Vraag maar raak! Vraag 88

Hoe komt het dat minder begaafd wel van belang wordt geacht bij opleidings- en beroepskeuze (inclusief de hiermee samenhangende instituties als o.a. Sociale Dienst en UWV) en meer begaafd niet?

Antwoord:

Volgens mij is er iemand met veel vragen. Maar elke vraag over hoogbegaafdheid beantwoord ik naar vermogen.

Er zijn volgens mij twee oorzaken hiervoor. De ene is dat trekken aan een leerling makkelijker is, beter in te schatten en te controleren is en dat het dankbaarder werk is in de sociale context. Een leerling duwen naar onbekende en ongekende hoogtes vergt durf, vertrouwen(lukt dat wel en doe ik er wel goed aan?) en wekt al gauw wrevel in de sociale context. Een jaloerse reactie is niet ver weg, ‘Dat kon mijn kind ook wel gebruiken, die hulp..’.

De tweede oorzaak is volgens mij de concentratie van Sociaal-Democraten binnen het onderwijs. Het is en was hun ding om het volk te verheffen. De andere partijen keken meer toe en vonden het wel goed zo. Ik weet niet of het nog zo is maar raadsleden en wethouders waren oververtegenwoordigd in het onderwijs. Een ondernemer of detailhandelaar, een vakman of advocaat/notaris vond en vind je niet in de besturen van scholen. De Sociaal-Democraten hadden en hebben de insteek qua onderwijs, dat je leerlingen moet helpen beter te worden dan hun ouders als die onder modaal verdienen. De andere leerlingen hebben al hulp van hun goedverdienende ouders en krijgen gewoon goed onderwijs. Hoogbegaafden hebben iets extra’s, hun uitzonderlijke intelligentie. Die hoef je niet te helpen, die hebben (vaak) goedverdienende ouders én dat extra ding. Het smaakt volgens hen naar de adel en de bevoorrechten waar zij zolang en nog steeds tegen ten strijde trekken. Waarom moet je die helpen? Om ze nog meer bevoorrecht te laten worden? Die kunnen het zelf wel uitzoeken, die helpen wíj in ieder geval niet.

Het zou mooi zijn als de Sociaal-Democraten, net als dat ze de bevoorrechten voorzien van goed onderwijs, Gymnasium, Lyceum, HBO-studies, Universiteit, ook gewoon goed onderwijs voorzien voor de hoogbegaafden. Geen hulp bieden, niets extra’s geven want dat is ook niet nodig, alleen maar goed onderwijs zoals ze dat ook aanbieden voor de bevoorrechten. Dat kan bv. met Open Space Onderwijs. Zie het als een Lyceum waar ze ook moeite mee hebben maar wél in stand houden.

Terug naar Vraag maar raak!