Schoolzoekers voor hoogbegaafde kinderen

Actie voor beter onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen

Zoekt u voor uw hoogbegaafde kind een betere school in uw regio? Meld dan hier anoniem dat u zoekt naar een andere, betere BO of VO school. Ik plaats dan het ‘schooltje’.

Al meer dan 2.100 reacties. (BO 1.511, VO 590, vanaf 21-2-2018). Volgens de online calculator is er behoefte aan 33.600 plaatsen in voltijds hoogbegaafden onderwijs(BO+VO).

BasisschoolVoortgezet onderwijs school

 

Bent u ouder van een hoogbegaafde leerling? Doe dan ook mee aan het landelijke kwantitatieve onderzoek naar het welbevinden, volgens de ouders, van hoogbegaafde leerlingen in het onderwijs. 7 vragen en een minuutje tijd kost het. De resultaten kunnen veel opleveren!

Hier vindt u de vragen van het onderzoek en hier vindt u de achtergrondinformatie over dit onderzoek.

 

Elke schooltje op de kaart is een hoogbegaafd kind waarvoor een meer geschikte school wordt gezocht. Een rood schooltje is BO en een blauw schooltje is VO. (ook op een grote kaart te bekijken)

Delen mag en wordt zeer op prijs gesteld.

(tekst loopt verder onder de kaart)

Waarom aanmelden?

Deze actie gaat in stapjes. Eerst inventariseren we hoeveel ouders zoeken naar een BO of VO school in een bepaalde regio. Als het aantal schoolzoekers in een regio voldoende groot is, dan kunnen we daar een inventarisatie houden van wat voor school er door de ouders gezocht wordt. Met die opbrengst stappen we naar een schoolbestuur of een gemeenteraad. Met hen gaan we dan een oplossing vinden voor die groep schoolzoekers waarvan de kans bestaat dat dit schooluitvallers worden of zelfs al zijn. Want laten we het helder houden, scholen en gemeentes kunnen pas wat doen als er voldoende soortgelijke kinderen zijn om iets voor te doen. Voor maar een paar kinderen in een regio, kun je geen onderwijsaanpassing doen want dat is te duur. Maar voor bv. 25 leerlingen in een regio zijn er wel mogelijkheden voor de bestuurders!
Dus meld je aan via de kaart als schoolzoeker. Als er genoeg anderen in jouw regio ook zoekende zijn, zetten we de volgende stap.

Stappenplan

Stap 1: Een anoniem overzicht krijgen waar voldoende ouders wonen die zoeken naar beter onderwijs.

Stap 2: Per plaats of regio inventariseren of het thuiszitters betreft of kinderen op voltijds hb-onderwijs of gewoon regulier onderwijs bezoeken. Hier moeten de ouders zich persoonlijk voor aanmelden. Zij krijgen bij voldoende persoonlijke aanmeldingen een vragenlijst voor de inventarisatie.

Stap 3: Als er een voldoende grote groep met ongeveer gelijke wensen bekend wordt, dan wordt er gezocht naar een school die hulp kan bieden of een voltijds hb-school wordt gestimuleerd het beter aan te pakken. Dit kan door mij gebeuren alhoewel ik nog geen oplossing heb voor de kosten of door een lokale initiatiefnemer, iets wat mijn voorkeur heeft. Dit kan een ouder zijn of bv. een coach/hulpverlener.

Stap 4: Met een nieuwe school voor voltijds hb-onderwijs er bij, kunnen ouders zich dan inschrijven bij die school.

Doelen

Met deze kaart krijgen we inzicht in waar en hoeveel vraag er is naar beter onderwijs voor onze hoogbegaafde kinderen. Samen kunnen de ouders of scholen naar gemeentebesturen en schoolbesturen stappen om met aantallen kinderen, beter onderwijs af te dwingen.

We krijgen met deze kaart inzicht in het totaal aantal ouders die beter onderwijs zoeken in het BO of VO. Is er meer behoefte aan beter BO of is er meer vraag naar beter VO?

Wat zijn de kansen?

Een school vinden voor deze kinderen is mogelijk.
We hebben dan wel een groep van zo’n 25 kinderen nodig om de school de mogelijkheid te geven om beter onderwijs aan te gaan bieden. Zij kan dan de expertise inkopen om de hoogbegaafde leerlingen voltijds op hun manier te laten leren zodat ze de eindtermen kennen, maar wel geleerd vanuit hun denkkader.
Investeren doet een school en bestuur als zij redelijkerwijs kan aannemen dat ze meer dan voldoende leerlingen heeft om dit onderwijs aan te bieden. Het is daarmee dan ook van groot belang dat ouders zich vrijblijvend inschrijven. De school hoeft vooraf geen namen te krijgen maar de initiatiefnemer moet duidelijk kunnen maken dat die groep leerlingen er is én dat hij of zij alle leerlingen bij naam kent en weet waar zij behoefte aan hebben. Dit biedt de school zekerheid om er serieus naar te kijken. Dan zijn er goede kansen op beter onderwijs voor uw hoogbegaafde kind(eren).

De rol van Willem Wind

Ik ben in deze actie de mediator tussen de schoolzoekende ouders en hun wensen en een school. De ouders bepalen samen welk onderwijs ze graag willen op een bepaalde school en ik probeer de school daarvoor te interesseren vanwege het aantal leerlingen. De ouders kunnen bv. niet tevreden zijn over het huidige hb-onderwijs op hun school, ze kunnen ook apart hb-onderwijs willen op een bepaalde school, ze kunnen ontevreden zijn over een leerkracht of bestuur, etc, etc.. Wat de ouders willen moet eerst boven tafel komen om tot een oplossing te geraken. Dit kan via gerichte vragen maar ook een meeting op vraag van ouders behoort tot de mogelijkheden.
Voor hun oplossing kunnen ouders bv. kiezen voor de Novilo aanpak of Leonardo of Agora of een andere variant van hb-onderwijs. Maar ze kunnen ook kiezen voor wat meer maatwerk of een plusklas. De ouders in groep, bepalen wat de oplossing is en ik probeer dan de/een school zover te krijgen dat ze gaan meewerken omwille van de aantallen leerlingen.

Hoe kunt u helpen?

Om zoveel mogelijk zoekende ouders in beeld te krijgen, wil ik u vragen om deze actie bij uw vrienden en volgers aan te bevelen. Hoe meer respons, hoe groter de kans dat we beter onderwijs voor elkaar kunnen krijgen.

Deel daarom dit bericht met uw vrienden op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, etc..

Iedereen kan en mag de kaart gebruiken om met argumenten en bewijzen te pleiten voor beter onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Ik stel het wel op prijs als men me even op de hoogte brengt van een actie.

Diverse opmerkingen

De actie van anonieme aanmeldingen loopt tot 1 juli 2018. De zoektocht naar beter onderwijs wordt zo lang als nodig voortgezet.

BasisschoolVoortgezet onderwijs school

Al uw gegevens worden door mij, strikt vertrouwelijk behandeld en vernietigd bij het einde van deze actie of eerder indien u dat aangeeft.

Heeft u vragen of opmerkingen over deze actie? Neem dan gerust even contact op met mij, Willem Wind.

Auteur: Willem Wind (uw gastheer)

Lees hier wie Willem Wind is.

26 gedachten over “Schoolzoekers voor hoogbegaafde kinderen”

  1. Hier wel 2 fulltime HB scholen naar wachtlijsten zijn lang. Onze zoon heeft ook ruim 2 jaar moeten wachten. Toen al veel “verpest”.
    Grote behoefde dus aan meer plekken.
    Daarnaast is hij 145+ en daar sluit ook hb onderwijs niet geheel op aan.
    Extra plusklas voor 145+ is hard nodig.

  2. Mijn dochter van 13 is HB en vindt school een bezoeking! Ze voelt zich niet begrepen. Gelukkig nu wel hulp via een fijne psycholoog. Maar war zou het fijn zijn om een HB school te hebben in Heerlen!

  3. Hoi Willem,

    Wat een geweldig initiatief. Ik heb mijn kinderen net aangemeld.
    Ik wil je bij deze ook mijn hulp aanbieden. Ik denk dat dit een manier is om daadwerkelijk iets te veranderen en ik wil er graag aan meewerken.
    Als je ergens hulp bij nodig hebt?

    Groetjes
    Sandra

  4. Wellicht is er ook mogelijkheid om vast een HB pilot te starten bij scholen die er voor open staan (vooral groeiende en vernieuwende scholen). Ik weet van in ieder geval ong. 25 ouders die zoekende zijn, en ben al gestart met in gesprek te gaan met een school!

  5. Zoon van 13 die liever dood gaat dan nog 1 dag naar school. 3% vd bevolking is HB. Dat betekent in elke klas 1 leerling. Waarom is er in vredesnaam niet een school die voorziet in goede begeleiding van HBen?
    Hoop op veel aanmeldingen in Amstelveen!

  6. Super iniatief
    Beter hb onderwijs is landelijk nodig.
    In ieder geval heel veel geld om de bestaande scholen wegwijs te maken in de wereld van het hb brein en alle verschillen die daar weer in mogelijk zijn.
    Dit zou mijn voorkeur hebben, aangezien onze maatschappij nooit hb vriendelijk zal zijn ingericht. Dus het hiermee om kunnen gaan, de frustratielevel , is van groot belang om als volwassene het te kunnen redden in een niet hb werkwereld.

    Er is zo veel onkunde waardoor deze kinderen met schooltrauma thuis komen te zitten om vervolgens hierdoor geen regulier onderwijs meer aan te kunnen. TRIEST DIEP TRIEST!

    Het schoolsysteem moet op de schop. Er hoeven geen hb scholen te komen.
    Er moet meer ruimte zijn voor de leerbehoeften van het individu.

    Dit inzicht begint bij de de aanstormende PABO studenten….
    Heel veel aandacht op de TV en in de media zou zeker het proces kunnen versnellen. Taboe moet er af.

    En belangrijk!! Betrek de hb leerling in zijn eigen leerlijn, vaak weten deze leerlingen zelf heel goed wat ze nodig hebben om hun diploma te behalen, zodat de intrinsieke motivatie blijft gestaan.

    Laten we a.u.b. afstappen van de eenheidsworst die nu gecreëerd word op school.

    Een bezorgde moeder van een 13 jarige hb dropout/boreout.

  7. Hier een moeder met twee 145+ kinderen. School Dort heel erg haar best om zo goed mogelijk aangepast te werken maar helaas is het allemaal niet voldoende. Voor gemiddeld hoogbegaafden is er in Nederland best wel veel mAr voor uitzonderlijk hbk is er niks. De regio Noord-Holland is echt Een drama wat hb scholen betreft. Ik ken heel veel ouders die met hun handen in het haar zitten en nergens met hun kinderen heen kunnen. Ja het kan opgelost worden door ze extern van school therapeutisch te geven wat ze nodig hebben. Maar scholen verzetten zich heel erg hiertegen. Ook al weten ze dat dit passend us voor het kind.Ik heb een burn-out van het vechten tegen systemen.
    De hb scholen zitten te ver weg voor ons en zijn ook nog eens niet op te brengen zo duur. Dit vind ik echt niet eerlijk
    Ik zou heel graag BO en VO in debuut willen met een aparte groep erin voor 145+ kids omdat die weer heel erg anders zijn dan de 120-140 kinderen
    Help ons, er is zo veel onkunde en onbegrip en onze kinderen zijn het slachtoffer hiervan ik vind dit ook een vorm van mishandeling!

    Mooi initiatief dit
    Ik hoop dat er verandering komt

    1. Hier hetzelfde mama van twee 145 hier ook overspannen burn-out hier zit een kindje al een jaar thuis getraumatiseerd en onderpresteren ook geen goede school in de buurt

    2. Noord Holland noord is een drama. Te duur en ver weg. Klopt. Mishandeling ja zeker en ook voor de ouders zwaar. Ik herken het zo. Nu na twee wissels iets gevonden met goeie leerkrachten. Een hb jongen twee groep boven mijn oudste kind loopt vast, zo vreselijk om te zien. Bij ons gaat het nu redelijk.
      Veel sterkte .

    3. Sowieso is er te weinig aanbod voor de 145+ groep.
      Ook op fulltime HB onderwijs zijn ze anders.
      Hier in Gelderland ook te weinig in plekken waardoor een kind zo 2 jaar of langer op de wachtlijst staat en dat is echt te lang. Probeer dan maar weer te herstellen.

  8. Hier een thuiszitter…14 jaar oud en twee jaar geen onderwijs.
    Volgens twee ontwikkelings-psychologen is hij HB…..handvatten vanuit school zijn er niet…het is vechten voor onderwijs. De kloof tussen onderwijs en zoon is zo groot nu dat onderwijs nu geen optie meer is. En dit terwijl het Noordik te Almelo bekend is met HB. Ontzettend traumatiserend dit voor hem en ons gezin. Het woord school is ondertussen een vloekwoord geworden…..terwijl wij een eigen bedrijf hebben in werken en leren en re-integratie. Helaas is re-integratie niet voor kinderen onder de 18 jaar…..

    wou het toch ff delen……

    1. Hey, ik woon vlakbij jou en heb dezelfde ervaringen met mijn zoon. Uit pure frustratie ben ik nu zelf de opleiding tot HB coach aan het volgen. Als ik je kan helpen, dan doe ik dat graag. Kosteloos.

  9. Hier een thuiszitter.. geen onderwijs beschikbaar voor hem.
    8 jarig jongetje heeft toch recht op onderwijs?
    We zitten met de handen in het haar.
    Afgelopen maandag was mijn zoon te zien op het nos journaal.

    1. Heel herkenbaar!
      Hier ook een thuiszitter. Scholen weigeren een 4-jarige, alleen omdat hij slim en creatief is.
      Wat fijn dat jullie je verhaal hebben laten zien aan Nederlamd! Dankjulliewel

    2. Hoi,
      Mijn zoon zit sinds drie weken ook thuis, ook acht jaar, bijna negen… Ja natuurlijk hebben onze jongens recht op onderwijs! Ik zit ook met mijn handen in het haar, en buikpijn, ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Hoe kunnen scholen, onze politiek, onze kinderen dit aan doen.
      Ben jij inmiddels verder gekomen? Wat goed dat je media hebt ingeschakeld, dat durf ik nog niet…

    1. Dag Janneke, ouders die zoekende zijn geven hun gemeente of stad door via het formulier. Daarin geven ze ook aan of het om BO of VO gaat. Dat punt plaats ik dan op de kaart. Meerdere keren jezelf aanmelden is niet verstandig. Dat komt bij de volgende stap wel aan het licht en lost het probleem niet op. Groet, Willem Wind.

    1. Hallo Nicole, dit gaat in stapjes. Eerst inventariseren hoeveel ouders zoeken naar een BO of VO school in een regio. Als het aantal schoolzoekers in een regio voldoende groot is, dan kunnen we daar een inventarisatie houden van wat voor school er door de meeste ouders gezocht wordt. Met die opbrengst kunnen we naar een schoolbestuur stappen of een gemeenteraad. Met hen proberen we dan een oplossing te vinden voor die groep schoolzoekers waarvan de kans bestaat dat dit schooluitvallers worden of zelfs al zijn. Want laten we het helder houden, scholen en gemeentes kunnen pas wat doen als er voldoende kinderen zijn om iets voor te doen. Voor een paar kinderen kun je geen onderwijsaanpassing doen want dat is te duur en te onzeker. Maar voor 50 leerlingen in een regio zijn er wel mogelijkheden voor hen.
      Dus meld je aan via de kaart als schoolzoeker en als er genoeg anderen in jouw regio ook zoekende zijn, zetten we de volgende stap. Groetjes Willem Wind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.