Onderzoek hoogbegaafdheid bij kinderen, basisschool

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Tamara en ik doe momenteel mijn master orthopedagogiek aan de Universiteit van Utrecht. Daarnaast werk ik op een praktijk als orthopedagoog i.o.. Ik ben erg betrokken bij het onderwerp hoogbegaafdheid. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat leerkrachten in het regulier onderwijs niet altijd goed weten hoe zij met hoogbegaafde kinderen om moeten gaan. Zo werd ik vroeger als kind met een boek van een klas hoger in mijn eentje op de gang gezet. De beste van de klas zijn voelde op deze manier meer als straf dan als beloning. Hierom heb ik besloten een onderzoek te doen naar hoogbegaafdheid bij kinderen op de basisschool en (eventuele) sociaal-emotionele problematiek die zij ervaren.

De media laat hoogbegaafde kinderen vaak overkomen als genieën die net als Einstein moeilijke vraagstukken kunnen oplossen en op hun tiende al naar de universiteit kunnen gaan. Naast deze bestaan er nog verschillende andere soorten mythes over hoogbegaafde kinderen. Deze mythes zetten zich zelfs soms door tot in het basisonderwijs. Zo zijn er leraren die denken dat deze kinderen alles zelf kunnen en geen hulp nodig hebben. Deze mythes kunnen het leven van kinderen met hoogbegaafdheid erg moeilijk maken. Natuurlijk ervaren de meeste kinderen met hoogbegaafdheid geen problemen, maar sommige kinderen ervaren echter wel problemen. Daarnaast zijn er bepaalde factoren waardoor hoogbegaafde kinderen een hoger risico lopen op sociaal-emotionele problemen. Ik zou graag willen dat leerkrachten sneller kunnen herkennen welke leerlingen hulp nodig hebben, zodat zij tijdig kunnen ingrijpen.
In de wetenschap en praktijk worden hoogbegaafde kinderen vooral ingedeeld in zes groepen (Betts & Neihart). Ik wil met mijn onderzoek nagaan of ik ook deze verschillende groepen kan vinden, en welke problemen per groep naar voren komen. Met de resultaten zou ik leerkrachten dan handvatten kunnen geven hoe zij verschillende soorten hoogbegaafde kinderen kunnen herkennen en hoe zij het beste met deze kinderen om kunnen gaan. Wanneer leerkrachten namelijk niet goed weten hoe zij met deze kinderen om moeten gaan, kan dit leiden tot problemen in o.a. het zelfbeeld van de leerling en ook tot onderpresteren. Daarnaast hebben veel docenten nog een ouderwets, ‘stereotype’ beeld van hoogbegaafde kinderen. Dit betreft vaak een positief beeld van kinderen die alles zelf kunnen en geen hulp nodig hebben. Daarnaast laten veel hoogbegaafde kinderen vaak ook niet merken dat zij hulp nodig hebben. Voor mijn onderzoek ben ik op zoek naar ouders van hoogbegaafde kinderen die! op de basisschool zitten, zowel regulier als speciaal onderwijs. Het is een korte vragenlijst en bestaat uit 40 multiple-choice vragen. Ik zal hiermee erg geholpen zijn.
Dit is de link naar mijn vragenlijst: www.thesistools.com/web/?id=439471 Alvast bedankt!

Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Tamara Luijer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *