Aan alle hoogbegaafden

Graag je aandacht voor alle hoogbegaafde leerlingen.

Tot nu toe wil vrijwel iedereen de status quo handhaven en eerst wachten tot een hoogbegaafde leerling zichtbaar vastloopt en depressief wordt voordat er iets gebeurt. En dat is dan zoals een depressief vogeltje uit de kooi halen, laten zien en ervaren dat het echt kan vliegen om vervolgens dat vogeltje weer in de kooi te stoppen want daar horen vogeltjes.

We willen ze klein houden, de vastloper in de kleuterklas maar ook de hoogbegaafde leerling die leuk meekomt op school. Vele aaien over hun bol is de huidige oplossing. Ik vind het jammer dat ze daar niet kaler en kaler van worden. Maar dat zou ‘ons’ ook geen reden geven om ze niet klein te houden. Kaal is stoer, toch?:)

‘Wij’ zijn de ‘ouders van’ ofwel de hoogbegaafde volwassenen zelf. Maar ‘wij’ zijn ook het onderwijs, de GGZ, de Overheid, de werkgevers, de meeste hulpverleners, de verenigingen en stichtingen, etc., etc..

Eigenlijk zou de Inspectie van het Onderwijs het huidige hoogbegaafdenonderwijs moeten afkeuren vanwege verspilling van onderwijstijd. Alsof hoogbegaafde leerlingen iets zinnigs leren van al die spelletjes en andere aaien over de bol die ze nu krijgen.

Men wil deze status quo niet veranderen noch er over praten. Helaas moet ik zeggen.

Over welke groep heb ik het?

Ze zijn allemaal uitzonderlijk intelligent tov hun mede-leerlingen.
Ze hebben van nature geen of nauwelijks problemen.
Ze willen sneller onderwijs, eigenlijk willen ze gewoon onderwijs op hun snelheid. Ze hebben daar allemaal grote behoefte aan.

* Groepsgrootte: 70.000 leerlingen.
* Locaties: netjes verspreid over geheel Nederland.
* Organisatie: als een schoolvorm die ieder schoolbestuur in haar verzorgingsgebied moet gaan aanbieden.
* Niveau: basisschool en voorgezet onderwijs.
*Leerstof: gebruik bv. de compacte leerlijnen die er al zijn, maak nieuwe en biedt ze aan zonder de nu gebruikelijke enorm lange pauzes er tussen.

Help mee en spreek je steun uit tbv onze kinderen.

De 9-jarige doorlopende leerlijn

NIEUW – een schrijfclub voor hoogbegaafde en uitzonderlijk hoogbegaafde tieners

Schrijven is een heerlijke manier om je fantasie te volgen, te sturen maar ook te helen en jezelf te leren kennen

Jouw verhaal in een boek
Hoogbegaafde tieners – een relatief kleine groep in de bevolkingspiramide. Een ongekende leerhonger, een sneltreinbrein, hoogsensitiviteit en leven op een eiland.

Iedere tiener gaat door het dal van afscheid kindertijd en blik op een (onzekere) toekomst. Hoe ga je daar mee om? Schrijven is een manier om te verwerken, te resetten, maar vooral ook je unieke fantasie en verbeeldingskracht aan te boren. We starten 12 juni. Doe je mee?
Aanmelden kan tot 8 juni. Vol is vol!

Meer info op Leren met je Hart

Juridisch handboek voor ouders van..

Volgens is dit het eerste boek dat gaat over ook de juridische rechten die ouders van hoogbegaafde kinderen hebben.

Fijn om eens niet het kind te laten aanpassen maar de omgeving en kansen die het hoogbegaafde kind krijgt. De stapjes zijn vreselijk klein en de tijd er tussen is erg lang maar wellicht komen we ergens op een betere plek uit waar -alle- hoogbegaafde leerlingen kunnen floreren zoals ieder ander kind dat nu wel kan. Rond de 60% van de hoogbegaafde kinderen lopen nu minstens een keer vast in het onderwijs en dat moet en zal worden verbeterd.

Het nieuwe boek:

Klik voor meer info en bestelmogelijkhedenBedankt Fleur!

Een taboe doorbreken. Hoe doe je dat?

Ik wil een taboe doorbreken. Help jij mee?

De optimale manier van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen (top 2% qua IQ) is momenteel dat de onderwijstijd gehalveerd wordt en dat de resterende tijd gevuld wordt met overbodige activiteiten. En dat alleen in het basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs moeten ze zichzelf maar zien te redden.

Het taboe is dat er niet gepraat mag worden over het idee om de onderwijstijd niet te halveren per schooljaar maar dat de leerling klaar is met de basisschoolleerstof in de helft van de schooltijd. En dat hetzelfde gebeurt in het voortgezet onderwijs.

Om aan te geven waarom ik denk met een taboe te maken te hebben is dat ik zo’n 20 jaar geleden een lezing er over wilde geven. De organisatie vond het interessant en leuk maar om 2 redenen wilden ze hun medewerking niet geven. Ten eerste omdat het toch niet ging gebeuren, zo’n snelle onderwijstijd en ten tweede wilden ze de ouders en ook de leerlingen geen valse hoop bieden omdat het toch niet ging gebeuren.

Ik denk dat de huidige organisaties in de hb-wereld nog steeds deze argumenten gebruiken. Zolang we er niet over praten is het gevaar bevroren. Het gevaar dat ouders en leerlingen hoop krijgen en iets willen waarvan de organisaties vinden dat dit slecht is voor hen.
De definitie van een taboe, zo lijkt me.

Hoe kunnen we dit taboe doorbreken? Het bestaat al heel lang en behoorlijk diep geworteld in het denken over onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Dit taboe is daarmee een onderwerp geworden waar ouders en leerlingen niet over willen praten om zichzelf en de samenleving te beschermen. Want het mag gewoonweg niet.

Het is moeilijk maar dat geldt voor elk taboe.
Heb jij een idee om dit taboe te doorbreken?
PS het taboe is dat we er niet over mogen praten. Over de invoering of uitwerking is er geen taboe.

We kunnen bv. dit concrete plan gebruiken om het taboe te doorbreken. Dat is mijn idee. Tot nu toe stuit dit op een muur van stilzwijgen.

Wat is jouw idee?

Ik hoor graag van jou. Groet, Willem.

Mannaz Primaria Academy

Heb jij een hoogbegaafd kind dat op de lagere school te weinig uitgedaagd wordt? In de Primaria Academy, die start op dinsdag 9 mei en loopt voor 7 weken, gaan hoogbegaafde kinderen gewoon naar school en komen ze op dinsdag en donderdag naar Mannaz om te werken aan SOLE-projecten.

Deze projecten zijn ontworpen om hun creativiteit en intellectuele vaardigheden te ontwikkelen en hen uit te dagen om te leren en te groeien op een manier die bij hen past. Kom naar onze Primaria probeerdag op donderdag 4 mei en geef uw kind de kans om zijn of haar volledige potentieel te bereiken!

Meer info op mannazschool.webs.com/primaria

Vriend van de promotiebus

Om de promotiebus te kunnen ondersteunen wil ik je vragen om je naam te laten plaatsen als vriend van de promotiebus. Als je dat wilt vul dan dit webformuliertje in en ik plaats je naam hieronder. Het emailadres wordt alleen maar gebruikt als controlemiddel en om jou te melden dat je naam is geplaatst.

Waarvoor je je naam plaatst is dit: Met het plaatsen van mijn naam maak ik duidelijk dat ik graag deze promotiebus in actie wil zien in Nederland of Vlaanderen. Ik wil graag dat het gesprek op gang getrokken wordt over dit voor mij belangrijke onderwerp, hoogbegaafdheid.

    Uw naam

    Uw emailadres

    Uw voorkeur:

    Meer informatie over deze promotiebus vind je hier

    1. Willem Wind
    2. Linda Lemmers
    3. Marjolein Blok
    4. Hoogbegaafdheid Oldenzaal Online
    5. Eveline Vergauwen

    Een compliment geven

    Ik zou het graag vaker willen doen maar vaak is de situatie niet helemaal passend voor het geven van een compliment of ik vergeet het gewoon. Daarom vind ik het fijn dat het vandaag gewoon kan. #complimentendag is het vandaag.

    Dus hierbij mijn welgemeende complimenten aan iedereen die zich bezighoudt met hoogbegaafden en hoogbegaafdheid!

    Mensen die als coach werken, in het onderwijs actief zijn en in het werkveld zoals de ambassadeurs hoogbegaafdheid wil ik graag een compliment geven voor hun inzet en energie die ze er in stoppen. Maar ook de bestuurders van de diverse stichtingen en verenigingen die actief zijn op dit onderwerp.

    Mijn grootste compliment wil ik graag geven aan al die mensen die openlijk hoogbegaafd zijn en er trots op zijn. Zij zijn de voorlopers, de vernieuwers die de weg banen voor de anderen. Zij vangen vaak de klappen op vanwege de vele vooroordelen en de weinige steun. Zij verdienen onze steun en zij zijn ons voorbeeld hoe je als hoogbegaafde in deze samenleving kunt leven en functioneren.

    Jullie doen allemaal geweldig werk en ik hoop dat jullie er met nog meer energie het jaren blijven doen. Bedankt daarvoor!

    Met hartelijke groeten, Willem Wind.

    Minibreak voor (vermoedelijk) hoogbegaafden op Schiermonnikoog!

    Compleet verzorgd op vakantie
    14 t/m 16 juni & 17 t/m 19 september 2023 
    
    Er even helemaal tussenuit! Even geen werk en andere verplichtingen, maar tijd om jezelf te zijn en je dagen in te vullen zoals jij dat wilt.
    ✔️Vind (h)erkenning bij andere sensitieve hoogbegaafden
    ✔️Er is alle ruimte voor jouw autonomie
    ✔️Zelfzorg wordt gestimuleerd
    ✔️Ervaar hoe het is helemaal jezelf te kunnen zijn bij gelijkgestemden
    
    Laat je in de watten leggen!
    Jij krijgt een volledig verzorgd arrangement:
    ✔️Je overnacht in je eigen hotelkamer met eigen faciliteiten
    ✔️Je geniet 3x per dag van volledig verzorgde maaltijden 
    ✔️Je bootticket wordt voor je geboekt
    ✔️Er staat vervoer klaar om je van de boot naar het hotel te vervoeren en vice versa
    ✔️Er staat een fiets met versnellingen voor je klaar voor alle dagen
    ✔️Je krijgt de mogelijkheid optionele activiteiten of excursies bij te boeken
    
    Waarom juist jij dit zo verdient
    Als (vermoedelijk) hoogbegaafde voel jij je altijd al die ‘vreemde eend in de bijt’. Je bent intelligent én erg sensitief. Je wordt vaak niet gezien voor wie jij werkelijk bent. Je hebt behoefte aan nieuwe sociale contacten, maar hebt daarmee tegelijkertijd ook slechte ervaringen waardoor dit spannend is. Er is ook een andere ‘wereld’! Eentje waarin jij volledig jezelf kunt zijn en er ‘helemaal bij hoort’. Snel denken en schakelen, intens voelen en beleven. Gesprekken die gelijk die diepte in gaan die jij zo heerlijk vindt. Je verdient het hiervan te proeven. Te ervaren wat dit met jou en je zelfbeeld doet.
    
    (H)erkenning vinden bij gelijkgestemden is ontzettend helend. Het is ontzettend fijn dat je reisgenoten aan een half woord genoeg hebben. Zij begrijpen als geen ander waar je tegenaan loopt, omdat zij in ‘hetzelfde schuitje’ zitten. Wissel tips en ervaringen uit. Misschien houd je er zelfs een leuke vriendschap aan over. Hoe dan ook zijn deze dagen helemaal voor jou en dat verdien je zo!
    
    www.minibreakschiermonnikoog.nl
    

    Interessant materiaal voor thuis van Edubox

    Heeft jouw kind een enorme leerhonger? Stelt je kind wel 1000 vragen op een dag? Daag je kind thuis uit met Wahoe Edubox zodat je kind zich niet hoeft te vervelen. Elke box bevat meerdere speel-en bouwactiviteiten die kennis verbreden en tegelijkertijd onderzoekend leren, probleemoplossend vermogen én creatief denken stimuleren.

    Met deze box hoef je zelf niet meer op zoek naar activiteiten. Alle materialen die nodig zijn, zitten in de Edubox en zijn zoveel mogelijk binnen Nederland en duurzaam ontwikkeld. Er zijn Eduboxen over diverse onderwerpen als Optische Illusie, Skelet & Spieren, Superheldenkracht en Elektrische Circuits. Bouw bijvoorbeeld je eigen zenuwspiraal en ontdek op een veilige manier de principes van stroom.

    Met Wahoe hoef je als ouder niet zelf het internet en daarna alle winkels af te speuren naar educatieve activiteiten en materialen. De onderwijskundige experts van Wahoe ontwerpen leuke en leerzame activiteiten waarbij kinderen met hun handen leren. Alle activiteiten zijn getest door kinderen. Dus je weet zeker dat een box in de smaak valt!

    Op www.wahoe.nl kies je zelf een box op basis van de interesses en motorische vaardigheden van je kind. Ideaal voor een vrije middag of voor tijdens de vakantie.

    De makers van Wahoe zijn Jenna en Nicole. Wahoe Edubox is ontstaan uit de behoefte om hun eigen kinderen te helpen opgroeien in een veranderlijke wereld.

    Een herkenbaar gevoel

    Karin Peeters plaatste dit op LinkedIn. Met toestemming plaats ik dit erg graag op dit Prikbord.

    Kan je mij zien? Kan je mij horen? Ben ik in de verkeerde tijd geboren?
    Hier ben ik, ik schreeuw het van de daken in de hoop wat harten te raken.

    Ze zeggen dat ik naar school toe moet, dat het mijn toekomst goed doet.
    School is voor mij geen leuke plek, een plek waar ze me niet zien, niet horen, niet begrijpen waar ze me met andere kinderen vergelijken.

    Ik ben anders, ik ben raar als ik een idee heb ontvang ik alleen maar gestaar. Ik hoor hier niet thuis, ik voel me gespuis.

    Ook de mensen voor de klas, ze moeten me wat leren maar ik loop niet in de pas.
    Hoor je me wel, zie je me niet? Ik mag mezelf niet zijn en dat doet me verdriet.

    Het gevoel van mijn dochter precies!

    Nieuw materiaal voor plusklassen

    De serie «Natuur» van Uitgeverij Kinheim omvat drie werkboeken over Max die de spannende wereld om zich heen ontdekt. De werkboeken zijn speciaal ontwikkeld voor begaafde en hoogbegaafde leerlingen in de onderbouw en de bovenbouw, die meer uitdaging nodig hebben. Ze kunnen gebruikt worden in kleine plusgroepen, maar zijn ook heel geschikt om klassikaal ingezet te worden, dankzij de opdrachten op verschillende niveaus. De inhoud biedt verbreding en verdieping naast de reguliere lesstof. Voor de leerkracht is er een handleiding met antwoorden en achtergrondinformatie beschikbaar. Hierin zijn bij de opdrachten moeilijkheidsgraden aangebracht, zodat de leerkracht makkelijker kan beslissen welke opdracht het beste bij het niveau van de leerling past. Door Lees verder “Nieuw materiaal voor plusklassen”

    Resultaten onderzoek basisschooladviezen

    Dit onderzoek is gebaseerd op de enquête die ik van 1-2-2022 t/m 5-3-2022 heb gepromoot op Facebook, Twitter en LinkedIn. Deze enquête is ook gepromoot via Mensa, Pharos en diverse andere verenigingen en stichtingen. 537 ouders hebben voor 1 of meerdere kinderen uit hun gezin de enquête ingevuld waarvoor ik ze hartelijk wil bedanken. Gelet op het aantal respondenten is de uitkomst representatief voor de onderzochte groep, basisschoolleerlingen met een IQ van 130 of hoger die een definitief advies kregen voor hun plek in het Voortgezet Onderwijs. Dit advies is afgegeven in de jaren 2016 t/m 2022.

    Opmerkelijkheden

    • Het basisonderwijs krijgt het niet voor elkaar om alle uitzonderlijk intelligente leerlingen, de hoogbegaafde leerling, door te kunnen verwijzen naar het VWO. Dat ligt niet aan de leerlingen of de ouders. Het onderwijs is hiervoor verantwoordelijk te houden.
    • Bij de testuitslagen valt op dat meisjes 6% minder vaak scoren bij de groep 140+. En 6% vaker scoren bij de groep 130+

    Samenvatting

    De resultaten zijn zoals ik ze verwachtte uitgaande van de verhalen die ik Lees verder “Resultaten onderzoek basisschooladviezen”

    Met een dergelijke bus het land in deze zomer?

    Zou dat wat zijn?
    Met als thema ‘Het gesprek aangaan’.

    Onderling als hoogbegaafden, met het onderwijs, met werkgevers, met de gemeente, met de plaatselijke GGZ, met de kinderen, met wie het gesprek wil aangaan? Niet om elkaar te overtuigen van het eigen gelijk maar om Lees verder “Met een dergelijke bus het land in deze zomer?”

    De rekenmethode Matific wordt steeds vaker ingezet voor plussers!

    Matific biedt uitstekend oefenmateriaal om de kinderen op hun eigen niveau uit te dagen. De plussers raken met Matific niet verveeld. Wees gewaarschuwd, we horen van leerkrachten zelfs terug dat de kinderen ook in de pauze binnen blijven om Matific te spelen!

    Alle opdrachten zijn:
    * Voorzien van feedback
    * Uitdagend
    * Interactief
    * Kinderen krijgen 3 keer de kans om een opdracht te proberen
    * Voorzien van tips en feedback
    * Groep 1 – 8+ Materiaal
    * Kinderen leren creatief, oplossingsgericht en kritisch denken

    Matific is een snelgroeiend SaaS-bedrijf en biedt toonaangevende rekensoftware voor leerlingen op de basisschool. Ze zijn actief in meer dan Lees verder “De rekenmethode Matific wordt steeds vaker ingezet voor plussers!”

    Uitdagende projecten voor (hoog)begaafde leerlingen

    Projectpark is een reeks projecten waarin (hoog)begaafde leerlingen een onderwerp binnen vier verschillende thema’s verkennen. Het idee is dat leerlingen grotendeels zelfstandig het project kunnen doorlopen en zelf keuzes kunnen maken t.a.v. wat ze willen leren. Er is daarbij rekening gehouden met korte begeleidingsmomenten voor de leerkracht en de mogelijkheid om het leerproces van de leerlingen te kunnen volgen.

    De vier verschillende thema’s raken de deelgebieden aan van taal, cultuur, kunst, bouwen, rekenen, techniek, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, machtsstructuren.

    Op dit moment zijn twee projecten beschikbaar: Ruimtevaart en Het oude Egypte.

    De volgende twee projecten zijn de Onderwaterwereld en Sport. Schrijf uzelf in op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de nieuwe onderwerpen van Projectpark op de website van Projectpark.nl.

    Spaans leren op de basisschool

    Hoi aan alle leerkrachten op de basisschool die op zoek zijn naar uitdagend lesmateriaal,

    Een aantal leerlingen hebben in uw klas waarschijnlijk te weinig uitdaging en zijn onderprikkeld. Het zou een uitkomst zijn voor hen als ze extra lesstof aangeboden krijgen en de wereldtaal Spaans erbij zouden kunnen leren. En dat kan!

    Op een grotendeels zelfstandige wijze kunnen die leerlingen aan de slag met de leermethode Juan y Rosa. Ze worden namelijk in de leermethode zelf begeleid op het leren van Spaans. Wil niet zeggen dat het niet veel leuker is als ze met een klein groepje het Spaans mogen gaan leren. Geef ze die kans en ontdek de mogelijkheden die deze leermethode te bieden heeft. De leerlingen worden uitgedaagd om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. Zes jaar lang kunnen ze op ontdekking gaan binnen het leren van een vreemde taal: Hoe doe je dat, hoe leer je dat?

    En niet alleen de Nederlandstaligen kunnen Spaans leren, de leermethode is ook vertaald voor de Engelstalige leerlingen van de basisschool. Dus ook op de International Schools kunnen de leerlingen die extra lesstof nodig hebben om de hoognodige leerervaringen op te doen, uitgedaagd worden met het leren van Spaans met de leermethode Juan y Rosa.

    De 9-jarige doorlopende leerlijn

    We weten allemaal wel dat de problemen met vooral hoogbegaafde leerlingen beginnen met opmerkingen als “ik verveel me zo” en “het is zo saai”. En we weten allemaal wel dat een hoogbegaafd kind makkelijk in 9 jaar de leerstof van het VWO onder de knie kan krijgen met het juiste aanbod van die leerstof. Daarnaast hebben ze dan nog voldoende tijd en energie om zichzelf te ontwikkelen, zaken uit te proberen en daardoor zichzelf goed te leren kennen. De snellere verwerking van de leerstof is hierin erg belangrijk.

    Of ze tijd hebben voor zo’n korte opleiding bedenk dan dat momenteel erg veel tijd gevuld wordt door verbreden, verdiepen, vreemde taal leren, schaken en allerlei andere activiteiten om ze toch maar bezig te houden. Hoogbegaafde leerlingen hebben dus veel minder tijd nodig om de leerstof onder de knie te krijgen. Gemiddeld schat ik in dat de helft van de tijd over is in het regulier onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen.

    Qua de sociaal-emotionele ontwikkeling is het goed om hier te melden dat hoogbegaafde leerlingen al snel het zandbakgedrag en ander kinderlijk gedrag ontgroeien. Hun sociale ontwikkeling raakt bekneld en komen ze in een spagaat van aanpassen en dat eigenlijk  niet willen en/of kunnen. Velen uiten dit met het creëren van een schoolstandje. Die thuis en in de vakanties dan gecompenseerd moet worden. Omdat ze toch in die omgeving moeten blijven functioneren reageren ze allemaal wel anders, vaak negatief maar de oorzaak is hetzelfde. Ze ontgroeien hun omgeving en dat breekt ze op. Dit heeft ook een groot effect op hun emotionele ontwikkeling want wie doet nu raar? Ik of hun? En betekent dat dat ik gek ben of dom? Hun zelfbeeld kan zich niet goed ontwikkelen omdat je daarvoor in een passende omgeving moet functioneren met rolmodellen en kansen om te oefenen of iets bij jou Lees verder “De 9-jarige doorlopende leerlijn”