Vraag maar raak!

Stel je vraag anoniem in het tekstvak en binnen vier dagen heb je hier antwoord.

Wat wil je weten over hoogbegaafd-zijn of hoogbegaafdheid?

Discussies verwijs ik graag door naar de facebookgroep of de rubriek ‘Discussies‘.

TIP: Zoek geavanceerd met de nieuwe zoekmachine.(rechts)

Vraag 66

Mijn kind is een hooggevoelige hoogbegaafde van 11. Hij is vastgelopen in het reguliere onderwijs. Hij zit al bijna 1 jaar thuis en niemand heeft daar een oplossing voor.

Antwoord:

Ik bied u mijn oprechte excuses aan.

Ik, wij, hadden in het verre en nabije verleden ons (nog) meer moeten hard maken voor beter onderwijs aan deze groep kinderen. Ik, wij hebben daarin gefaald. Wij zijn er wel druk mee. Waarom het niet lukt, zoiets simpels als passend onderwijs regelen aan deze groep, dat weet ik niet. We gaan van het kastje naar de muur en terug. We werken niet samen om sterker te staan. We doen niet genoeg want het is er nog niet.

Het gevolg van ons falen is dat het kind als probleem wordt gezien want dat is of op te lossen, zo wordt tenminste gedacht met bv. een pil of therapie, en wij hoeven niet te veranderen. Wij hoeven dat probleem niet als de onze te ervaren en we zijn bijna blij dat we u niet zijn. Wij zijn lui.

U heeft er niets aan maar ik hoop dat dit, ons aanzet tot samenwerken en nog harder werken aan de oplossing. Die is simpel, het zijn tenslotte leerlingen, die geboren zijn om te leren en te ontdekken.

Ik kan u momenteel niets bieden dan troostende woorden. Veel sterkte en weet dat het niet aan u of aan uw kind ligt, dat hij vastgelopen is in het onderwijs. Daar is ‘het onderwijs’ verantwoordelijk voor en wij hebben te weinig gedaan.

Vraag 65

Ik ben ongeschoold en op dit moment druk bezig met een zelfstudie coderen. Heb het gevoel hier de uitdaging in te kunnen vinden die ik zoek en kan hier mijn creativiteit in kwijt.
Nu ben ik naast mijn zelfstudie druk bezig met netwerken in de hoop een bedrijf te vinden die mogelijk in mij durft te investeren. Dit om mijn ontwikkeling sneller te laten verlopen en tevens een fundament te kunnen leggen voor mijn carrière.

Ik vind het hierbij noodzakelijk om wat te vertellen over mijn hoogbegaafdheid. Hoe dit heeft geleid tot mijn huidige (ongeschoolde) situatie en hoe dit mogelijk kansen kan bieden.
Is het verstandig om iets dergelijks te vermelden in een motivatiebrief? Is het sowieso, in het algemeen genomen, verstandig om je hoogbegaafdheid als pitch te gebruiken? Het heeft absoluut zijn pro's als de werkgever hij hiervan weet en ook weet wat hij er mee moet. Maar gezien de negatieve toon omtrent hoogbegaafdheid die hier in Nederland, jammerlijk genoeg, heerst zou dit niet afschrikken?

In zijn algemeenheid kies ik er voor om dit niet te vertellen. Mensen weten toch niet exact wat het inhoud en zullen enkel veronderstellen dat je óf een gek genie bent óf een leugenaar, omdat je je als een normaal mens gedraagt.
Met een juiste bewoording zou het geen probleem moeten zijn, lijkt mij. Maar ik zou graag andermans visie hierover willen horen.

Antwoord:

Bij een sollicitatie of een andere vorm van kennismaking is het belangrijk dat de ander je direct zo goed mogelijk kan inschatten. Daar heb je niet veel tijd voor want de eerste indruk blijft lang hangen.

Vrijwel alle hoogbegaafden zeggen vaak dat ze zich wat anders voelen dan de rest. Ze zijn een beetje of heel erg anders. Dat gevoel, nooit goed onder woorden te brengen, krijgt de ander ook van een hoogbegaafde. Er is iets maar wat? En als de hoogbegaafde niet een goede reden geeft die aannemelijk is, dan blijft dat knagende gevoel bij die ander bestaan.

Jij hebt wat uit te leggen vanwege je ‘ongeschooldheid’. Dat kan goed samengaan met de mededeling dat je hoogbegaafd bent en dat school en jij geen optimale combinatie was maar dat je door zelfstudie je scholing op orde wilt krijgen. En dat je daar hulp en/of mogelijkheden bij nodig hebt, is iedereen wel duidelijk.

Veel mensen weten nu wel dat school en hoogbegaafdheid vaak een lastige combinatie is. Dat het soms goed lukt maar ook dat het vaak mislukt. Het is voor werkgevers geen onbekend terrein meer. Maar ze willen niet iemand die zich groter voordoet dan ze zijn. Hoogbegaafd-zijn is leuk meegenomen maar als je geen vak hebt geleerd, dan heeft een werkgever niet zoveel aan jou. Hij kan in jou investeren en later de vruchten plukken. Een risico, dus. Daarom is het belangrijk dat je je hoogbegaafd-zijn meer als potentie neerzet en dat de werkgever daardoor meer kans weet te hebben, dat hij de vruchten kan plukken als hij jou aanneemt. En zeker in de ICT zijn ze wel wat gewend met hoogbegaafden.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit goed uitpakt. Als de werkgever het bij de sollicitatie niet snapt, dan snapt die het nooit en is daardoor geen goede werkgever voor jou. Snapt die het wel, dan krijg je kansen om je potentie in te zetten en maak jij het mogelijk voor de werkgever om later de vruchten te plukken. Dan is er een win-win-situatie.

Als laatste wil ik je zeggen dat je je hoogbegaafdheid niet (teveel) moet willen uitleggen. Dan komt het over als verdedigen en de ander proberen te overtuigen. Ik zeg altijd, ‘ik ben hoogbegaafd en dat is uitzonderlijk intelligent. Ik scoor bij de top 2% van de mensheid. Leuk, he?’ Heb je er wat aan, is soms een volgende vraag. ‘Soms wel en soms niet’ is mijn reactie. Oftewel, laat ze zelf even nadenken, geef ze de tijd om hun hoofd weer op orde te krijgen en doe er zelf niet moeilijk over. Het is een mooie bonus die je verzilveren kunt en die je soms in de weg staat. Maar het bepaalt ook voor een groot deel, wie je bent en geeft grond aan je gedrag. Je ontloopt je hoogbegaafdheid nooit.

Ik wens je een mooie toekomst tegemoet!

Vraag 64

Ik las laatst in een artikel van een hb-expert, dat een kleuter dat zichzelf leert lezen en zo met niveau M4/E4 start in groep 3 zeker hoogbegaafd is. Vraag 1: Kun je dit zo stellen? Onze dochter was zo’n kleuter en moest toch starten met een ‘zon-boekje’ van de leesmethode Veilig Leren Lezen. Zij klaagt hier niet over en zegt zelfs dat ze het leuk vindt. Ze gaat moeilijke dingen het liefst uit de weg. Lees verder..

Vraag 63

Hallo . Een kindje van 4 gaat goed op school in groep 2 een slimmerik. Dan gaat hij met 5 jaar naar groep 3 wordt nogal gepest gaat onderpresteren iq getest 122. Wordt door de leeraar gepest nu is bewezen inmiddels . 6 jaar nu zit hij thuis getraumatiseerd weg van zijn vriendjes Lees verder..

Vraag 62

Hoe KUN je als hoogbegaafde een plekje vinden in deze wereld? Mijn zoon (14) is Hb, maar voelt zich anders dan zijn omgeving. Hij zit op gymnasium maar kan niet echt sociaal aansluiting vinden. Heeft hier moeite mee.Lees verder..

Vraag 61

21 en 55 dat was ik ook. het gaat nu echt slecht. ik krijg nu van 5 mensen hulp er is dus een heel team mee bezig. maar dat ik heel duur. ik voel me best schuldig dat ik zo duur ben. en ik ben bang dat het niet gaat lukken. en dat al dat geld weggegooid is. voor dat geld kan je honderden Lees verder..

Vraag 60

Goedendag, Ik heb sinds een paar dagen geleden voor te horen gekregen van een specialist dat ik hoogstwaarschijnlijk hoogbegaafd ben. Aangezien ik dit al meerdere malen gehoord van diverse specialisten heb begin ik het nu langzamerhand te geloven. Ik ben 46 Lees verder..

Vraag 59

ik stel mijn vraag voor 1 van mijn beste vriendinnen. haar dochter van 9 is hoogbegaafd. al sinds haar 2e levensjaar hebben ze meerdere vormen van hulpverlening gehad. er is/ was vermoedde van ODD of wellicht een hechtingstoornis. adhd wordt dan weer wel dan weer niet Lees verder..

Vraag 58

Mijn zoon is 20, hoogbegaafd. Loopt sinds 5 gymnasium steeds verder vast. Ervaart concentratieproblemen en blokkades. Ziet de studiestof, weet dat hij het kent en kan toepassen maar kan er niet bij. Heeft nu depressie hierdoor. Waar vind ik goede hulp Lees verder..

Vraag 57

HELP!! Daar ben ik weer (vraag 54)! Mijn zoon had een proefperiode op zijn huidige school van 6 weken, maar deze werd verlengd tot 10 weken. Het gaat eigenlijk super goed, zeker in Lees verder..

Vraag 56

Zo’n jaar geleden werd ik geconfronteerd met het fenomeen Hoogbegaafheid. Het werkwoord in de vorige zin is zorgvuldig gekozen, het is tot nu toe een stevige rollercoaster van sterke herkenning, verdriet maar vooral van reflectie / herijking van de sociale interactie Lees verder..

Vraag 55

beste Willem, even over vraag 21. dat was ik. en ik zit nu in de 2e. ik heb jammer genoeg niet de moed gehad om te zeggen dat ik grieks en latijn wou doen, dus zit ik op atheneum. ik heb een maand geleden een IQ test laten afnemen omdat ik heel erg twijfelde over of ik wel zo slim Lees verder..

Vraag 54

Beste Willem, Weet u waar je als ouder terecht kan voor juridisch advies/ondersteuning (om mee te kijken of dingen uit handen te nemen of iets dergelijks) in het volgende geval: Na een heel traject en onbegrip kwam mijn zoon, van inmiddels 8 thuis te zitten, met een leerachterstand Lees verder..

Vraag 53

Ik zag de zorg curve van een hb-kind. Hoe kan het toch zo zijn dat basisscholen het niet willen en/of kunnen zien wat een hoogbegaafd kind is? Mijn dochter is een stevige onderduiker en daarom mag ze niet mee doen met de plusgroep op haar school. Alleen hoog intelligente Lees verder..

Vraag 52

Hoe kijkt u tegen hoogbegaafdheid en emoties aan? Bij hulpverleners wordt dit vaak gesplitst: denken en voelen. In de literatuur over hb lees ik dat bij hb-ers vaak gevoel en verstand andere dingen zeggen (bijv. Weten dat je gelijk hebt maar je erg onzeker voelen). Herkenbaar. Lees verder..

Vraag 51

Geachte heer Wind, Even een vraagje en anekdote ? Heeft u ooit aan een kind van 6 jaar gevraagd of dat het kind weet wat hoogbegaafd zijn betekend? Een kind werd getest op zijn 5 jaar op school. Uit het onderzoek bleek dat hij hoogbegaafd was. Dit kind wist niets af over hoogbegaafd zijn. Nadat de Lees verder..

Vraag 50

Waarom geen onderwijssysteem waar een ieder zich kan aansluiten gebaseerd op talentontwikkeling? Overigens moet ik bekennen dat dat ik veel leer van de persoon vraagsteller vraag 47 en 49. Praktijk ervaring dus meer promoten dat het schoolbanken verhaal? Praktijk gericht onderwijs? Lees verder..

Vraag 49

Vervolg op vraag 47. “Hoogbegaafdheid” is vooralsnog een fragiel concept. Hoogbegaafdheid is niet synoniem voor alleskunner of allesweter. Intelligentie is niet statisch, en het feit dat de meerderheid van de bevolking niet hoogbegaafd is wil niet zeggen dat zij stil staan in hun ontwikkeling. Lees verder..

Vraag 48

U typt vanuit uw visie hoogbegaafd. Niet erg neutraal. Talent onderzoek je nooit met een test. Wat u beschrijft over ” Hoe vervelend ook, er zijn mensen met een erg laag IQ. Om hen recht te doen en rekening te houden met hen is het verstandig om Lees verder..

Vraag 47

Dr. Robert Sternberg is professor aan Cornell University en is gespecialiseerd in relaties en intelligentie. Hij geeft aan dat “de term hoogbegaafd geen psychologische betekenis heeft.” Met andere woorden: gooi Lees verder..

Vraag 46

Waarom toch allemaal dat gepraat over het label hoogbegaafd en de kromme van Gauss zoals ik dat hier lees. Het berust toch allemaal op de papieren vaststelling van IQ. Waarom de kromme van Gauss. Het is toch Lees verder..

Vraag 45

Hallo Willem, Zojuist jouw column gelezen en ik heb daarover een vraag. Jij schreef: “De vraag was ‘Wie is hoogbegaafd?’. De meest eerlijke manier en het meest tegemoetkomend aan de menselijke diversiteit is dit Lees verder..

Vraag 44

Hallo, Waar ik over nadenk is het volgende: mensen hebben blijkbaar houvast nodig, houvast in termen, geloof en/of theoriën Wat nu als je in staat bent om los te laten, een leegte/stilte te creëren waar binnen je een ander of jezelf kunt bezien of Lees verder..

Vraag 43

Hoi Willem, Kan een WISC-III score lager uitvallen, als een kind door omstandigheden een leerachterstand heeft opgelopen? In vraag 36 over mijn zoon van 7 Lees verder..

Vraag 42

Hoi Willem, geweldig initiatief! Ik ben 39 en volgens enkele mensen extreem intelligent. Heb een baan met een mbo-salaris, verveel me vreselijk ondanks de afwisseling. Opgegroeid in een dorp in een arbeidersgezin. Moeder zeer intelligent, maar geen kansen gekregen. Zeer nare Lees verder..

Vraag 41

Wederom dank voor de uiteenzetting! Corrigeer me als ik het verkeerd samenvat, maar ik begrijp dat het woord “uitzonderlijk” gekoppeld wordt aan IQ scores en het woord “begaafd” aan talent – en bij het woord “hoogbegaafd” wordt dit enigszins Lees verder..

Vraag 40

Dank voor de reactie. Dit is een vervolg vraag op mijn vorige vraag (#38). Ik lees namelijk vooral een uiteenzetting van de verschillen tussen normaal begaafde leerlingen en hoogbegaafde leerlingen. Ik ben echter specifiek Lees verder..

Vraag 39

Waar zoek je als hoogbegaafde hulp? Ook hoogbegaafden realiseren zich soms wel dat ze hulp nodig hebben maar persoonlijk ben ik daarin al zo vaak teleurgesteld dat ik toch geneigd ben heel lang heel veel zelf uit te zoeken. Als ik Lees verder..

Vraag 38

Wat zijn de fundamentele verschillen tussen uitzonderlijk begaafde kinderen* en hoogbegaafde kinderen? * Bijv: 7 jaar, in zes maanden tijd 2 gymnasium Lees verder..

Vraag 37

Mijn partner, 16 jaar getrouwd is hoogbintelligent. Zelf ben ik hoogbegaafd en ben druk bezig om het positieve eruit te halen. Maar toch denken en communiceren wij langs elkaar heen en dat brengt mij soms nog wel Lees verder..

Vraag 36

Hoe vind ik passend onderwijs voor mijn zoon van 7, als de betreffende instanties dit zelf niet weten? De overgang van groep 2 naar groep 3 deed mijn zoon erg goed, maar helaas Lees verder..

Vraag 35

Mijn zoontje is 5.5 jaar en heeft nu anderhalf jaar groep 1 gedaan Het eerste half jaar liet hij zich niet zien op school en kon de juf niet opmaken of hij toe was aan groep 1 of 2. Pas geleden hebben we een iq test Lees verder..

Vraag 34

Onze zoon van 8 jaar is vorige week getest. Hieruit kwam een verbale score van 132 en een performale score van 81 naar voren. Dit scoreverschil werd ook door de tester als extreem gezien en dat ze verbaasd was dat hij nog een goed functionerend … Lees verder..

Vraag 33

Dag Willem, wat fijn dat ik zomaar een vraag mag stellen. U heeft mij ook zo fijn geholpen met het zoeken naar een therapeut voor onze zoon. Nu heb ik nog een vraag: kent u de acceptance and commitment theorie? … Lees verder..

Vraag 32

Dag Willem, Via de Correspondent en de laatste Podcast van oa Rutger Bregman kwam ik op het spoor van Sudbury onderwijs. Ik vraag me af wat je vindt van deze vorm. … Lees verder..

Vraag 31

Hallo, Wat is een goede leeftijd om in te stromen in het HB onderwijs? Mijn dochter is 4,5 met de cito niveau A 4,8 rekenen 4,4 taal. De juffen zeggen dat ze haar nog kunnen begeleiden, maar ze heeft sinds kort interresse getoond voor … Lees verder..

Naar de vragen 1-30

Terug naar ikbenhoogbegaafd.nl