Vraag maar raak!

Stel je vraag anoniem in het tekstvak en binnen vier dagen heb je hier antwoord.

Wat wil je weten over hoogbegaafd-zijn of hoogbegaafdheid?

Discussies verwijs ik graag door naar de facebookgroep of de rubriek ‘Discussies‘.

TIP: Zoek geavanceerd met de nieuwe zoekmachine.(rechts)

Vraag 64

Ik las laatst in een artikel van een hb-expert, dat een kleuter dat zichzelf leert lezen en zo met niveau M4/E4 start in groep 3 zeker hoogbegaafd is. 
Vraag 1: Kun je dit zo stellen? 

Onze dochter was zo'n kleuter en moest toch starten met een 'zon-boekje' van de leesmethode Veilig Leren Lezen. Zij klaagt hier niet over en zegt zelfs dat ze het leuk vindt. 
Ze gaat moeilijke dingen het liefst uit de weg. Een extra moeilijke rekentaak zien we half afgemaakt terug in haar tas. In een (doe-)museum holt ze enthousiast maar vluchtig van het één naar het ander. Ze is op school en thuis een blij en vrolijk meisje die veel zingt en danst. 
Vraag 2: Is het toch belangrijk dat zij meer uitdaging krijgt?

Antwoord:

Als expert hoogbegaafdheid loop je nogal eens aan tegen vastgeroeste vooroordelen en een uitgebalanceerd antwoord is dan vaak voldoende om twijfels over je deskundigheid op te wekken. Een uitgebalanceerd antwoord is dat er een grote kans is, ruim 80% schat, dat zulk een kind hoogbegaafd is.

Je dochter lijkt in de ‘vlindermodus’ te zitten. School moet leuk zijn en ze kent geen waarde toe aan enig leerproces op school. Het bewijs heeft ze al ondervonden. Dus gaat ze ‘vlinderen’, anderen gaan in zichzelf keren en worden dromers, jongens worden al snel de clown of de kwajongen die geschorst wordt voor elk incident.

Dit gedrag is op korte termijn niet erg, het is een manier van omgaan met de situatie. Op wat langere termijn werkt het negatief uit want zij zien (vrijwel) nooit de waarde van enig leerproces en dat vertaalt zich ook naar activiteiten buiten school. Ze blijven hangen in dat gedrag. Een omkering vindt pas na veel bewijs(voor het kind, dus) plaats. Dit is een beetje het principe van ‘leren, leren’. Iets wat ik overigens in het reguliere onderwijs eerder gedwongen aanpassing aan het rigide schoolsysteem vind. Het kind moet zich teveel aanpassen en kan zichzelf daarin verliezen.

Op lange termijn(jaren) is dit gedrag de basis voor het verdere leven geworden. Iets waar het kind veel ervaring mee heeft opgedaan en zich tot in de details eigen heeft gemaakt. Dat dergelijk gedrag niet werkt in het voortgezet onderwijs of vervolg studie, laat staan een werksituatie moge duidelijk zijn. Maar ze hebben geen ervaring opgedaan met functioneler gedrag waardoor ze nauwelijks kansen krijgen op goed onderwijs en een passende werkomgeving.

Het antwoord op vraag 2 is hiermee wel gegeven. Ze begint al te sterke tekenen af te geven van ‘vlinderen’ en dat is niet meer alleen op school het geval. Een oplossing is de lastige kant van deze vraag. De school zou haar sterk moeten uitdagen en versnellen waardoor ze met vlindergedrag er niet meer mee wegkomt. En voor je dochter moet het overtuigend overkomen dat dit de nieuwe norm is in haar situatie. De uitdagingen moeten in lijn zijn met het onderwijs, dus niet (alleen) verbreden maar zeker ook versnellen. De school zal hier moeite mee hebben en ook in de toekomst is blijvend versnellen niet echt mogelijk in het huidige onderwijs. Meestal laten ze dit dan ook maar van het kind afhangen en voor een ‘vlinder’ hoeft dit allemaal niet zo. Een erg lastige situatie waarmee je niet uitkomt in het reguliere onderwijs. Wellicht is een school met voltijds hoogbegaafden onderwijs een iets betere optie voor je dochter. Deze scholen vind je hier. Dat er wat moet gebeuren is voor mij duidelijk.

Vraag 63

Hallo . Een kindje van 4 gaat goed op school in groep 2  een slimmerik. Dan gaat hij met 5 jaar naar groep 3 wordt nogal gepest gaat onderpresteren iq getest 122. Wordt door de leeraar gepest nu is bewezen inmiddels . 6 jaar nu zit hij thuis getraumatiseerd weg van zijn vriendjes waar hij goed mee kon spelen ,een nieuwe test nu een iq van 137  en flink aan het onderpresteren. Is geen autist ook geen asperge kwam uit de onderzoeken. Nu is mijn vraag   Als hij niet meer getraumatiseerd is en hij doet weer een test is zijn iq dan weer hoger ? En omdat hij onderpresteerd

Antwoord:

Een vervelend verhaal, een leerkracht die hem pest. Zelfs zo erg dat hij nu thuis zit. Dat zou niet mogen maar het komt nog veel te vaak voor.

Een IQ-test maken is te vergelijken met hoogspringen. Als het kind geen zin heeft of in de war is, dan komt dat kind nooit op zijn feitelijke IQ-getal uit. Daarom geef ik altijd als advies om een kind pas te testen als het redelijk tot goed in zijn/haar vel zit. Dan heeft het kind namelijk de mogelijkheid om voor hem/haar, zo hoog mogelijk te springen ofwel zijn (natuurlijke) IQ-score te halen op een IQ-test.

Onderpresteren doet een kind nooit overal en ook niet altijd. Het kan op school onder zijn/haar maat presteren en het toch erg goed doen in de schaakclub of sportactiviteit. Bij veel kinderen zie ik dat de testsituatie een soort van schoolsituatie is voor het kind waardoor die makkelijker gaat onderpresteren. Het triggert iets negatiefs waar het kind op reageert.

De vraag is of hij nog hoger kan scoren als hij nog beter in zijn vel zit. Ja, dat kan. Zijn feitelijke IQ is pas meetbaar in die omstandigheden. Maar het hoeft niet want hij heeft nu school achter zich gelaten en de testsituatie zal voor hem wellicht een leuke uitdaging zijn geweest. Ik denk dan ook dat opnieuw testen weinig toevoegt dan behalve als hij het zelf graag nog eens probeert. Dit kan hem weer een boost geven in zijn leven en ontwikkeling.

Vraag 62

Hoe KUN je als hoogbegaafde een plekje vinden in deze wereld? Mijn zoon (14) is Hb, maar voelt zich anders dan zijn omgeving. Hij zit op gymnasium maar kan niet echt sociaal aansluiting vinden. Heeft hier moeite mee.Lees verder..

Vraag 61

21 en 55 dat was ik ook. het gaat nu echt slecht. ik krijg nu van 5 mensen hulp er is dus een heel team mee bezig. maar dat ik heel duur. ik voel me best schuldig dat ik zo duur ben. en ik ben bang dat het niet gaat lukken. en dat al dat geld weggegooid is. voor dat geld kan je honderden Lees verder..

Vraag 60

Goedendag, Ik heb sinds een paar dagen geleden voor te horen gekregen van een specialist dat ik hoogstwaarschijnlijk hoogbegaafd ben. Aangezien ik dit al meerdere malen gehoord van diverse specialisten heb begin ik het nu langzamerhand te geloven. Ik ben 46 Lees verder..

Vraag 59

ik stel mijn vraag voor 1 van mijn beste vriendinnen. haar dochter van 9 is hoogbegaafd. al sinds haar 2e levensjaar hebben ze meerdere vormen van hulpverlening gehad. er is/ was vermoedde van ODD of wellicht een hechtingstoornis. adhd wordt dan weer wel dan weer niet Lees verder..

Vraag 58

Mijn zoon is 20, hoogbegaafd. Loopt sinds 5 gymnasium steeds verder vast. Ervaart concentratieproblemen en blokkades. Ziet de studiestof, weet dat hij het kent en kan toepassen maar kan er niet bij. Heeft nu depressie hierdoor. Waar vind ik goede hulp Lees verder..

Vraag 57

HELP!! Daar ben ik weer (vraag 54)! Mijn zoon had een proefperiode op zijn huidige school van 6 weken, maar deze werd verlengd tot 10 weken. Het gaat eigenlijk super goed, zeker in Lees verder..

Vraag 56

Zo’n jaar geleden werd ik geconfronteerd met het fenomeen Hoogbegaafheid. Het werkwoord in de vorige zin is zorgvuldig gekozen, het is tot nu toe een stevige rollercoaster van sterke herkenning, verdriet maar vooral van reflectie / herijking van de sociale interactie Lees verder..

Vraag 55

beste Willem, even over vraag 21. dat was ik. en ik zit nu in de 2e. ik heb jammer genoeg niet de moed gehad om te zeggen dat ik grieks en latijn wou doen, dus zit ik op atheneum. ik heb een maand geleden een IQ test laten afnemen omdat ik heel erg twijfelde over of ik wel zo slim Lees verder..

Vraag 54

Beste Willem, Weet u waar je als ouder terecht kan voor juridisch advies/ondersteuning (om mee te kijken of dingen uit handen te nemen of iets dergelijks) in het volgende geval: Na een heel traject en onbegrip kwam mijn zoon, van inmiddels 8 thuis te zitten, met een leerachterstand Lees verder..

Vraag 53

Ik zag de zorg curve van een hb-kind. Hoe kan het toch zo zijn dat basisscholen het niet willen en/of kunnen zien wat een hoogbegaafd kind is? Mijn dochter is een stevige onderduiker en daarom mag ze niet mee doen met de plusgroep op haar school. Alleen hoog intelligente Lees verder..

Vraag 52

Hoe kijkt u tegen hoogbegaafdheid en emoties aan? Bij hulpverleners wordt dit vaak gesplitst: denken en voelen. In de literatuur over hb lees ik dat bij hb-ers vaak gevoel en verstand andere dingen zeggen (bijv. Weten dat je gelijk hebt maar je erg onzeker voelen). Herkenbaar. Lees verder..

Vraag 51

Geachte heer Wind, Even een vraagje en anekdote ? Heeft u ooit aan een kind van 6 jaar gevraagd of dat het kind weet wat hoogbegaafd zijn betekend? Een kind werd getest op zijn 5 jaar op school. Uit het onderzoek bleek dat hij hoogbegaafd was. Dit kind wist niets af over hoogbegaafd zijn. Nadat de Lees verder..

Vraag 50

Waarom geen onderwijssysteem waar een ieder zich kan aansluiten gebaseerd op talentontwikkeling? Overigens moet ik bekennen dat dat ik veel leer van de persoon vraagsteller vraag 47 en 49. Praktijk ervaring dus meer promoten dat het schoolbanken verhaal? Praktijk gericht onderwijs? Lees verder..

Vraag 49

Vervolg op vraag 47. “Hoogbegaafdheid” is vooralsnog een fragiel concept. Hoogbegaafdheid is niet synoniem voor alleskunner of allesweter. Intelligentie is niet statisch, en het feit dat de meerderheid van de bevolking niet hoogbegaafd is wil niet zeggen dat zij stil staan in hun ontwikkeling. Lees verder..

Vraag 48

U typt vanuit uw visie hoogbegaafd. Niet erg neutraal. Talent onderzoek je nooit met een test. Wat u beschrijft over ” Hoe vervelend ook, er zijn mensen met een erg laag IQ. Om hen recht te doen en rekening te houden met hen is het verstandig om Lees verder..

Vraag 47

Dr. Robert Sternberg is professor aan Cornell University en is gespecialiseerd in relaties en intelligentie. Hij geeft aan dat “de term hoogbegaafd geen psychologische betekenis heeft.” Met andere woorden: gooi Lees verder..

Vraag 46

Waarom toch allemaal dat gepraat over het label hoogbegaafd en de kromme van Gauss zoals ik dat hier lees. Het berust toch allemaal op de papieren vaststelling van IQ. Waarom de kromme van Gauss. Het is toch Lees verder..

Vraag 45

Hallo Willem, Zojuist jouw column gelezen en ik heb daarover een vraag. Jij schreef: “De vraag was ‘Wie is hoogbegaafd?’. De meest eerlijke manier en het meest tegemoetkomend aan de menselijke diversiteit is dit Lees verder..

Vraag 44

Hallo, Waar ik over nadenk is het volgende: mensen hebben blijkbaar houvast nodig, houvast in termen, geloof en/of theoriën Wat nu als je in staat bent om los te laten, een leegte/stilte te creëren waar binnen je een ander of jezelf kunt bezien of Lees verder..

Vraag 43

Hoi Willem, Kan een WISC-III score lager uitvallen, als een kind door omstandigheden een leerachterstand heeft opgelopen? In vraag 36 over mijn zoon van 7 Lees verder..

Vraag 42

Hoi Willem, geweldig initiatief! Ik ben 39 en volgens enkele mensen extreem intelligent. Heb een baan met een mbo-salaris, verveel me vreselijk ondanks de afwisseling. Opgegroeid in een dorp in een arbeidersgezin. Moeder zeer intelligent, maar geen kansen gekregen. Zeer nare Lees verder..

Vraag 41

Wederom dank voor de uiteenzetting! Corrigeer me als ik het verkeerd samenvat, maar ik begrijp dat het woord “uitzonderlijk” gekoppeld wordt aan IQ scores en het woord “begaafd” aan talent – en bij het woord “hoogbegaafd” wordt dit enigszins Lees verder..

Vraag 40

Dank voor de reactie. Dit is een vervolg vraag op mijn vorige vraag (#38). Ik lees namelijk vooral een uiteenzetting van de verschillen tussen normaal begaafde leerlingen en hoogbegaafde leerlingen. Ik ben echter specifiek Lees verder..

Vraag 39

Waar zoek je als hoogbegaafde hulp? Ook hoogbegaafden realiseren zich soms wel dat ze hulp nodig hebben maar persoonlijk ben ik daarin al zo vaak teleurgesteld dat ik toch geneigd ben heel lang heel veel zelf uit te zoeken. Als ik Lees verder..

Vraag 38

Wat zijn de fundamentele verschillen tussen uitzonderlijk begaafde kinderen* en hoogbegaafde kinderen? * Bijv: 7 jaar, in zes maanden tijd 2 gymnasium Lees verder..

Vraag 37

Mijn partner, 16 jaar getrouwd is hoogbintelligent. Zelf ben ik hoogbegaafd en ben druk bezig om het positieve eruit te halen. Maar toch denken en communiceren wij langs elkaar heen en dat brengt mij soms nog wel Lees verder..

Vraag 36

Hoe vind ik passend onderwijs voor mijn zoon van 7, als de betreffende instanties dit zelf niet weten? De overgang van groep 2 naar groep 3 deed mijn zoon erg goed, maar helaas Lees verder..

Vraag 35

Mijn zoontje is 5.5 jaar en heeft nu anderhalf jaar groep 1 gedaan Het eerste half jaar liet hij zich niet zien op school en kon de juf niet opmaken of hij toe was aan groep 1 of 2. Pas geleden hebben we een iq test Lees verder..

Vraag 34

Onze zoon van 8 jaar is vorige week getest. Hieruit kwam een verbale score van 132 en een performale score van 81 naar voren. Dit scoreverschil werd ook door de tester als extreem gezien en dat ze verbaasd was dat hij nog een goed functionerend … Lees verder..

Vraag 33

Dag Willem, wat fijn dat ik zomaar een vraag mag stellen. U heeft mij ook zo fijn geholpen met het zoeken naar een therapeut voor onze zoon. Nu heb ik nog een vraag: kent u de acceptance and commitment theorie? … Lees verder..

Vraag 32

Dag Willem, Via de Correspondent en de laatste Podcast van oa Rutger Bregman kwam ik op het spoor van Sudbury onderwijs. Ik vraag me af wat je vindt van deze vorm. … Lees verder..

Vraag 31

Hallo, Wat is een goede leeftijd om in te stromen in het HB onderwijs? Mijn dochter is 4,5 met de cito niveau A 4,8 rekenen 4,4 taal. De juffen zeggen dat ze haar nog kunnen begeleiden, maar ze heeft sinds kort interresse getoond voor … Lees verder..

Naar de vragen 1-30

Terug naar ikbenhoogbegaafd.nl