Onderzoek hoogbegaafden

“In opdracht van de master ontwikkelingspsychologie aan de RUG zijn wij op zoek naar hoogbegaafde mensen die een aantal vragen zouden willen beantwoorden over hun hoogbegaafdheid en de ervaring daarvan binnen het onderwijs. We maken een adviesplan en hebben hier wat ervaringen uit de praktijk voor nodig! Bent u geïnteresseerd? Stuur dan een mailtje naar s.r.theunissen@student.rug.nl.
Daarnaast zijn dit mijn vragen aan u!
  1. Hoe oud bent u?
  2. Wat voor onderwijs heeft u genoten?
  3. Hoe werd er, in dit onderwijs, omgegaan met zijn/haar hoogbegaafdheid?
  4. Merkte u dat u dat anders behandeld werd op school? En wat waren de gevolgen daarvan?
  5. Hoe werd hoogbegaafdheid bij u vastgesteld?
  6. Aan wat voor soort begeleiding en onderwijs zou u het meeste hebben/hebben gehad?
  7. Hebt u tips (vanuit uw eigen ervaring) over hoe basis- en middelbare scholen het beste kinderen met hoogbegaafdheid kunnen begeleiden en wat zij het beste kunnen bieden?
  8. Bent u voor speciale excellerende (of plus) klassen (waar kinderen van verschillende leeftijden, maar met hogere intelligentie, bij elkaar in de klas zitten) of juist voor meedoen in een klas met leeftijdsgenoten (en dan mogelijk met speciaal uitdagend lesmateriaal waar het kind individueel mee aan de slag kan)?
 
Met vriendelijke groet,
Simone Theunissen

2 gedachten aan “Onderzoek hoogbegaafden”

  1. Is er al een boek over de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen die gebruikt kan worden in de opleiding ontwikkelingspsychologie? Zo nee, dan lijkt me wel de tijd voor dat iemand met voldoende ervaring en kennis een dergelijk leerboek gaat schrijven en uitgeven. Het kan dan direct ook op de boekenlijst van deze website.

  2. Mijn antwoorden:

    58

    havo – mavo – mts – avond VWO – half jaar universiteit – paar certificaten OU

    In mijn tijd bestond dat nog niet. Zoals zoveel.

    Ik werd niet apart behandeld maar ik heb niet vaak gesnapt wat ze nu precies wilden van mij.

    Ik werd lid van Mensa op mijn 34e

    Daar heb ik een concept voor ontwikkeld: Open Space Onderwijs. http://www.openspaceonderwijs.nl Dit concept wordt in bepaalde delen wel uitgeprobeerd maar het concept zelf wordt genegeerd.

    Open Space Onderwijs, dus. Top-down aanbieden van leerstof, ruimte voor eigen versnelling en leermethode en ipv afhankelijk onderwijs, zelf veel meer de verantwoordelijkheid mogen en moeten oppakken.

    Met dit concept zijn plusklassen niet nodig. Dit concept gaat uit van inclusie. Iedere leerling die de zelfstandigheid aankan of na verloop van tijd mee om kan gaan en dat zijn er best wel veel, kan functioneren binnen dit concept. Hoogbegaafden hebben geen hersenkrakers nodig maar een andere manier van leren en leermethodes. Met daarnaast veel meer zelfstandigheid en ruimte om te ontwikkelen en zaken uit te proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *