1e kwantitatieve onderzoek hoogbegaafden

Beste mensen,

Het eerste kwantitatieve onderzoek onder de groep hoogbegaafden is een feit. Als autodidact was het een steile leercurve die ik met plezier en met veel tijd beleefd heb. Nader onderzoek is wel nodig want het aantal respondenten was uiteindelijk toch wel laag: 794 of 0,32% van de volwassen hoogbegaafden(21 jaar en ouder). Dit komt vooral omdat Onderzoekdoen.nl elke hit vermeldde als een ingevulde reeks vragen. Anderzijds was mijn eerste keuze tot samenvoegen van de antwoorden niet de juiste. Dit leidde tot de aanname van veel meer respondenten en dat getal heb ik te snel genoemd op de website. Een eerste conclusie die ik vermeld heb, het aantal respondenten zonder werk(25%), in loondienst(50%) en als zelfstandige(25%) aan het werk, blijkt wel correct.

Ik hoop dat dit onderzoek leidt tot meer onderzoek en dat we samen steeds beter zicht krijgen op de nu nog onzichtbare groep hoogbegaafden. Willen we efficiënt en effectief werken aan de verbetering van onderwijs, werk en opvoeding van hoogbegaafden, dan is kennis over de groep een eerste vereiste. Zonder die kennis doen we eigenlijk maar wat. Net naar gelang onze eigen visie of kring waarin we verkeren. En al kan dat positief zijn in een bepaalde of veel situaties, met kennis kunnen we pas echt spreken over wat werkt, de lange termijn effecten en waarom de ene aanpak nu wel goed is of juist niet. Daarnaast is het goed om te weten waar en hoe veel hoogbegaafden vastlopen en in welke situaties juist niet. Zijn er veel problemen bij de GGZ, dan is daar actie noodzakelijk. Of in het onderwijs: wordt er nu voldoende gedaan of is er nog een sterke verbetering noodzakelijk. Deze kennis draagt evenzo bij aan het bijvoorbeeld behouden of verkrijgen van werk of inkomen.

Het lijkt er op dat nogal wat mensen die actief zijn in hoogbegaafdenland, een beetje bang zijn om uit te zoeken voor wie ze nu juist aan het werk zijn. En ergens kan ik me dat ook voorstellen. Ik roep ook in het koor mee dat er maar 16% een universitair diploma kunnen behalen in dit waardeloze onderwijssysteem. Tenminste waardeloos voor mijn doelgroep. Het is natuurlijk vervelend als je met kennisvergaring je oude standpunten moet herzien. Of in ieder geval flink aan het twijfelen wordt gebracht. Kennis vergroten is leuk maar als dat je wereldbeeld of mensbeeld dreigt te veranderen, dan wordt het irritant. De mens houdt niet van verandering. Tenminste niet die verandering die een ander wil of initieert. Als je er zelf aan toe bent is dat anders. Hopelijk biedt dit onderzoek de ruimte die nodig is voor de vergroting van onze kennis over de groep hoogbegaafden in Nederland!

Ik kan alvast verklappen dat de beruchte 16%, het aantal hoogbegaafden die een universitaire studie afmaakt, niet kan kloppen. Het is eerder het aantal hoogbegaafden die juist vastlopen in het onderwijs. We hebben het dan ook nog over een grote groep mensen!

Het onderzoek is hier te vinden. (PDF, 1,2Mb)

Het samengevoegde bestand die ik gebruikt heb. (Excel, 150 kb)

De ruwe data: vraag 1, vraag 2, vraag 3, vraag 4, vraag 5, vraag 6, vraag 7. (Excel, 25 kb per stuk)

Met vriendelijke groet, Willem Wind.

 

Auteur: Willem Wind (uw gastheer)

Lees hier wie Willem Wind is.

5 gedachten over “1e kwantitatieve onderzoek hoogbegaafden”

  1. Deze enquête is ingevuld door mensen die weten dat ze hoogbegaafd zijn. De groep die beseft waarom ze “anders” is en waarvan een deel vanuit dat inzicht naar oplossingen is gaan zoeken (mits ze al vroeg wisten dat ze HB zijn). Maar de grote groep die uitvalt in het huidige onderwijs, weet vaak niet dat ze hoogbegaafd zijn! Daarom kan deze enquête niet representatief zijn, er is maar door een bepaald deel van de onderzochte groep gereageerd.
    Het is wel een mooi begin. De resultaten zouden representatiever in kaart kunnen worden gebracht als de vraag “hoe lang weet je dat je HB bent” erin verwerkt zou zijn, als we zouden zien wat dan de verschillen in uitkomst zouden zijn. Nu vraag ik me bijvoorbeeld af of de 25% werkelozen misschien nog maar relatief kort weet dat ze HB zijn.

  2. Willem, net Willem de Boer gesproken. Er wordt misschien van alles gedaan om hogerbegaafden en hogerbegaafdheid beter in kaart te brengen.
    Ik was het tot voor kort nog niet tegengekomen.
    Moet de maatschappij niet overtuigd worden van het nut, de positieve effecten van hogerbegaafdheid, bedrijven, spinoff, goede ideeën, opdat de maatschappij daadwerkelijk op zoek gaat naar die hogerbegaafden? En ze ook op een voetstuk zet? Om de hogerbegaafden te helpen en daarmee ook de maatschappij?
    Misschien een stuk pr neerrzetten. Leuzen, bv “van hogerbegaafden voor hogerbegaafden”. Kom uit die kast, voor jezelf en de maatschappij. Wordt ervan bewust en help jezelf en de maatschappij.

  3. Leuk dat er een onderzoek is gehouden. Representativiteit is geen probleem. De interpretatie zegt eigenlijk meer over de mening van Willem dan over de hoogbegaafden. Ik was op mijn 21-ste nog met mijn WO opleiding bezig. Dat niet iedere HB-er een WO opleiding heeft afgemaakt kan ook andere redenen hebben. Zo is Bill Gates ook voortijdig gestopt met zn WO opleiding om zelfstandige te worden. Dat hoeft helemaal geen slechte keuze te zijn, want Willem je zegt zelf dat het onderwijs slecht is voor HB-ers. Dan is het toch goed om daar mee te stoppen?
    Willem lijkt het hebben van een vaste baan te zien als ideaal, terwijl je ook als werkloze (gepensioneerd, huisvrouw/man, student, rentenier) een heel goed leven kan hebben. De cijfers zouden eigenlijk ook vergeleken moeten worden met andere cijfers, bijvoorbeeld van andere groepen Nederlanders, buitenlanders en andere tijdsperioden om iets zinvols te kunnen zeggen. Doen Nederlandse HB-ers anno 2014 het bijvoorbeeld beter dan Oostenrijkers of NL-HB-ers anno 2000? Wat is de trend?

    1. Gelijke trend Freek. 🙂 Eigenlijk is het in bepaalde mate zinloos om landen te vergelijken, als het elders “beter” (wat is beter ?) zijn volgens conclusies, zou je dan emigreren voor mogelijke kansen door anderen gegund ? Als je vanuit de losse pols met SWOT omgaat en dan met meerdere dimensionaliteiten dan de gebruikelijke 4 aspecten van S.W.O.T. zie je vanzelf in een meergelaagdheid – meer specifieke nuances waar HB-ers hun speerpunt van kunnen maken (e=uiteraard als ze zelf in hun kracht staan en deze ambitie hebben).

  4. Dat klopt, mogelijk dat Willem dat achter de hand hield maar dat ik niet werkloos, niet werkzoekende en ook niet werkzaam ben, geeft ook een andere nuance weer. Evenals dat op hun 21-e mensen in en opleiding zitten en dientengevolge ‘dus’ alleen kunnen aangeven wat ze daarvoor wel of niet hebben afgerond. Daarnaast zou het interessant zijn om de autodidactiek te onderzoeken, evt in combinatie met in company opleidingen voor zij de werkzaam zijn. Voor zij die dat niet zijn ~ WW-ZW-WIA ~ hoeft ook dat geen uitsluitsel te zijn. Wat Willem wel aangeeft is dat de verzilvering ervan ~ buiten de reguliere maatschappij (idd) een zwak aspect is. Ik spreek overigens sterk uit eigen ervaringen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.