Vraag maar raak! Vraag 32

Dag Willem,

Via de Correspondent en de laatste Podcast van oa Rutger Bregman kwam ik op het spoor van Sudbury onderwijs. Ik vraag me af wat je vindt van deze vorm.

Groet,
Arno Schiettekatte

Antwoord:

Dag Arno, bedankt voor je vraag.

Sudbury onderwijs is zeker interessant voor hoogbegaafde kinderen. Eigen tempo en ruimte voor eigen interesses is voor hen een basisbehoefte om zich goed te ontwikkelen tot volwassenen. Sudbury Gent verwoordt het zo: “Democratische school voor zelfsturend leren (2,5 tot 18 jaar) met de nadruk op persoonlijke interesses en talenten en op verantwoordelijkheid voor zichzelf, …”.

Het is jammer dat de overheid deze vorm beperkt door ze niet te financieren en wat beperkende regels oplegt. Het is een mooi alternatief, zoals ook soortgelijk onderwijs als Iederwijs en het zou beter ondersteund mogen worden, ook met geld, door de Inspectie en het ministerie.

Een paar democratische scholen heb ik bezocht en gesproken met de initiatiefnemers. Wat ik mis is toch de beperkte aansluiting met de samenleving. Het kan makkelijk een cultuurschok zijn voor de kinderen die er af komen. Ze gaan ver in de ideologie wat weer logisch is als je je vooral aangevallen voelt en weinig steun krijgt. Hierin mis ik bv. een koppeling met vervolgopleidingen of werk d.m.v. een diploma, een papiertje dat de leerling kan laten zien en waarvan iedereen weet wat dat inhoudt. Hiervoor zijn ze mij te allergisch en dat kan een negatief effect hebben op leerlingen. Ze bieden vaak wel de mogelijkheid om staatsexamen te doen, als het kind dat wil.

Praktisch gezien is dit soort onderwijs de helft van wat Open Space Onderwijs wil gaan aanbieden. Minder ideologisch maar in de praktische uitwerking zal er weinig verschil zijn. De andere helft van mijn concept is het leren wat je in het reguliere ook leert (BO-VO-Bachelor) en de schoolgang op eigen tijd afronden met een diploma.

Terug naar het overzicht van ‘Vraag maar raak!’.