Vraag maar raak! Vraag 31

Hallo,

Wat is een goede leeftijd om in te stromen in het HB onderwijs? Mijn dochter is 4,5 met de cito niveau A 4,8 rekenen 4,4 taal. De juffen zeggen dat ze haar nog kunnen begeleiden, maar ze heeft sinds kort interresse getoond voor vermenigvuldigen (ze is er nog niet goed in, maar he, ze is 4,5) en ik begin te twijfelen welke begeleiding ze nodig heeft. Mijn vraag in andere woorden is: Moet ik wachten tot mijn dochter tegen de grenzen van het reguliere onderwijs aanloopt, of zo haar zo vlot als het kan plaats op de Da Vinci basisschool?

Andere vraag; kan zij op een Da Vinci school met haar klasgenoten een gesprek voeren over het zonnestelsel, dwergplaneten, het melkwegstelsel? Hoe verlopen de sociale contacten gemiddeld op het HB onderwijs?
 
Bijvoorbaat dank,

Silke

Antwoord:

Beste Silke, de beste leeftijd om door te stromen is nu.

Het aanpassingsvermogen zie ik als een stuk elastiek. Elk mens en dus elk kind kan zich maar voor zover aanpassen zonder beschadiging. Is de rek er eenmaal uit dan duurt het vaak jaren voordat het weer geheeld is als dat al zou kunnen. Een kind heeft het nadeel dat het gedwongen plaats neemt in een groep en alleen maar de keuze heeft om zich aan te passen. Door te zorgen dat het aanpassen niet beschadigend werkt, moet het kind bij enkele gelijkgestemden zitten én de begeleiding moet enigszins op dat niveau meedoen. De rek is er al uit binnen gemiddeld een jaar als er geen ontsnappingsmogelijkheid is voor het kind. Die rek terug krijgen kan makkelijk dubbel zo lang zijn.

Al het voltijds hoogbegaafden onderwijs is mijns inziens nog teveel regulier onderwijs. Het is en blijft teveel aanpassen en werkt beschadiging in de hand. Ik heb dan ook geen voorkeuren of oordelen over bepaalde soorten scholen. Het zou eigenlijk altijd anders moeten en ook nog vele malen beter.

Maar het is wel een feit dat een hoogbegaafd kind op een speciale school veel meer kansen heeft om soortgenoten te treffen en dat ze kan communiceren met een paar of meer, andere kinderen. En dan kan het ook zijn dat haar huidige interesse in het heelal meer een manier was om met de andere kinderen en leerkracht op de huidige school overeen te komen en dat deze interesse vervangen wordt door iets geheel anders, aangereikt door een soortgenoot.

Op een speciale school zal haar elastiek niet te ver uitgerekt hoeven te worden(als de school het een beetje goed doet) en dat is een goede basis voor haar verdere sociale en emotionele ontwikkeling.

Terug naar het overzicht van ‘Vraag maar raak!’.