4 gedachten over “Definitie van Top-Down leren?”

  1. Het is heel herkenbaar, context bepaald het kader waarbinnen de theorie valt. Anders betekent het niks. Maar deze eigenschap wordt nu bij mijn autisme opgeschreven. Het nodig hebben van alle details om het grotere plaatje te kunnen zien. In die omschrijving kan ik mij slecht in vinden. Men heeft immers niet alle details nodig. Die kan je zelf invullen. Maar we moeten wel weten met welke oefening we bezig zijn en met welke tak van sport. Met name met bèta vakken geld dit voor mij. Eerst de achterliggende hogere theorie en dan inzoomen op het fijnere rekenwerk. Anders zegt 1+1 mij niet zoveel…

  2. Ja! Voor mijzelf heel herkenbaar! Ik kan meestal niet naar een verhaal luisteren als iemand meteen inzoomt op de details, dan heb ik geen idee waar het over gaat. Ik moet dan eerst de uitgezoemde piketpaaltjes weten waarbinnen het zich afspeelt voordat ik me op de details kan concentreren.
    Andersom, wanneer ik zelf iets vertel, dan schets ik altijd eerst de context voordat ik overga tot het detail waar het eigenlijk over gaat. Ik besef al jaren dat ik daarin een soort van dwangmatig ben (het gaat gewoon niet anders) en pas recentelijk ben ik me bewust geworden van mijn eigen hoogbegaafdheid (nadat ik drie zeer hb kinderen kreeg), waardoor ik snap waarom ik het altijd zo doe.

  3. Ik ondervind ook vaak genoeg al het moeilijke eerst doen en dat juist zelfs makkelijker vinden dan de makkelijkere opgaven die je eigenlijk eerst zou moeten lezen of maken om het moeilijke te snappen. En als ik dingen niet snap werk ik de obstakels weg en ga dan gewoon door.

  4. Top down= tot leren komen ,door eerst inzicht te krijgen in het geheel en de achtergrond , het doel enz om dan de plaats en de waarde van kleine stapjes te kunnen begrijpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.