7 pijlers van het onderwijs die vernieuwing tegengaan

Het onderwijs vernieuwen blijkt niet makkelijk te gaan. Ik ken veel vernieuwers, ik heb veel initiatieven gevolgd en veel zien mislukken. Het onderwijs is solide in haar pijlers van bestaan. Een rubberen skelet dat geen verandering toelaat dan cosmetische veranderingen. Ik heb wel eens voor een kind een voorstel gedaan en na bestudering door de directeur werden snel de drie belangrijkste onderdelen geschrapt als ontoelaatbaar. Dat kon niet. De rest wilde hij graag doen. Dat heeft niet geholpen omdat de pijlers onder het voorstel weggehaald waren, de rest had daardoor geen fundament meer.

Omdat ik nog steeds begaan ben met onderwijs en graag mijn steentje bij wil dragen aan verbeteringen, heb ik de pijlers van het huidige onderwijs zo verwoord:

  • Een leerling weet pas iets als de leerkracht hem of haar dit verteld en uitgelegd heeft.
  • De leermethode is heilig en daar mag niet van afgeweken worden.
  • De houding in de klas is belangrijker dan de leerprestatie.
  • De leeftijd van de leerling bepaalt in zeer sterke mate zijn of haar leerniveau.
  • Creativiteit en eigen initiatief worden gelimiteerd tot wat de leerkracht passend vindt in het kader van de methode.
  • De weg omhoog in het onderwijs bevat veel meer drempels dan de weg naar beneden.
  • Zonder leerkracht is er geen mogelijkheid om een diploma te behalen.
Hieraan wordt in het onderwijs niet getornd, dit is de basis van het onderwijs. Een enkele uitzondering daargelaten.
Wil het onderwijs vernieuwen dan moeten deze pijlers worden vernieuwd, veranderd. Een fundamentele discussie over wat onderwijs nu feitelijk is, waar het voor dienen moet, moet nu gevoerd worden. Zonder iets als onmisbaar vast te zetten, zonder voorwaarden vooraf.
Of er komt ruimte voor nieuwe initiatieven. Initiatieven als Open Space Onderwijs die niet uitgaan van deze pijlers. Initiatieven die laten zien dat het ook anders kan.
Wil je reageren dan kan dat hier of op de facebook-pagina van Open Space Onderwijs.
Ik hoor graag van je, met vriendelijke groet, Willem Wind.

Eén gedachte over “7 pijlers van het onderwijs die vernieuwing tegengaan”

  1. Helemaal eens. Er zijn er nog een paar meer, althans ik heb er ook een paar bedacht. Ook Peter Hartkamp heeft in zijn boek Het Gedwongen Onderwijs Voorbij een paar van die pijlers bedacht. Het zijn behoorlijk sterke pijlers waarop ons systeem is gebaseerd. Die krijg je niet zo maar weg. Zelfs bij vernieuwend denkende onderwijsmensen zie je deze nog. Geweontes doorbreek je niet zomaar, moeilijkste dat er is. Ik probeer die spanning tussen ideaal en gewoonte dmv. enquêtes in beeld te krijgen. En je ziet die spanning ook terug. Hoe zou je dat kunnen gebruiken om die verandering te realiseren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *