Een burgerinitiatief voor innovatief onderwijs?

RechtersDeze website en deze categorie is er voor om nieuwe ideeën te publiceren en daarover te discussiëren. Of via facebook. Wie een idee heeft is welkom om dat hier te plaatsen.

Laatst hoorde ik van een groep burgers dat zij hun idee gaan voorleggen aan de rechter om zo de overheid te dwingen om iets te doen of te laten. Dat is een goede zaak want soms is de overheid, net als de burger af en toe, wat te eigenwijs en/of te behoudend. Zoals je weet heb ik en met mij vele anderen het probleem dat we het onderwijs willen innoveren en daarbij stuiten we op een muur van onwil, verkeerde regeltjes en de arrogantie van de macht. Men denkt dat innovatie kan komen uit bestaande organisaties. Als je even de geschiedenis van IBM er op naslaat weet je dat dat nooit werkt. Innovatie komt voort uit het principieel anders kijken naar een situatie. Dat kan een bestaande organisatie nooit voor elkaar krijgen want dat haalt het fundament onder die organisatie vandaan.

Innovatie komt van onbekenden, van mensen die anders kijken naar een situatie, van mensen die mogelijkheden zien om zaken anders aan te pakken, van mensen zoals Steve Jobs waaraan ik te danken heb dat ik een telefoontje heb met touchscreen en de wereldinformatie tot mijn beschikking heb. Ik kan bij wijze van spreken in de badkamer uitzoeken wat dat rare vlekje kan zijn en wat ik er aan kan doen. Ik kan in een gesprek even de feiten of fabels opzoeken wat me anders uren had gekost. En dat is dankzij innovators die anders keken naar computers dan de grote jongen van vroeger, IBM.

In een vrije markt is het soms knokken om iets te bereiken wat door kan gaan als innovatie. Is er een markt voor of is er eentje te maken, dan lukt het wel. Het onderwijs is helaas geen vrije markt. Alle initiatieven en innovaties kunnen bestaan als de overheid die goed vindt. Er is geen sprake van markt veroveren, laten zien hoe en of het werkt op eigen kracht. De inspectie en de overheid zorgen er voor dat innovatie binnen het onderwijsveld blijft. En zo komt er niet of nauwelijks innovatie omdat dit de pijlers van het huidige onderwijs moet en zal verbrijzelen. Dat is namelijk het noodzakelijke effect van innovatie. Het oude wordt vermalen in kleine deeltje en opnieuw opgebouwd tot een nieuw geheel. Dat is innovatie!

Nu is het zo dat er vernieuwingsfondsen zijn binnen het onderwijs. De overheid, het onderwijs en de maatschappij wil het onderwijs vernieuwen. Maar die fondsen zijn alleen beschikbaar voor organisaties met een BRIN-nummer, een nummer die een organisatie krijgt als ze van de overheid onderwijs mag geven. En daar zit de crux, als organisatie jezelf innoveren is onmogelijk. Maar de overheid houdt vast aan deze regel. Mijn voorstel is om met een groep burgers samen de rechter te vragen om deze fondsen open te stellen voor iedereen. Met regels, we blijven Nederlander tenslotte, die samengesteld zijn door alle partijen die belang (gaan) hebben bij gebruik van deze fondsen. Waarbij innovatie het sleutelwoord is en het begrip waar elke regel een bijdrage aan moet leveren.

Ik ben benieuwd naar de reacties en ook of dit een haalbaar plan is. Dit ligt niet aan de overheid of het onderwijs, die keuze maken de burgers van dit land. De burgers, jij dus ook, bepalen met hun stem en een kleine bijdrage of de fondsen beschikbaar moeten komen voor innovators van het onderwijs. En denk niet, ik ben maar 1 burger, 1 van de 16 miljoen, ik sla nog geen deuk in een pakje gesmolten boter.. Eén mens kan bergen verzetten als ‘de maatschappij’ het wil en toelaat. Jij bent ook ‘de maatschappij’.

Met groet, Willem Wind.

Auteur: Willem Wind (uw gastheer)

Lees hier wie Willem Wind is.

Eén gedachte over “Een burgerinitiatief voor innovatief onderwijs?”

  1. Het lijkt me een weg waarbij het zeker de moeite waard is om te ontdekken/onderzoeken of het werkt.
    Ik heb ervaring vanuit het opzetten van een burgerinitiatief in mijn wijk in de stad Groningen.
    Het gebied is beperkt (onze eigen Oranjewijk), maar de thema’s zijn ruim, zoals dat daar t.z.t. ook best het thema onderwijs bij kan komen. In Groningen ligt er al een voorstel over voorschoolse opvang voor iedereen en zoiets kan je als burgerinitiatief ook combineren met het onderwijs en/of verbindingen leggen. Ik bedoel daarmee, dat men tegenwoordig langzaam begint te beseffen, dat zaken ruimer liggen en in verbinding zijn met elkaar, dus dat betekent, dat het onderwijs niet persé meer alleen vanuit de overheid in Den Haag geregeld moet worden, maar kan ook meer vanuit de gemeenten en uiteindelijk dus ook in samenwerking met de burgers/bewoners.

    Ik las over het dwingen van de rechter en ik kan het me voorstellen, maar, zoals wij ons burgerinitiatief organiseren, in contact en samenwerking met de gemeente en vanuit een nieuwe vorm van democratie, is dit m.i. geen goede zaak meer.
    Er zijn andere mogelijkheden; je kan b.v. ook bij Right to Challenge, je eigen gemeente uitdagen met eigen burgerinitiatieven. https://www.righttochallenge.nl/

    Misschien voor later ook een idee? Maar eerst zou ik burgers uit een bepaalde gemeente/provincie verzamelen en samen gaan nadenken over wat je wil en daarna contact zoeken met de gemeente(n) waarin je het onderwijs wil gaan geven. Mooi aansluitend en iets waar de gemeenten misschien op zitten te wachten is, wanneer je tegelijkertijd ervoor zorgt dat er voorschoolse opvang is, die ook voor mensen die in armoede leven en/of werkloos zijn de mogelijkheid geeft om hun kind naar toe te brengen, eventueel samen met de ouder(s) erbij (mijn idee, omdat ik opvang voor kinderen onder de twee jaar niet goed vind). Hiermee kom je dus de gemeente tegemoet en maak je misschien ook meer kans om juist ook de hoogbegaafde kinderen (of kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong) er in mee te nemen. Er uit voortkomend kan dan het onderwijs aan hoogbegaafden zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.