren stukken minder wordt.

In dit alles is het van belang dat jij zelf fier bent(poogt te zijn) op je hoogbegaafd-zijn. Het is ook iets om trots op te zijn want niet veel mensen zijn hoogbegaafd. Je bent een beetje anders en dat mag. Die fierheid uitstralen zal een positief effect hebben op de reacties om je heen, zolang het maar als ‘anders’ gepresenteerd wordt.

Vraag 54

Beste Willem, Weet u waar je als ouder terecht kan voor juridisch advies/ondersteuning (om mee te kijken of dingen uit handen te nemen of iets dergelijks) in het volgende geval: Na een heel traject en onbegrip kwam mijn zoon, van inmiddels 8 thuis te zitten, met een leerachterstand Lees verder..

Vraag 53

Ik zag de zorg curve van een hb-kind. Hoe kan het toch zo zijn dat basisscholen het niet willen en/of kunnen zien wat een hoogbegaafd kind is? Mijn dochter is een stevige onderduiker en daarom mag ze niet mee doen met de plusgroep op haar school. Alleen hoog intelligente Lees verder..

Vraag 52

Hoe kijkt u tegen hoogbegaafdheid en emoties aan? Bij hulpverleners wordt dit vaak gesplitst: denken en voelen. In de literatuur over hb lees ik dat bij hb-ers vaak gevoel en verstand andere dingen zeggen (bijv. Weten dat je gelijk hebt maar je erg onzeker voelen). Herkenbaar. Lees verder..

Vraag 51

Geachte heer Wind, Even een vraagje en anekdote ? Heeft u ooit aan een kind van 6 jaar gevraagd of dat het kind weet wat hoogbegaafd zijn betekend? Een kind werd getest op zijn 5 jaar op school. Uit het onderzoek bleek dat hij hoogbegaafd was. Dit kind wist niets af over hoogbegaafd zijn. Nadat de Lees verder..

Vraag 50

Waarom geen onderwijssysteem waar een ieder zich kan aansluiten gebaseerd op talentontwikkeling? Overigens moet ik bekennen dat dat ik veel leer van de persoon vraagsteller vraag 47 en 49. Praktijk ervaring dus meer promoten dat het schoolbanken verhaal? Praktijk gericht onderwijs? Lees verder..

 

Vraag 49

Vervolg op vraag 47. “Hoogbegaafdheid” is vooralsnog een fragiel concept. Hoogbegaafdheid is niet synoniem voor alleskunner of allesweter. Intelligentie is niet statisch, en het feit dat de meerderheid van de bevolking niet hoogbegaafd is wil niet zeggen dat zij stil staan in hun ontwikkeling. Lees verder..

Vraag 48

U typt vanuit uw visie hoogbegaafd. Niet erg neutraal. Talent onderzoek je nooit met een test. Wat u beschrijft over ” Hoe vervelend ook, er zijn mensen met een erg laag IQ. Om hen recht te doen en rekening te houden met hen is het verstandig om Lees verder..

Vraag 47

Dr. Robert Sternberg is professor aan Cornell University en is gespecialiseerd in relaties en intelligentie. Hij geeft aan dat “de term hoogbegaafd geen psychologische betekenis heeft.” Met andere woorden: gooi Lees verder..

Vraag 46

Waarom toch allemaal dat gepraat over het label hoogbegaafd en de kromme van Gauss zoals ik dat hier lees. Het berust toch allemaal op de papieren vaststelling van IQ. Waarom de kromme van Gauss. Het is toch Lees verder..

Vraag 45

Hallo Willem, Zojuist jouw column gelezen en ik heb daarover een vraag. Jij schreef: “De vraag was ‘Wie is hoogbegaafd?’. De meest eerlijke manier en het meest tegemoetkomend aan de menselijke diversiteit is dit Lees verder..

Vraag 44

Hallo, Waar ik over nadenk is het volgende: mensen hebben blijkbaar houvast nodig, houvast in termen, geloof en/of theoriën Wat nu als je in staat bent om los te laten, een leegte/stilte te creëren waar binnen je een ander of jezelf kunt bezien of Lees verder..

Vraag 43

Hoi Willem, Kan een WISC-III score lager uitvallen, als een kind door omstandigheden een leerachterstand heeft opgelopen? In vraag 36 over mijn zoon van 7 Lees verder..

Vraag 42

Hoi Willem, geweldig initiatief! Ik ben 39 en volgens enkele mensen extreem intelligent. Heb een baan met een mbo-salaris, verveel me vreselijk ondanks de afwisseling. Opgegroeid in een dorp in een arbeidersgezin. Moeder zeer intelligent, maar geen kansen gekregen. Zeer nare Lees verder..

Vraag 41

Wederom dank voor de uiteenzetting! Corrigeer me als ik het verkeerd samenvat, maar ik begrijp dat het woord “uitzonderlijk” gekoppeld wordt aan IQ scores en het woord “begaafd” aan talent – en bij het woord “hoogbegaafd” wordt dit enigszins Lees verder..

Vraag 40

Dank voor de reactie. Dit is een vervolg vraag op mijn vorige vraag (#38). Ik lees namelijk vooral een uiteenzetting van de verschillen tussen normaal begaafde leerlingen en hoogbegaafde leerlingen. Ik ben echter specifiek Lees verder..

Vraag 39

Waar zoek je als hoogbegaafde hulp? Ook hoogbegaafden realiseren zich soms wel dat ze hulp nodig hebben maar persoonlijk ben ik daarin al zo vaak teleurgesteld dat ik toch geneigd ben heel lang heel veel zelf uit te zoeken. Als ik Lees verder..

Vraag 38

Wat zijn de fundamentele verschillen tussen uitzonderlijk begaafde kinderen* en hoogbegaafde kinderen? * Bijv: 7 jaar, in zes maanden tijd 2 gymnasium Lees verder..

Vraag 37

Mijn partner, 16 jaar getrouwd is hoogbintelligent. Zelf ben ik hoogbegaafd en ben druk bezig om het positieve eruit te halen. Maar toch denken en communiceren wij langs elkaar heen en dat brengt mij soms nog wel Lees verder..

Vraag 36

Hoe vind ik passend onderwijs voor mijn zoon van 7, als de betreffende instanties dit zelf niet weten? De overgang van groep 2 naar groep 3 deed mijn zoon erg goed, maar helaas Lees verder..

Vraag 35

Mijn zoontje is 5.5 jaar en heeft nu anderhalf jaar groep 1 gedaan Het eerste half jaar liet hij zich niet zien op school en kon de juf niet opmaken of hij toe was aan groep 1 of 2. Pas geleden hebben we een iq test Lees verder..

Vraag 34

Onze zoon van 8 jaar is vorige week getest. Hieruit kwam een verbale score van 132 en een performale score van 81 naar voren. Dit scoreverschil werd ook door de tester als extreem gezien en dat ze verbaasd was dat hij nog een goed functionerend … Lees verder..

Vraag 33

Dag Willem, wat fijn dat ik zomaar een vraag mag stellen. U heeft mij ook zo fijn geholpen met het zoeken naar een therapeut voor onze zoon. Nu heb ik nog een vraag: kent u de acceptance and commitment theorie? … Lees verder..

Vraag 32

Dag Willem, Via de Correspondent en de laatste Podcast van oa Rutger Bregman kwam ik op het spoor van Sudbury onderwijs. Ik vraag me af wat je vindt van deze vorm. … Lees verder..

Vraag 31

Hallo, Wat is een goede leeftijd om in te stromen in het HB onderwijs? Mijn dochter is 4,5 met de cito niveau A 4,8 rekenen 4,4 taal. De juffen zeggen dat ze haar nog kunnen begeleiden, maar ze heeft sinds kort interresse getoond voor … Lees verder..

Naar de vragen 1-30