Over vroegherkenning en dan

Ik denk dat vinden van hoogbegaafde kinderen niet het probleem is. Wat kun je er mee doen als je ze gevonden hebt? Weinig tot niets want je moet ze afremmen in het leren. Wat overblijft is bezigheidstherapie wat niet altijd aanslaat bij die groep. En dan?
Wil het onderwijs echt iets doen, creëer dan een doorlopende leerlijn voor snellere kinderen vanaf BO, via VO t/m Universiteit. Dan kan de leerkracht die kinderen iets aanbieden waar ze behoefte aan hebben. Zo simpel is het. Het moet ze alleen wel gegund worden en daar zit het echte probleem!

Willem Wind.

Eén gedachte over “Over vroegherkenning en dan”

  1. Ik betwijfel of het sneller doorlopen van het onderwijs daadwerlijk de oplossing is. Het lijkt me niets om als 15 jarige bijvoorbeeld de introductietijd van de universiteit te doorlopen. Het verschil in leeftijd en levenservaring is daarvoor te groot. Dan kun je wellicht makkelijk op niveau qua lesstof meekomen, maar niet op andere vlakken.
    Ik zie het stimuleren van ondernemerschap naast het BO, VO en de Uni als meer geschiktere oplossing voor hoogbegaafden. Immers, mocht het ze lukken om met hun eigen bezigheden een zakcentje te verdienen dan hebben ze later meer kans om niet in het ‘normale’ keurslijf te worden gepropt als iedereen, maar kunnen ze daar door eigen middelen aan ontsnappen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *